politiestraf of correctionele straf

giserke
Berichten: 2434

Re: politiestraf of correctionele straf

#16 , 23 feb 2015 14:30

Vraag is, is dat wel zo? ;)
Want ik vind dit hele verhaal toch wel vreemd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#17 , 23 feb 2015 14:36

Nochthans Art. 1495 Ger.Wb. zegt: “Geen veroordelende beslissing kan worden ten uitvoer gelegd dan nadat zij aan de partij is betekend."

Aan mij werd niets betekend; ik vind het in ieder geval niet normaal dat ik zelf een copy van het vonnis moet opvragen bij de griffie.

(het was enkel een politiestraf zegt de griffie; betaling enkel van 25euro x 5.5; maar dus verjaard na 1j, behalve de gerechtskosten)

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#18 , 23 feb 2015 14:40

@ Giserke,

er is helemaal niets vreemd aan.

Mijn buurman destijds was wijkagent en schrijft een PV uit voor een beweerde verkeersovertreding. Ik had een minnelijke schikking ontvangen 50euro,
deze geweigerd waarna onmidd. gedagvaard voor de politierechtbank. Na de dagvaarding ben ik verhuisd en ben zelf het dossier gaan verdedigen (inleidende zitting).
De rechter zei toen dat hij de zaak in beraad ging nemen en ik niet meer moest terugkomen. Vervolgens jaren niets meer van gehoord en plots nu een bericht van FOD
penale boeten om te betalen.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#19 , 23 feb 2015 15:08

Maakt het bericht van Fod Fin evenmin melding van een betekening? Aan de woonplaats of zelfs de procureur?

Hou er bovendien rekening mee dat het Ger. W. niet onverkort van toepassing is op strafzaken!
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#20 , 23 feb 2015 15:17

Het schrijven van FOD Fin bevat heel weinig tekst, het verwijst louter naar "uitgesproken vonnis in 2011 door de politierechtbank" & hetgeen moet betaald worden
met aangehecht overschrijvingsforumulier. Er wordt niets gezegd over betekening of de procureur.

Franciscus
Berichten: 38590

#21 , 23 feb 2015 16:22

Rechtbank stuurt iets naar adres dat betrokkene zelf gegeven heeft ... als hij daar niet meer woont ..... te laat terug ingeschreven of zelfs ambtelijk afgeschreven ....
De brief kan met reclame zijn weggegooid ...uw mogelijkheid is al even goed als de mijne.
Maar een vonnis is ter inzage .... op de griffie zoals ddanck heeft aangehaald.
Enig idee hoeveel exploten er NOOIT worden opgehaald .. zelfs niet indien uitgenodigd via politie?
En dat zijn dan dikwijls de mensen die daarna zeggen dat ze nooit iets gevonden hebben in hun brievenbus.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”