"Verboden parkeren op minder dan 5 meter van de verlenging"

KlaasJF
Topic Starter
Berichten: 3

"Verboden parkeren op minder dan 5 meter van de verlenging"

#1 , 19 feb 2015 10:38

Ik zou in overtreding zijn met Art. 24.al.1.7°. 1.a. “Het is verboden het voertuig [...] te laten parkeren [...] waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hen onnodig zou kunnen hinderen”. 1.b. “inzonderheid [...] op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan”.

Artikel 1.b. - hoe dient dat geinterpreteerd te worden? Mijn interpretatie is dat de zwarte wagen niet verkeerd stond. De procureur des konings vindt dat ik echter vervolgd dien te worden.

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 19 feb 2015 15:10

Er is een probleem met de afbeelding. Best opnieuw proberen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 feb 2015 15:27

Ik zou in overtreding zijn met Art. 24.al.1.7°. 1.a. “Het is verboden het voertuig [...] te laten parkeren [...] waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hen onnodig zou kunnen hinderen”. 1.b. “inzonderheid [...] op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan”.

Artikel 1.b. - hoe dient dat geinterpreteerd te worden?
Daar zijn al veel forumpagina's aan besteed op zowat elk forum over verkeer :lol:

Reclame

KlaasJF
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 23 feb 2015 12:06

Inazuma, ik vind geen duidelijke uitleg met schema's die mij een antwoord bieden op mijn geval. Weet jij er toevallig zijn?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 23 feb 2015 13:35

Het door u aangehaalde artikel moet zo worden geïnterpreteerd dat als u "op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan", geacht wordt de weggebruikers in gevaar te brengen. Uw eigen interpretatie van dit gevaar is dus ondergeschikt aan de bewoording van het Wegverkeersreglement.

Concreet betekent dit dat u minstens 5 meter afstand moet bewaren van het denkbeeldige punt waar de rijbaanranden van twee dwarsstraten elkaar zouden kruisen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 feb 2015 14:37

Je tekening komt er niet door, zelfs het domein lijkt niet te werken ...
Gooi dat misschien op dropbox oid ...


Er zijn geen schema's en er is geen duidelijke uitleg ...
Er is enkel verwarring & onduidelijkheid door de archaïsche formulering en de verregaande mogelijkheid tot interpretatie die het artikel open laat door slechte formulering.

De dwarsrijbaan : er is al geen enkele zekerheid dat die dwarsrijbaan aan dezelfde kant moet zijn ...

Naastbijgelegen : dichtst bij gelegen, of aanliggende rand van de dwarsrijbaan

Wat met afgeronde hoeken ?
Als je daar " 5m van de verlenging van de rand" moet blijven, mag je in de ganse straat niet parkeren ...
Je zou dan de rechtdoorlopende rand wat verder de straat in, moeten verlengen , maar dat komt nergens in de wetgeving tot uiting ...


de schema's die je wel eens vindt, zijn vaak gebaseerd op de NL wegcode ... mee uitkijken.

KlaasJF
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 23 feb 2015 18:14

Zie http://tinypic.com/r/6tkai8/8" onclick="window.open(this.href);return false; voor een schema.
De wagen stond op meer dan 6 meter van het kruispunt van de lijnen, maar niet op minder dan 5 meter van de afronding.
Afbeelding

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 23 feb 2015 18:33

Volgens uw laatste tekening, staat u op meer dan 6m van de rand van de naastbijgelegen rijbaan en is er geen inbreuk.
Enfin, da's mijn interpretatie ...


Nogal wat verbalisanten nemen niet de rand van de rijbaan, maar de rand van de bebouwing ...
Zelf ook meegemaakt dat er ééntje wou gaan schrijven.
"Gei stod oep minder dan 5 meter van den hoek hé menier ..."

Parket bekijkt gewone verkeers PVs en de informatiebladen nauwelijks voor versturen van minnelijke schikking of dagvaarding ...


Maar euh ...

Is die Citroen uw wagen ?
Hoe hoog is die ?
En hoe hoog hangt het onderste verkeersbord op die paal ?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#9 , 23 feb 2015 20:42

Dan zijn we het mekaar eens.

Daarentegen is er inderdaad rechtspraak die het kruispunt bestempelt als de ruimte tussen het verlengde van de gevels (https://books.google.be/books?id=TWfyId ... ls&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 23 feb 2015 23:03

En hoe bij een woonerf ...daar is geen rijbaan dus geen rand en geen stoep?
Laatst gewijzigd door Franciscus op 23 feb 2015 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 23 feb 2015 23:09

En hoe bij een woonerf ...daar is geen rijbaan dus geen rand en geen stoep.
In een woonerf is er een algemeen parkeerverbod, behalve op aangeduide parkeerplaatsen (enige plaats waar een "P" op het wegdek enige betekenis heeft).

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 24 feb 2015 07:51

Daarentegen is er inderdaad rechtspraak die het kruispunt bestempelt als de ruimte tussen het verlengde van de gevels (https://books.google.be/books?id=TWfyId ... ls&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;)
Punt is dat de Belgische wegcode nergens nadrukkelijk verbiedt te parkeren OP een kruispunt ....

Het is ook niet "minder dan 5m van het kruispunt", maar nadrukkelijk op minder dan 5 m van de (verlenging van de) dwarsRIJBAAN.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”