4km te snel..

gouranga
Topic Starter
Berichten: 36

4km te snel..

#1 , 18 feb 2015 21:03

Ik ben onlangs op de E314 geflitst. Ik reed 132 km/h, gecorrigeerd 124 km/h.
Reden: ik zag achter me 2 voertuigen tegen hoge snelheid naderen. Ik reed op dat moment op de 2de rijstrook. Ik had geen zin in bumperklevers en heb even versneld om daarna van rijstrook (naar de rechterrijstrook) te kunnen veranderen. De E314 heeft maar 2 baanvakken in elke richting.
Ik heb elk manoeuvre uitgevoerd zonder een andere weggebruiker in gevaar te brengen of te hinderen. Het voelt redelijk zuur aan dat ik tijdens deze actie geflitst ben.

Ik vrees dat ik hier zeer weinig aan kan veranderen. Ik reed te snel. Of zie ik iets over het hoofd?

Het doel van dit soort controles is de veiligheid bevorderen op de weg.
Ik heb al een paar onaangename ervaringen met bumperklevers. 132km/h rijden om even later in te voegen en terug vertragen lijkt me veel veiliger dan correct 120km/h blijven rijden en iemand hebben die op een paar 10 tallen cm van je bumper kleeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 18 feb 2015 21:29

Zoals je zelf zegt kan je daar niets tegen inbrengen. je maakte zelf een afweging. Het onaangename aspect van mogelijke bumperklevers woog voor jou zwaarder dan zelf de wet overtreden. Met alle begrip voor die overweging.... betaal gewoon die 50 € want u maakt geen schijn van kans.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 18 feb 2015 22:41

En 132? Rekening houdend met de fout van uw kilometerteller zal u dichter bij 140 dan bij 130 hebben gezeten op deze kilometerteller. Als u dan maar "even" versneld heeft, zal uw initiële snelheid toch in de buurt van de 130 hebben gelegen.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 18 feb 2015 23:26

Zware fout: rekenen met hedendaagse auto's op een foutmarge.
Je moet weten dat met auto's van de laatste 6-7 jaar de aangeduide snelheid in de wagen redelijk juist is.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 18 feb 2015 23:36

Foutmarge zal er altijd zijn (metingen moeten conservatief zijn), alleen bedragen ze nu minder dan 5 km/h (vaak zelfs eerder maar 3), waar deze vroeger makkelijk richting 10 km/h gingen. Maar 5 km/h uur foutmarge, en de correctie van 6 km/h bij flitsen, maakt dat men toch makkelijk op zijn kmteller een snelheid ziet die meer dan 10 km/h afwijkt van de gecorrigeerde vaststelling.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 19 feb 2015 00:01

De maximum toegelaten snelheid is 120, niet 124 (gecorrigeerd). Einde discussie.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 19 feb 2015 00:23

Klopt GPS geeft 120 en kilometerteller in de wagen 123.

Wuyts1991
Berichten: 399

#8 , 19 feb 2015 17:23

En 132? Rekening houdend met de fout van uw kilometerteller zal u dichter bij 140 dan bij 130 hebben gezeten op deze kilometerteller. Als u dan maar "even" versneld heeft, zal uw initiële snelheid toch in de buurt van de 130 hebben gelegen.
Foutmarge zal er altijd zijn (metingen moeten conservatief zijn), alleen bedragen ze nu minder dan 5 km/h (vaak zelfs eerder maar 3), waar deze vroeger makkelijk richting 10 km/h gingen. Maar 5 km/h uur foutmarge, en de correctie van 6 km/h bij flitsen, maakt dat men toch makkelijk op zijn kmteller een snelheid ziet die meer dan 10 km/h afwijkt van de gecorrigeerde vaststelling.
Spreek jezelf toch niet tegen in je eigen posts..

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 19 feb 2015 21:15

@Wuyts1991, zullen we even rekenen?

132 +5 = 137. 137 is dichter bij 130 dan bij 140.

Dus geflitst tegen 132 geeft een aanduiding op je eigen kmteller van 137, een werkelijke snelheid van 132, en een gecorrigeerde snelheid van 124.

Verschil tussen snelheid kmteller en gecorrigeerde is 137 - 124 = 13, wat meer is dan 10.
En 132? Rekening houdend met de fout van uw kilometerteller zal u dichter bij 140 dan bij 130 hebben gezeten op deze kilometerteller. Als u dan maar "even" versneld heeft, zal uw initiële snelheid toch in de buurt van de 130 hebben gelegen.
Geflitst tegen 132 geeft een snelheid van 137 (men een minimum van 135) op je kmteller, wat afgerond neerkomt op 140. Om bij een korte versnelling om een wagen die je reeds aan het inhalen was plots in de buurt van de 140 te zitten, kan je niet ver onder de 130 hebben gezeten op je kmteller.

Foutmarge zal er altijd zijn (metingen moeten conservatief zijn), alleen bedragen ze nu minder dan 5 km/h (vaak zelfs eerder maar 3), waar deze vroeger makkelijk richting 10 km/h gingen. Maar 5 km/h uur foutmarge, en de correctie van 6 km/h bij flitsen, maakt dat men toch makkelijk op zijn kmteller een snelheid ziet die meer dan 10 km/h afwijkt van de gecorrigeerde vaststelling.
Als we bovenstaande herrekenen met een afwijking van 3km/h, komen we op een verschil van 9, wat net geen 10 is. En dit wil nog steeds zeggen dat, om geflitst te worden, je snelheid volgens je kmteller sowieso al (bijna) 10km/h te snel is.
Maar zulke kleine afwijking heb je tegenwoordig alleen nog maar bij de meest recente wagens (misschien was mijn gebruik van "vaak" een beetje verwarrend).

Spreek jezelf toch niet tegen in je eigen posts..
Waar spreek ik mezelf tegen? Heb ik een rekenfout gemaakt? Dit is simpele wiskunde, niveau 3e leerjaar. Oftewel heb ik daar iets gemist, of moet u deze misschien zelf eens herhalen...

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 19 feb 2015 23:15

Onze wagen is 4 jaar oud.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 19 feb 2015 23:16

En mijn huidige wagen is ook 4 jaar oud, maar heeft een afwijking van 6 km/h.

ippa
Berichten: 174

#12 , 20 feb 2015 09:11

Hou je aan de toegelaten snelheid .... dan is deze discussie niet nodig.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 20 feb 2015 14:20

Hou je aan de toegelaten snelheid .... dan is deze discussie niet nodig.
Als je dat doet waar het VVC de "toegelaten snelheid" regelt, kan het meteen ook je dood worden ... 40 ton achter in je gat terwijl je braaf maar volledig nutteloos vertraagde van 100 naar 50 ... en hoef je niet meer te discussiëren

Sirkii
Berichten: 5414

#14 , 20 feb 2015 19:34

Gohhh, ik heb er eentje liggen met 1 km te snel (na correctie). Effe groen getreurd en dan maar betaald. Als dat niet te dikwijls gebeurt is dat geen (financiële) ramp en van te grienen wordt je enkel maar ongelukkig. Je kan er toch niets aan veranderen.

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 20 feb 2015 20:50

Gohhh, ik heb er eentje liggen met 1 km te snel (na correctie). Effe groen getreurd en dan maar betaald. Als dat niet te dikwijls gebeurt is dat geen (financiële) ramp en van te grienen wordt je enkel maar ongelukkig. Je kan er toch niets aan veranderen.
Zoals ik al aanhaalde, op uw kmteller zal u eerder 10 km te snel gereden hebben. Dus niet zagen, en beter op uw snelheid letten. 5 km te snel zit je snel (hé), maar 10 moet je toch merken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”