Parkeerretributie voor schijf verkeerd ingesteld

Mudi
Topic Starter
Berichten: 8

Parkeerretributie voor schijf verkeerd ingesteld

#1 , 16 feb 2015 20:31

Vandaag heb ik een parkeerretributie gekregen en had graag jullie advies gehoord aangezien ik niet veel kennis heb omtrent dit soort zaken.

Ik had geparkeerd op een plaats waar je het Genker kwartier (15 min. parkingschijf) kon gebruiken. Mijn aankomst was 15:22 en dus moest ik tegen 15:37 vertrokken zijn. Toen ik binnen mijn tijd aankwam, zag ik dat me een retributie aangesmeerd werd met als vaststelling: Schijf - Verkeerd ingesteld (uur: 15:26). Ik had helemaal geen idee waarom ik deze boete had gekregen en ben toevallig de parkeerwachter tegengekomen die mij de retributie had aangelapt. Hij vertelde mij dat hij de retributie had geschreven omdat de urenwijzer niet correct ingesteld was. Voor klachten moest ik terecht bij de Info- & Klachtendienst.

Nu heb ik altijd de 15 minuten parkeerschijf gehanteerd als een analoog uurwerk. De draaischijf met de uren duidt de kleine wijzer van een uurwerk aan en de draaischijf met minuten de grote wijzer. Dus toen ik rond half 4 aankom, zette ik de pijl van het uur tussen 15 en 16 en de minutenpijl tussen 22 en 37. En aangezien er helemaal geen instructies staan op de kaart zelf, heb ik dit altijd gehanteerd omdat dit de meest logische redenering leek.

Met dit verhaal ben ik naar de Info- & Klachtendienst van parkingschop terecht geweest. De verantwoordelijke zei dat de boete terecht was en dat de urenwijzer op de uur van aankomst moest staan en aangezien de mijne er tussen stond, dat de schijf verkeerd ingesteld was. Toen ik haar uitlegde dat er geen enkel instructie op de kaart stond en dat ik dit niet kon weten, antwoordde ze als volgt: "Sorry meneer dat is uw interpretatie en het is uw plicht om de wet te kennen." Toen ik haar dan vroeg wat er precies in de wet stond, kon ze mij niet antwoorden en mocht ik dat maar zelf gaan uitzoeken. Alles (uitleg, reglementen, wettelijk artikel, ...) stond blijkbaar op de website van Genk (http://www.genk.be" onclick="window.open(this.href);return false;).

Geërgerd kwam ik thuis om alles eens op te zoeken en het enige wat ik kon vinden was dit:
Even je was afgeven of een boodschap afhalen. Je hoeft niet te betalen, leg je Genker kwartier!
Ben je een snelle shopper, wip dan even gratis jouw favoriete handelszaak binnen. Stel even je parkeerkaart “Genker kwartier" in en je shopt 15 minuten zonder problemen.
je zoektocht naar kleingeld is niet meer nodig
je ontsnapt aan een trip door de regen of kou naar een parkeermeter en terug
je hoeft niet te betalen
je stelt in een oogwenk de juiste tijd in

Even wat uitleg:
Je stelt het "ganse" uur in op de kleine schijf. Je doet dit aan de bovenzijde in het midden. De "begin" minuut stel je in op de grote schijf. Je doet dit onderaan links, zo lees je aan de onderzijde rechts af wanneer je terug moet zijn.
Bron: https://www.genk.be/Leefomgeving/Mobili ... r_kwartier" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen document met uitleg, geen reglement, geen wettelijke artikels, ... niks buiten die vage uitleg. Ik bedoel, je stelt het "ganse" uur in op de kleine schijf. Er staat nergens dat het verplicht is dat de pijl precies op de streep van het uur moet staan bij aankomst. En wat is het ganse uur? Zou het niet beter verwoord kunnen worden met precieze uur. Maar het wordt nog beter. Toen ik mijn verhaal deed aan mijn ma, bracht ze de nieuwe parkeerschijf dat we hadden gekregen van Stad Genk waar wel precies op staat dat de pijl op het aankomstuur moet staan (zie figuur: links oude schijf, rechts nieuwe schijf).
Afbeelding

Dit impliceert toch dat de oude kaart voor onduidelijkheid zorgt en de geldigheid in twijfel genomen moet worden. Echter is deze nog steeds geldig en kan OPC fijn de mensen nog meer in het zak leggen.

Nu heb ik enkele vragen:
- Spreekt de mevrouw aan de balie de waarheid. Dit kan toch niet in het wetboek van België staan over hoe men de parkeerschijf van Genk moet gebruiken? En ik heb geen enkel wettelijke artikel gevonden zoals zij beweert op de website. Ben ik ook verplicht om de specifieke wetten van Stad Genk te kennen terwijl deze niet online beschikbaar zijn. Waar kan ik ze dan raadplegen?
- Wat kan ik doen? Waar kan ik nog terecht met mijn verhaal? Het gaat mij niet om het bedrag (is maar een kleine 15 euro) maar om het principe. Ik voel me hier bedrogen en onterecht beboet terwijl zij daar denken dat ze alles maar kunnen doen.

Ik hoop alvast hier wat wijzer te worden zodat ik verdere stappen kan ondernemen.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 feb 2015 20:52

Is deze parkeerschijf wel een wettelijk model? Gewoonlijk is er maar 1 schijf en staan er geen minuten op.
http://www.lokalepolitie.be/5439/verkeersinfo.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mudi
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 16 feb 2015 21:19

Dat is de Europese parkeerschijf die gebruikt kan worden om te parkeren in de blauwe zone voor (meestal) 2 uur in heel België.

Dit is een ander soort schijf om gratis 15 minuten te parkeren op betaalde parkings. Bv in Leuven heb je een kwartier gratis als je een ticket vraagt aan de automaat (http://www.lokalepolitie.be/5388/vragen ... s-parkeren" onclick="window.open(this.href);return false;). Genk gebruikt i.p.v. dit het Genker kwartier en ze werken samen met het bedrijf OPC (Optimal Parking Control: http://www.parkeren.be/opc/over" onclick="window.open(this.href);return false;). Daarom dat ik niet in beroep kan gaan bij de politie, ze zijn volledig onafhankelijk van elkaar.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 16 feb 2015 21:43

Retributiereglement inzake tijdsgeboden parkeren stad Gent eens lezen.
Zal wel op hun website staan.

Mudi
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 16 feb 2015 22:23

Merci, idd gevonden op hun website (http://www.genk.be/content.jsp?objectid=21303" onclick="window.open(this.href);return false;) maar daar staat niks over het foutief instellen van de schijf noch over hoe de schijven opgesteld moeten worden. Ook in de reglementen van OPC Genk (http://www.parkeren.be/genk/parkeerbeleid" onclick="window.open(this.href);return false;) is er niks te vinden. Hoe kunnen ze dan mij verwijzen naar deze documenten als er geen enkel informatie staat omtrent dit? Zouden er nog andere documenten zijn dat ik over het hoofd zie?

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 17 feb 2015 09:24

De manier waarop de schijf moet ingesteld worden, lijkt mij toch vanzelfsprekend. Je moet toch niet alles voorgekauwd krijgen.

WP002
Berichten: 1479

#7 , 17 feb 2015 09:35

Wat wel in uw voordeel pleit is dat een parkeerschijf altijd eenvormig moet zijn, en dat mogelijk deze schijf daar niet aan voldoet. Ik herinner me dat het weekblad Robbedoes ooit als gimmick een parkeerschijf aan zijn lezers had geschonken met daarop aan de éne kant een afbeelding van Lucky Luke en aan de andere één van de Daltons. Het heeft massa's lezers toen een flinke rekening opgeleverd. Bij Robbedoes konden ze natuurlijk de schuld in de schoenen van Guust Flater schuiven, maar dit terzijde. Als u tegen deze argumentatie in beroep wenst te gaan lijkt me een zinvolle strategie te bepleiten dat de parkeerschijf niet wettelijk is. Evenmin als die fameuze parkeerschijven die ze tegenwoordig verkopen waar een motortje inzit.

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 17 feb 2015 09:54

De parkeerschijven voor de vrije kwartiertjes zijn al niet conform. Als er twee aanduidingen op de kaart staan: uren en minuten, is het toch logisch dat ze beide afzonderlijk moeten ingesteld worden. Het argument dat er geen uitleg gegeven wordt, tja...

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 17 feb 2015 10:39

In de meeste gevallen geeft de methode van TS geen problemen, maar zodra je dichter bij een uur komt (neem maar 5 voor 12 als voorbeeld), hoe moeilijker om in te schatten wat de bedoeling is. En de tekst op de kaart maakt duidelijk onderscheid tussen aankomst uur en aankomst minuten. Ik vermoed dan ook dat TS hier niet onder uit zal raken.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 17 feb 2015 11:20

maar is een "NORMALE" parkeerschijf dan ook nog toegelaten op die plaatsen? of ben ik verplicht een hele bibliotheek aan parkeerschijven in mijn auto te hebben? (Voor iedere gemeente een andere)
Op de site van de gemeente GENK staat echter alleen maar de gewone kaart, en is er geen sprake van het gratis kwartier.http://www.parkeren.be/genk/blauwe-zone" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 feb 2015 11:55

De manier waarop de schijf moet ingesteld worden, lijkt mij toch vanzelfsprekend. Je moet toch niet alles voorgekauwd krijgen.
Langs de andere kant: een parkeerwachter met een beetje hersenen en goede wil, kan uit de schijf, zoals ze ingesteld werd door de topic starter, wel opmaken wanneer ze toegekomen was, niet? OK, ze heeft de regeltjes niet exact gevolgd, maar het principe achter de kaarten is duidelijk: een kwartier mag er gratis geparkeerd worden. Parkeerwachter had het begin van dit kwartier wel kunnen aflezen had hij gewild.

Tja, uiteindelijk is de topic starter inderdaad in fout en zal moeten betalen, maar parkeerwachters moeten dan niet verbaasd zijn dat mensen hen eerder als "last" dan als "zegen" gaan beschouwen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Albert V
Berichten: 12

#12 , 17 feb 2015 12:01

mava 105,
wel op : http://www.genk.be" onclick="window.open(this.href);return false; Leefomgeving Mobiliteit en Verkeer Parkeren Genker kwartier

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 17 feb 2015 14:15

retributie-reglement voorziet geen sanctie of retributie bij foutief gebruik van de "genker parkeerkaart" , noch stelt het reglement wat een correct gebruik van deze kaart is ...

Mudi
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 17 feb 2015 19:07

De manier waarop de schijf moet ingesteld worden, lijkt mij toch vanzelfsprekend. Je moet toch niet alles voorgekauwd krijgen.
Voor mij was het toch niet zo vanzelfsprekend. Zoals ik al zei, je hanteert zo'n schijf toch als een uurwerk indien er geen instructies meegeleverd worden. De kleine schijf als de kleine wijzer en de grote schijf als de grote. Dat is voor mij evident en voor vele andere blijkbaar ook (http://www.hbvl.be/cnt/aid900267/genkse ... dere-kleur" onclick="window.open(this.href);return false;)

Maar mijn vraag is nog steeds. Op welke basis/wet hebben ze me deze retributie uitgedeeld. De parking is eigendom van Genk en als er geen toelichting staat over hoe de schijf precies gebruikt moet worden, kan ik toch niet in de fout gegaan zijn. Waarom moet ik zomaar aannemen dat ik in de fout ben gegaan zonder dat de regels ergens maar te bespeuren zijn.
Laatst gewijzigd door Mudi op 17 feb 2015 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Mudi
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 17 feb 2015 19:08

retributie-reglement voorziet geen sanctie of retributie bij foutief gebruik van de "genker parkeerkaart" , noch stelt het reglement wat een correct gebruik van deze kaart is ...
Voila dat is wat ik niet begrijp. Er staat helemaal niks in de reglementen, maar het is mijn plicht om te weten hoe de kaart precies gebruikt moet worden?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”