Parkeerretributie voor schijf verkeerd ingesteld

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

Re: Parkeerretributie voor schijf verkeerd ingesteld

#16 , 17 feb 2015 20:20

Mudi,

http://www.hasselt.be/_uploads/Mobilite ... schijf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiksinstructie FOD mobiliteit blauwe kaart.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#17 , 17 feb 2015 20:37

retributie-reglement voorziet geen sanctie of retributie bij foutief gebruik van de "genker parkeerkaart" , noch stelt het reglement wat een correct gebruik van deze kaart is ...
Voila dat is wat ik niet begrijp. Er staat helemaal niks in de reglementen, maar het is mijn plicht om te weten hoe de kaart precies gebruikt moet worden?
Algemeen gezien kan men stellen dat u op de hoogte moet zijn van de werking van iets voor u er gebruikt van maakt. Met andere woorden, u moet zich informeren voor u dat gebruikt, anders gebruikt u het beter niet. Het argument dat iemand een parkeerticket wil kopen per sms, maar niet weet hoe hij met zijn gsm een bericht moet sturen, gaat ook niet op.

En ik kan de algemene tendens hier wel volgen, het wijst zichzelf toch uit met een beetje nadenken?

Mudi
Topic Starter
Berichten: 8

#18 , 17 feb 2015 21:13

Mudi,

http://www.hasselt.be/_uploads/Mobilite ... schijf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiksinstructie FOD mobiliteit blauwe kaart.
Is een andere kaart en van die kaart zijn idd de gebruikinstructies online te vinden. De gebruikswijzigingen zijn zelfs opgenomen in de wetboeken.
Artikel 27. Beperkte parkeertijd
27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren.

Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.

27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.
Bron: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /192-art27" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Mudi
Topic Starter
Berichten: 8

#19 , 17 feb 2015 21:29

retributie-reglement voorziet geen sanctie of retributie bij foutief gebruik van de "genker parkeerkaart" , noch stelt het reglement wat een correct gebruik van deze kaart is ...
Voila dat is wat ik niet begrijp. Er staat helemaal niks in de reglementen, maar het is mijn plicht om te weten hoe de kaart precies gebruikt moet worden?
Algemeen gezien kan men stellen dat u op de hoogte moet zijn van de werking van iets voor u er gebruikt van maakt. Met andere woorden, u moet zich informeren voor u dat gebruikt, anders gebruikt u het beter niet. Het argument dat iemand een parkeerticket wil kopen per sms, maar niet weet hoe hij met zijn gsm een bericht moet sturen, gaat ook niet op.

En ik kan de algemene tendens hier wel volgen, het wijst zichzelf toch uit met een beetje nadenken?
Idd, we zouden op de hoogte moeten zijn maar indien er geen wettelijke gebruiksinstructies aanwezig zijn en de enige online beschikbare informatie een vage voetnoot is, die ook nog voor discussie vatbaar is, dan vraag ik me af hoe een privébedrijf me kan beboeten voor het verkeerd gebruiken van de kaard. Sinds wanneer stellen privébedrijven de wetten op?

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#20 , 18 feb 2015 14:10

Ik geef TS volledig gelijk.
Als het half 4 is, zet ik de pijl tussen 3 en half 4. Logisch toch?
O ja, en die minuten is om de details weer te geven. Toch ook logisch?

Mijn redenering is zo klaar als een klontje. De TS vindt dit ook.
En voor alle anderen is het ook zo klaar als een klontje. TS en ik hebben ongelijk.
--> Dus eigenlijk is het niet zo klaar als een klontje. Het is betwistbaar.

Moesten er duidelijke instructies staan dat de pijl OP het uur moeten staan, dan zou het niet betwistbaar zijn.
Of ze kunnen eventueel grote rechthoeken maken over de hele lengte van een uur - dan zou het ook niet betwistbaar zijn.

Raad aan de TS : zet het vanaf nu op het uur.
Na mijn boete betaald te hebben, doe ik dat nu ook.

Mudi
Topic Starter
Berichten: 8

#21 , 18 feb 2015 17:17

Even een update.

Vandaag ben ik langs geweest bij de dienst Mobiliteit van Genk. De meneer aan de balie zei dat het retrubitiereglement van het parkeren idd de enige vorm van wettelijke informatie bevat over het Genkse kwartier en dat er in deze reglement geen gebruiksinstructies worden meegedeeld. Men werd verondersteld om te weten hoe de schijf te gebruiken. De gebruiksinstructies op de website van Genk hebben trouwens geen legitimatie.

Dus in kort: Ik word hier gewoon onterecht beschuldigd door een privébedrijf!

Nu zal ik natuurlijk in bezwaar gaan en een officiële klacht indienen. Maar wat kunnen ze me aandoen als ik weiger te betalen. Denken jullie dat ze me voor de vredegerecht slepen voor 15 euro? De meneer aan de balie zei dat mocht het zover komen en ik gelijk zou hebben, dan zou het Genker kwartier volledig moeten verdwijnen. Denken jullie dat Genk en OPC dit gaat wagen?

Trouwens, grappig dat de mevrouw aan de balie van OPC nu ineens alles gaat ontkennen. Nog meer reden om er tegen te verzetten.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 18 feb 2015 17:49

Denken jullie dat ze me voor de vredegerecht slepen voor 15 euro?
Ja.
Dit is de broodwinning voor parkeerbedrijven ...
Vervolging is hun drukkingsmiddel om iedereen braafjes proberen te doen betalen.


Probleem is dat beroep tegen een vonnis van de vrederechter geen simpele koffie is ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”