Verkeersovertreding met voorlopig rijbewijs

JongeDame
Topic Starter
Berichten: 5

Verkeersovertreding met voorlopig rijbewijs

#1 , 12 feb 2015 16:10

Beste,

Ik ben gisteren onbewust een verkeersovertreding begaan. Ik had die 2 sollicitatiegesprekken op een dag waardoor ik al behoorlijk nerveus was. Het was de eerste keer dat ik alleen reed met mijn voorlopig rijbewijs in het centrum van het stad (Antwerpen). Het verkeer daar is niet zo simpel.Toen ik op weg was naar het 2de gesprek moest ik voorbij de Pelikaanstraat rijden. Ik voegde in vanuit een zijstraat. De pelikaanstraat is een weg met tweerichtingsverkeer, en dit wist ik en zag ik niet, aangezien de baan volledig vrij was op dat moment. Ik moest bij de stoplichten linksafslaan en ben dus links gaan voorsoorteren en zag niet dat die weg voorbehouden is voor bussen en taxi die in de tegenovergestelde richting kwamen. Toen ik al links was opgesteld, was het rood en wachtte om te kunnen afslaan. Op een gegeven moment kwam er rechts achter mij een politieauto staan en bleef daar ook staan toen het groen werd. Er naderde ook een bus tegenover mij die wachtte om in de straat te rijden en het was toen dat ik besefte dat het een tweerichtingsbaan was. Ik heb dan gepinkt naar rechts en voor de politieauto gaan rijden. Zij zijn uiteindelijk rechtsaf geslaan en ik ben dan rechtdoor gaan rijden en dan linksaf geslagen.

Tot mijn verbazing heeft de politie mij niet achtervolgd, maar ik weet dat dit niks wil zeggen. Ik heb hierdoor een slapeloze nacht gehad en ben bang om mijn voorlopig rijbewijs kwijt te spelen, ik ga binnen 2 weken voor mijn defnitief rijbewijs en heb mijn rijbewijs echt wel nodig.

Mijn vraag is tot welke graad hoort deze overtreding en zal deze DOMME fout van mij zware gevolgen hebben? :( :( :(


Hieronder nog een foto van de straat en de overtreding die ik begaan ben.

Afbeelding

Ik ben de rode ruit en het blauwe rondje is de politiewagen. Waar de witte auto staat, daar stond de bus.

Alvast bedankt voor jullie antwoord
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 12 feb 2015 17:06

"Ik voegde in vanuit een zijstraat. De pelikaanstraat is een weg met tweerichtingsverkeer, en dit wist ik en zag ik niet, aangezien de baan volledig vrij was op dat moment"

Dit is toch wel een serieuze blunder. Als het een éénrichtingsstraat zou zijn, had u dan toch bij het inslaan 2 keer een bord moeten zien dat het een enkelrichtingsstraat was?

Nu ja, realistisch bekeken, in Antwerpen zien ze wel meer van die dingen. Ik acht de kans zeer groot dat hier niets van komt. Doe zoiets op uw examen en je mag er natuurlijk direct mee stoppen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#3 , 12 feb 2015 17:53

@Leen, als je niet van Antwerpen bent of er niet dagelijks rijdt is zoiets in Antwerpen echt geen blunder.
Je moet als buitenlander maar eens deftig de Rooseveltplaats oprijden of het kruispunt Schijnpoort nog zo'n mooi voorbeeld.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 12 feb 2015 18:06

Staat daar aan de brug geen bord C3 met uitzondering bus enz
Of is dat kortelings weer gewijzigd?
En vanuit de Vestingstraat is het toch verboden linksaf de Pelikaanstraat in te rijden?
Maar klopt.
Of op de Bredabaan aan de grote supermarkt en richting Antwerpen rijden ...ineens verdrijvingsvlakken of op de Noorderlaan aan de Groenendaellaan zelfde verhaal zelfs PVK heeft hier zijn vragen bij.
Schijnpoortweg Antwerpen uit is nu toch iets beter nu kan men terug in twee rijstroken rijden - waar die uitstulping goed voor is weet ik nog steeds niet maar in de linkse rijstrook moet men niet meer afdraaien daar men vlak voor kruispunt Singel nu een aparte afdraaistrook heeft voorzien.

Wuyts1991
Berichten: 399

#5 , 12 feb 2015 18:15

Het zal beteren wanneer men binnenkort zowel de Leien als Schijnpoort als nog een aantal andere kleinere straten gaan openbreken.

JongeDame
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 12 feb 2015 19:48

@ Franciscus:

Ik ben rechtsaf vanuit de Vestingstraat de Pelikaanstraat ingereden, linksaf is idd verboden.

Op de foto hieronder kan je het bord zien dat bij de brug staat zien. Als ik het goed zie is het verbodsbord voor autobussen c22

Afbeelding

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 12 feb 2015 19:49

Op een gegeven moment kwam er rechts achter mij een politieauto staan en bleef daar ook staan toen het groen werd. Er naderde ook een bus tegenover mij die wachtte om in de straat te rijden en het was toen dat ik besefte dat het een tweerichtingsbaan was. Ik heb dan gepinkt naar rechts en voor de politieauto gaan rijden.
Ik heb zo'n vermoeden dat ze achter je bleven staan bij groen om eens te zien wat je ging doen ...

Tot mijn verbazing heeft de politie mij niet achtervolgd
Achtervolgen en vaststellen identiteit bestuurder is zeer zeldzaam voor verkeersovertredingen ... in België.

Mijn vraag is tot welke graad hoort deze overtreding en zal deze DOMME fout van mij zware gevolgen hebben? :( :( :(
Zowel links van een doorlopende streep gaan rijden die de rijrichtingen scheidt, als er overheen rijden om weer naar de rechter rijstrook te gaan, was een derdegraads overtreding ...

Die kàn stevige gevolgen hebben, zoals een verval van het recht tot sturen (beter gekend als rijverbod).

Als er een PV opgemaakt wordt.
Als er na het PV geen onmiddellijke inning volgt, of je betaalt die niet.
Als je gedagvaard en nadien ook nog veroordeeld wordt ...

Voor het zo ver is, ben je al snel een jaartje ouder ...

Dus niet te fel mee inzitten nu.
Gewoon examen gaan doen - succes :!:

Staat het voertuig op jouw naam ingeschreven ?
Indien niet komt een eventuele boete op naam van de houder van de nummerplaat terecht (ouders ?)

Als er een onmiddellijke inning komt : gelijk betalen ...

JongeDame
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 12 feb 2015 19:52

@ Leen, ik zag geen borden dat het om een 2richtingsbaan ging toen ik de Pelikaanstraat inreed. Ik zie het op de afbeelding onder ook niet, tenzij ik erover zie.

Afbeelding

JongeDame
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 12 feb 2015 19:58

Op een gegeven moment kwam er rechts achter mij een politieauto staan en bleef daar ook staan toen het groen werd. Er naderde ook een bus tegenover mij die wachtte om in de straat te rijden en het was toen dat ik besefte dat het een tweerichtingsbaan was. Ik heb dan gepinkt naar rechts en voor de politieauto gaan rijden.
Ik heb zo'n vermoeden dat ze achter je bleven staan bij groen om eens te zien wat je ging doen ...

Tot mijn verbazing heeft de politie mij niet achtervolgd
Achtervolgen en vaststellen identiteit bestuurder is zeer zeldzaam voor verkeersovertredingen ... in België.

Mijn vraag is tot welke graad hoort deze overtreding en zal deze DOMME fout van mij zware gevolgen hebben? :( :( :(
Zowel links van een doorlopende streep gaan rijden die de rijrichtingen scheidt, als er overheen rijden om weer naar de rechter rijstrook te gaan, was een derdegraads overtreding ...

Die kàn stevige gevolgen hebben, zoals een verval van het recht tot sturen (beter gekend als rijverbod).

Als er een PV opgemaakt wordt.
Als er na het PV geen onmiddellijke inning volgt, of je betaalt die niet.
Als je gedagvaard en nadien ook nog veroordeeld wordt ...

Voor het zo ver is, ben je al snel een jaartje ouder ...

Dus niet te fel mee inzitten nu.
Gewoon examen gaan doen - succes :!:

Staat het voertuig op jouw naam ingeschreven ?
Indien niet komt een eventuele boete op naam van de houder van de nummerplaat terecht (ouders ?)

Als er een onmiddellijke inning komt : gelijk betalen ...

Gelukkig staat de auto op mijn naam. Ik hoop dat het niets is of anders dat ik er met een boete vanaf kom. Want een rijverbod kan ik nu wel missen. Ik ga in elk nu dubbel zoveel opletten en voorzichtig zijn. Als ik er vanaf kom met een onmiddellijke inning zal ik deze zeker gelijk betalen.

Alvast bedankt voor uw antwoord

LeenW
Berichten: 12836

#10 , 12 feb 2015 20:03

Maar dat is het punt nu net, als er geen borden (witte pijlen op blauwe achtergrond) staan is het toch standaard een normale baan, nooit eenrichtingsverkeer? Dit is toch echt basiskennis?

Maar toegegeven, Antwerpen is inderdaad niet altijd even gemakkelijk.
Laatst gewijzigd door LeenW op 12 feb 2015 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 12 feb 2015 20:06

Is inderdaad niet te zien ...langs de andere kant staat er een C3 met uitzondering voor bussen en taxi's.
Heb het daar ook al eens bijna gehad reed achter een bus en dan is men voorbij het verkeersbord voordat men het ziet.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 12 feb 2015 20:55

@ Leen, ik zag geen borden dat het om een 2richtingsbaan ging toen ik de Pelikaanstraat inreed. Ik zie het op de afbeelding onder ook niet, tenzij ik erover zie.
Tweerichtingsstraten worden dan ook helemaal niet aangegeven ...
Enkel een éénrichtingsstraat wordt aangegeven met F19 Afbeelding

JongeDame
Topic Starter
Berichten: 5

#13 , 12 feb 2015 21:14

Ja, @Leen mijn excuses, had het verkeerd gelezen.

Het word nu gewoon hopeloos afwachten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#14 , 13 feb 2015 11:22

Beste

Het kan gaan om een eerste- of derdegraadsovertreding, afhankelijk van hoe de politie omschrijft.

Eerste graad:
U ontvangt een onmiddellijke inning van 55 EUR.
U rijbewijs kan niet onmiddellijk worden ingetrokken
Wanneer de onmiddellijke inning niet wordt betaald, ontvangt u een minnelijke schikking van 65 EUR
Wanneer ook de minnelijke schikking niet wordt betaald, ontvangt u een bevel tot betalen of een dagvaarding voor het gerecht.
- Ontvangt u een bevel tot betalen dan moet u binnen de 45 dagen betalen.
Gaat u niet akkoord met het bevel, dan moet u binnen de 30 dagen bezwaar instellen.
Werd geen bezwaar ingesteld en niet (tijdig) betaald, dan kan het bedrag worden afgehouden van de belastingen.
- Wordt u gedagvaard voor de rechtbank, dan bedraagt de boete 10 tot 250 EUR (opdeciemen)
Deze geldboetes worden verdubbeld wanneer u minder dan 3 jaar eerder reeds voor gelijkaardige feiten werd veroordeeld.
De boete wordt bovendien verhoogd met de gerechtskosten (ongeveer 100 EUR = gerechtskosten)
Bedraagt de boete meer dan 25 EUR (opdeciemen) dan betaalt u bovendien een bijdrage aan het Slachtofferfonds van 25 EUR (opdeciemen)
De rechter kan geen verval van het recht tot sturen uitspreken

Derde graad
U ontvangt een onmiddellijke inning van 165 EUR.
Uw rijbewijs kan wel onmiddellijk worden ingetrokken, wanneer u een gevaar voor andere weggebruikers inhoudt.
Wanneer de onmiddellijke inning niet wordt betaald, ontvangt u een minnelijke schikking van 175 EUR
Wanneer ook de minnelijke schikking niet wordt betaald, ontvangt u een bevel tot betalen of een dagvaarding voor het gerecht.
- Ontvangt u een bevel tot betalen dan moet u binnen de 45 dagen betalen.
Gaat u niet akkoord met het bevel, dan moet u binnen de 30 dagen bezwaar instellen.
Werd geen bezwaar ingesteld en niet (tijdig) betaald, dan kan het bedrag worden afgehouden van de belastingen.
- Wordt u gedagvaard voor de rechtbank, dan bedraagt de boete 30 tot 500 EUR (opdeciemen)
Deze geldboetes worden verdubbeld wanneer u minder dan 3 jaar eerder reeds voor gelijkaardige feiten werd veroordeeld.
De boete wordt bovendien verhoogd met de gerechtskosten (ongeveer 100 EUR = gerechtskosten)
Bedraagt de boete meer dan 25 EUR (opdeciemen) dan betaalt u bovendien een bijdrage aan het Slachtofferfonds van 25 EUR (opdeciemen)
De rechter kan wel een verval van het recht tot sturen uitspreken
Heeft u uw rijbewijs minder dan 2 jaar op het ogenblik van de overtreding, dan kan uw rijbewijs onmiddellijk worden ingetrokken. U komt niet in aanmerking voor een onmiddellijke inning of minnelijke schikking. In principe wordt u sowieso gedagvaard voor de politierechtbank.
Bovendien is de rechter verplicht u een rijverbod van minstens 8 dagen op te leggen. Bovendien dient u te kiezen of u uw praktisch of uw theoretisch examen opnieuw wenst af te leggen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 13 feb 2015 11:49

Het kan gaan om een eerste- of derdegraadsovertreding, afhankelijk van hoe de politie omschrijft.
Op de plaats waar onze JongeDame stond, wachtend voor het rode licht, zijn enkel derdegraads overtredingen mogelijk ...

Aan welke eerstegraadsovertreding had je gedacht ?
Rijden in een voorbehouden rijstrook kan niet weerhouden worden - deze rijstrook is niet als zodanig gesignaleerd in de rijrichting.
Plaats op de rijbaan ... maar dat houdt meteen in dat er links van de doorlopende streep gereden werd.
Dat is de meest specifieke (en zwaarste) overtreding die normaal weerhouden wordt.
Aangezien er rechtdoor gereden werd, geen inbreuk inzake richtingsverandering.



Het is duidelijk dat JongeDame - en haar "L" - opgemerkt is door de agenten ...
Maar ik vermoed dat er niks van komt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”