Negeren doorrijverbod

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

Negeren doorrijverbod

#1 , 10 feb 2015 18:37

Ik kreeg vandaag een PV voor het negeren van een bord C3 en F103, geregistreerd door een onbemand toestel.

Ik herinner me niet dat ik expliciet een doorrijverbod genegeerd heb, integendeel: ik reed in een stadskern met meer verbodsborden dan kasseien in het straatbeeld en heb er 45min over gedaan om op een legale manier de weg te vinden. Mogelijks ben ik per ongeluk enkele meters een verboden richting ingereden alvorens het bord te zien en me te keren, en heeft het toestel me zo geregistreerd.

Op de bijgevoegde foto is enkel een deel van de neus van m'n wagen, met kenteken, zichtbaar. Er was geen deel van de straat, laat staan de borden, zichtbaar.

De feiten dateren van 25.12, pv werd opgesteld op 05.01.2015, en werd door de post op 06.02.2015 gestempeld. Beelden van m'n dashcam heb ik dus niet meer om me te verweren.

Kan ik hier nog iets tegen beginnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 10 feb 2015 19:01

De termijn voor de bijzondere bewijswaarde is hier overschreden. Maar de foto in combinatie met de plaats van de flitspaal lijken mij voldoende.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 10 feb 2015 19:25

De termijn voor de bijzondere bewijswaarde is hier overschreden.
Niet noodzakelijk. Termijn begint maar te lopen vanaf het moment dat het PV wordt opgesteld, kan perfect zijn dat de beelden pas later verwerkt zijn, en dat nog later pas de nummerplaat is geïdentificeerd.
Maar de foto in combinatie met de plaats van de flitspaal lijken mij voldoende.
Yep, locatie zal wel ergens vastliggen, en dan kan de foto enkel gemaakt zijn als u werkelijk op die locatie aanwezig was.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 feb 2015 19:31

een stadskern met meer verbodsborden dan kasseien
45min over gedaan om op een legale manier de weg te vinden.
Toevallig in Lier ?

Of zijn er nog kemel-gemeenten met én F103 én C3 tezamen ... :?:


De locatie van de camera is gekend.
Het vastgelegde beeld is vermoedelijk groter, maar beperkt op wat u te zien krijgt, omdat er andere weggebruikers kunnen opstaan.



De verjaringstermijn voor de meeste verkeersinbreuken is 1 jaar.
Dat is dan ook de ideale bewaartermijn voor uw eigen dashcam beelden.
En in elk geval hoe lang ik ze bewaar.


gezien de vaststelling met automatische apparatuur, heeft de datum van opsturen weinig effect ...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 10 feb 2015 22:43

De termijn voor de bijzondere bewijswaarde is hier overschreden.
Niet noodzakelijk. Termijn begint maar te lopen vanaf het moment dat het PV wordt opgesteld, kan perfect zijn dat de beelden pas later verwerkt zijn, en dat nog later pas de nummerplaat is geïdentificeerd.

Interessant, artikel 62 spreekt echter uitdrukkelijk van "vanaf de vaststelling van de misdrijven".

Ik vind niet meteen rechtspraak over de interpretatie van het begrip vaststelling.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38590

#6 , 10 feb 2015 23:56

Vroeger duurde het zelfs meer dan die periode voor politie de titularis van de nummerplaten bekwam.

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#7 , 11 feb 2015 09:31

Tja, dat wordt slikken en ja knikken.
een stadskern met meer verbodsborden dan kasseien
45min over gedaan om op een legale manier de weg te vinden.
Toevallig in Lier ?

Of zijn er nog kemel-gemeenten met én F103 én C3 tezamen ... :?:
Niet in Lier - Turnhout. Zo gaat dat in ons land; een verwarrende of moeilijke verkeerssituatie wordt niet verhelderd of aangepast, maar daar wordt een onbemand toestel of een controleur gezet om nog wat meer van de werkmens af te pakken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 feb 2015 19:23

Waar ergens ?
(Stuur het desnoods via PM door)
Kan ik eens kijken op Streetview ... als het er al op staat.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”