Staatskas vullen

eric 81
Topic Starter
Berichten: 9

Staatskas vullen

#1 , 08 feb 2015 14:51

Dag allemaal,

Misschien kunnen jullie me hier in adviseren,

In December ben ik volgens een Brusselse inspecteur door het oranje licht gereden in centrum Brussel.
Nu moet ik eerst en vooral toegeven dat ik me deze trip naar het werk niet meer specifiek herinner. Ik doe deze wekelijks 3-4 keer..
maar rij niet bewust door het rood, of het oranje! Centrum Brussel moet je al goed overal kijken naar voetgangers, fietsers, fille, vrachtwagens die voor lichten geparkeerd staan etc. Ik geef uiteraard voorrang aan veiligheid en niet aan een oranje licht.

Op het PV heb ik geantwoord niet akkoord te zijn met de absurde geldboete van 120 euro, dat dit pesterij is en een schaamteloze poging om de staatskas te vullen.. ik was behoorlijk boos op het feit dat men zo geld van de brave hardwerkende burger probeert te stelen!
Op de vraag of ik hier beelden of fotos van kan zien kreeg ik geen antwoord. Enkel een korte brief van het openbaar ministerie waarin de procureur des Konings (er staat zelf geen enkele persoonlijke naam op deze brief) schrijft:

Na onderzoek van het dossier ben ik van oordeel dat er voldoende bezwaren bestaan om U te vervolgen wegens:
art 5 en 61.1.2 K.B. 1.12.1975 oranje licht

Nu heb ik hier al het een en ander opgezocht op jullie site. Ik begrijp dat ik geen schijn van kans maak als het de agent zijn woord is tegen dat van mij. Verder herinner ik me dit moment niet eens dus ik kan er weinig over zeggen..
Ik zou dus willen weten waar ik hiervan beelden kan opvragen, als die er al zijn, en waar die agent juist stond op het moment hij zijn pen bovenhaalde om mij te verbaliseren. Op het bewuste kruispunt staat trouwens ook een flitser, hoe kan ik weten of deze toen werkte?

Hoe kan ik dit allemaal te weten komen?

Dank alvast!

Eric

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 08 feb 2015 15:46

Een flitser staat meestal afgesteld om na 2-3 seconden rood af te gaan, niet bij oranje.
Politie zal geen foto hebben tenzij ze zelf ter plaatse vlug een foto hebben genomen...denk niet dat er veel politie dagelijks rondlopen met een fototoestel in de handen.
Een foto is ook helemaal niet nodig. Als de politie zegt dat u voorbij het oranje licht bent gereden en u op een veilig wijze kon stoppen, dan is dat ook zo voor de wet.
Een rechter MOET dat geloven. Tenzij u bv een dashcam heeft...kan u beter betalen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 feb 2015 16:25

Als u het tegendeel van de vaststelling niet kan bewijzen heeft u maar 1 optie : betalen ...

U kan dat nu doen, of u kan dat na een veroordeling doen ... de tweede optie is een pak duurder.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 08 feb 2015 16:29

Aangezien het blijkbaar om de vaststelling van een verbalisant gaat, en niet om een vaststelling door een camera .... is de kans wel héél erg klein dat er hiervan beeldmateriaal voorhanden is. Om niet te zeggen: onbestaande. U zal hiervan dus ook nergens beeldmateriaal kunnen opvragen.

De verbalisant hoeft overigens ook niets te bewijzen, alles wat hij beweert te hebben vastgesteld MOET door de rechter geloofd worden. Tenzij u uw onschuld kan bewijzen.

Uit uw hele verhaal, kan ik echter opmaken dat u niks kan bewijzen. Hier is dus inderdaad maar 1 goede raad te geven: betalen, en wegblijven uit de rechtbank. Zoniet, gaat het u een pak méér kosten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 09 feb 2015 11:37

Beste

Het lijkt dat er sprake is van visuele vaststelling. Er zal dus geen foto voorhanden zijn (tenzij u ook te snel reed, maar dat is kennelijk niet geval).

Aangezien het dus enkel de vaststelling van de verbalisant betreft, kan u deze slechts succesvol betwisten als
- de kopie van het pv niet binnen de 14 dagen werd toegestuurd
- u kan bewijzen (met materiële bewijsstukken) dat u de overtreding niet kunt hebben begaan (bijvoorbeeld doordat u zich elders bevond (en dit ook kan bewijzen).
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 09 feb 2015 13:17

dit is iets dat ik mij altijd al afvraag met betrekking tot het door het oranje licht rijden;

hoe kan een agent ervaren wat de bestuurder ervaart?

kijkt de agent door de ogen van de bestuurder?

het is de bestuurder die een beslissing moet nemen of het naar zijn mening al dan niet veilig is om te stoppen, al dan niet gelet op de omstandigheden op de weg en rond het voertuig.

de agent is niet de bestuurder van het voertuig en kan dus op zich niet ervaren en zien wat de bestuurder van het voertuig ziet.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 10 feb 2015 14:47

Het gaat vrijwel steeds om een samenloop van omstandigheden.
- Hoe dicht was de wagen al genaderd bij het verkeerslicht op het moment dat het oranje werd
- Wat is de maximaal toegelaten snelheid ter plaatse
- Waren er achterliggers
- Was het een moment op de dag waarop de bestuurder bijzonder voorzichtig moest zijn (einde schooltijd)
- Maakte de plaatsgesteldheid dat de bestuurder extra voorzichtig moest zijn (onoverzichtelijke kruispunt)

Dit zijn allen omstandigheden die een verbalisant wel kan vaststellen.

Het zijn die omstandigheden die maken of een snelheid al dan niet aangepast is en niet het standpunt van de chauffeur die door het oranje licht rijdt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 10 feb 2015 18:43

Het gaat vrijwel steeds om een samenloop van omstandigheden.
- Hoe dicht was de wagen al genaderd bij het verkeerslicht op het moment dat het oranje werd
- Wat is de maximaal toegelaten snelheid ter plaatse
- Waren er achterliggers
- Was het een moment op de dag waarop de bestuurder bijzonder voorzichtig moest zijn (einde schooltijd)
- Maakte de plaatsgesteldheid dat de bestuurder extra voorzichtig moest zijn (onoverzichtelijke kruispunt)

Dit zijn allen omstandigheden die een verbalisant wel kan vaststellen.

Het zijn die omstandigheden die maken of een snelheid al dan niet aangepast is en niet het standpunt van de chauffeur die door het oranje licht rijdt.


met andere woorden, de verbaliserende agent kan alleen maar vaststellen wat de omstandigheden in de buurt van het licht zijn.

diegene die geverbaliseerd is moet dan alleen maar verklaren dat naar zijn eigen inzicht en omstandigheden het niet veilig was om te stoppen voor het oranje, verbaliserende agent kan dit nooit weerleggen aangezien deze niet ervaart wat de bestuurder ervaart :?

LeenW
Berichten: 12826

#9 , 10 feb 2015 18:59

Ik ga ervan uit dat er bij enige twijfel of onzekerheid van de agent niets wordt opgemaakt. Maar misschien is dat naief van mij.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 10 feb 2015 19:31

diegene die geverbaliseerd is moet dan alleen maar verklaren dat naar zijn eigen inzicht en omstandigheden het niet veilig was om te stoppen voor het oranje, verbaliserende agent kan dit nooit weerleggen aangezien deze niet ervaart wat de bestuurder ervaart :?
En dan zal de agent wel verklaren (in navolgend PV of op de rechtszaak) dat het perfect mogelijk was om tijdig te stoppen, en mag de geverbaliseerde toch betalen.

Hiermee zal het echt niet lukken, politierechters hebben een (gezonde) afkeer van mensen die menen het beter te weten en een goede uitleg hebben waarom de overtreding die ze begaan hebben onvermijdelijk was.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#11 , 10 feb 2015 22:11

Het zijn die omstandigheden die maken of een snelheid al dan niet aangepast is en niet het standpunt van de chauffeur die door het oranje licht rijdt.
diegene die geverbaliseerd is moet dan alleen maar verklaren dat naar zijn eigen inzicht en omstandigheden het niet veilig was om te stoppen voor het oranje, verbaliserende agent kan dit nooit weerleggen aangezien deze niet ervaart wat de bestuurder ervaart
Hoe u van mijn zinssnede tot die conclusie komt, is mij een volkomen raadsel.

Het zijn enkel de vaststellingen van de omstandigheden in de buurt van het licht die er toe doen. De persoonlijke ervaring van de chauffeur doet er helemaal niet toe. Daar is zelfs geen navolgend pv voor nodig.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 11 feb 2015 12:03

Trouwens opzet of inzicht wordt niet gevraagd bij overtredingen het loutere feit van het plegen volstaat.

LeenW
Berichten: 12826

#13 , 11 feb 2015 15:55

Trouwens opzet of inzicht wordt niet gevraagd bij overtredingen het loutere feit van het plegen volstaat.
En meestal zeggen titels als "Staatskas vullen" al genoeg ;)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 12 feb 2015 19:24

Ik ga ervan uit dat er bij enige twijfel of onzekerheid van de agent niets wordt opgemaakt. Maar misschien is dat naief van mij.
Erg naïef ...

Er zijn er al die PVs opstellen als ze dénken dat je een overtreding begaat ...

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 12 feb 2015 23:12

Trouwens opzet of inzicht wordt niet gevraagd bij overtredingen het loutere feit van het plegen volstaat.
En meestal zeggen titels als "Staatskas vullen" al genoeg ;)
Yup.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”