Parkeren op boomspiegel is vervuiling = GAS boete

swake002
Topic Starter
Berichten: 22

Parkeren op boomspiegel is vervuiling = GAS boete

#1 , 06 feb 2015 23:27

Een kennis parkeert zijn voertuig in deze straat: https://www.google.be/maps/@50.830727,4 ... DJTYVw!2e0 in de gemeente van onze paars-witte vrienden.

Hij doet dat op dezelfde manier als de meeste wagens zichtbaar op streetview link ttz 2 wielen op het trottoir. Reden hiervoor is doorgang mogelijk maken van de tram en ook niet verder dan de witte lijn parkeren. Sinds de vernieuwing van de straat zijn deze parkingsplaatsen manifest niet breed genoeg, zelfs niet voor zeer gangbare voertuigen.
Het voertuig van mijn kennis staat niet alleen voor een stuk op het trottoir, één van de wielen staat ook centimeters op een boomspiegel. Het voertuig is een 4x4 bestelwagen, standaard uitvoering zonder extra verbreding of zo en staat verder mooi parallel aan de weg en met de linker wielen net niet op de witte streep.

Strikt genomen mag hij daar op die manier waarschijnlijk niet parkeren. Maar dat even terzijde want dat is niet wat hem verweten wordt.... Hij krijgt namelijk een brief toegestuurd ivm een administratieve sanctie voor het volgende:

Betreft: Gerechtelijk onderzoek van een overtreding. Beschadiging van groene ruimten.

In de brief staat :
- Er werd vastgesteld dat het voertuig geparkeerd stond op een groene oppervlakte.
- Inbreuk op art90 van het algemeen politiereglement van Anderlecht.
- 3 zwart-wit foto's van 3cm op 3cm zijn bijgevoegd van zodanig slechte kwaliteit dat het voertuig niet herkenbaar is.

In het bijgevoegd PV staat letterlijk:
- Wagen parkeerd op boomspiegel
en er staat een manueel kruisje naast een voorgedrukt Art.90
- Overgemaakt aan de Sanctionerende Ambtenaar: (merk op dubbel punt en verder niks meer)
- De handtekening op het PV is een met de computer gemaakte haast onzichtbare 'krul'. Zeker niet met de hand getekend.

Het fameuze art.90:
Het is verboden op welke manier dan ook door eigen toedoen of door toedoen van personen, dieren of zaken waarover men de hoede of toezicht heeft, de groene ruimten, hun roerende goederen en de monumenten te vervuilen.


Er komen een paar vragen /opmerkingen op bij mij. Graag vraag ik naar uw wijsheid hierover.

- Ben je geacht het lokaal politie reglement van iedere gemeente in dit land te kennen?
- Er is daar letterlijk geen groene oppervlakte of ruimte. Mocht dat groen verwijzen naar planten, dan staat op 75cm van het voertuig één boom welke helemaal niet werd aangeraakt, laat staan vervuild.
- Een monument staat er niet. Tenzij die boom een monument is, dat staat er in ieder geval niet op geschreven.
- Als enig roerend goed is er behalve het voertuig zelf een vuilzak te herkennen op de foto's. Dat zal wel niet het roerend goed zijn bedoeld in het art90... En voor alle duidelijkheid, Die zak is niet van hem en hij is daar ook totaal niet aangekomen.
- Volgens het PV is de vaststelling gemaakt door iemand met twee letters en een nummer als naam. Ik begrijp dat hij/zij een zekere vorm van anonimiteit wil met zo'n job, maar hoe kan iemand nagaan of die persoon beëdigd was op het moment van de vaststelling? (en heeft dat wel een nut om dat te doen)
- Omwille van de inrichting van de rijbaan denkt eenieder dat het totaal normaal is om daar met twee wielen op het trottoir te gaan staan. Eigenlijk lokt de gemeente het ginds geconstateerde gedrag zelf uit. Erger nog ze spoort het aan door de gebruikte wegmarkering (witte strepen + blauwe zone). Er is dus duidelijke tegenstrijdigheid tussen wat de gemeente doet ivm inrichting van de wegen en daarna gaan zeggen dat het niet mag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 feb 2015 23:55

Uit de AOWS deel III, waarin expliciet wordt verwezen naar het vademecum duurzaam parkeren, volgt dat de minimumbreedte van dergelijke parkeerstroken 2m dient te zijn. Voor zover in te schatten, zijn deze stroken hier eerder 1.5m, en dus ruim te klein, tenzij het de bedoeling is om deels op het voetpad te parkeren, waarbij er dus 50cm naast de rijbaan gebruikt moet kunnen worden.

Vraag eens na bij de gemeente hoe zij dit zien?

Edit: Anderlecht licht in het Brussels gewest, de regelgeving daar is mogelijks wel anders.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 06 feb 2015 23:58

Er staat in elk geval geen bord dat op een trottoir mag geparkeerd worden dus niet doen.
Ergo dat zijn dus geen parkeervakken ...

Reclame

swake002
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 07 feb 2015 10:20

Bedankt voor uw antwoorden.
Mogelijks is de discussie wel/niet parkeerplaats al een tijd aan de gang ginder en werd daarom geen gewone parkeerboete uitgeschreven.

Hoe kan mijn maat zich nu best verdedigen ivm die 'beschadiging' dat hem wordt aangesmeerd via art90 waar dat onderwerp niet eens aan bod komt?

ps: wat is de AOWS? kan het niet vinden, zelfs google is mijn vriend niet deze keer. Wil wel de Brusselse versie gaan opzoeken maar dan moet ik weten wat ik zoek natuurlijk :)

swake002
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 07 feb 2015 10:39

Het Gewestelijk Parkeerbeleidsplan voor Brussel is hier te vinden:
http://www.mobielbrussel.irisnet.be/art ... keerbeleid" onclick="window.open(this.href);return false;


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 feb 2015 10:51

De auto's zijn ook veel groter dan vroeger geworden, ook de ondergrondse parkings hebben daar een probleem mee, dit stond onlangs in de krant over de Gentse ondergrondse parkings.

Ik zie ook op de foto dat iets verder een kleine wagen niet op het voetpad staat en toch tussen de lijnen staat.

Dit zijn misschien parkeerplaatsen voor enkel kleine wagens .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

swake002
Topic Starter
Berichten: 22

#8 , 07 feb 2015 10:59

Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder:
http://www.brrc.be/pdf/codewegbeh.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Het bord E9g (welke expliciet aantoont dat niet op het verhoog mag geparkeerd worden) werd niet gebruikt.
Nu stel ik dat gezien de parkeerplaatssignalisatie in de vorm van witte streep op de grond + aangeven van blauwe zone met parkeerschijf op de grond geschilderd dat het wel degelijk parkeerplaatsen zijn.
Nu stel ik ook dat aangezien men zich moet houden aan A/ 'niet over de witte streek parkeren' B/ parkeerplaats is niet breed genoeg om normale gangbare voertuigen volledig op de weg te zetten C/ er geen bord E9g aanwezig is, is het impliciet toegestaan, zelfs verplicht, zijn voertuig met twee wielen op het trottoir te zetten (of daar nu een boom staat of niet).

swake002
Topic Starter
Berichten: 22

#9 , 07 feb 2015 11:04

Ok, de auto's zijn gegroeid... dat is wel juist. De root-cause zit hem bij de persoon die het voetpad aan beide kanten van de baan een beetje gulzig heeft getekend toen die straat zeer recent heraangelegd werd. De strepen van de parkeerplaatsen hadden ze in ieder geval al lang kunnen verzetten (maar dan kan de tram niet door).

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 07 feb 2015 11:43

De gemeente Anderlecht heeft een nogal afwijkende verkeerswetgeving en bestraffing.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... ht#p347053" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... wtopic.php" onclick="window.open(this.href);return false;?

De breedte van de parkeerstrook is amper 1,40 meter breed. (Kan je natellen aan het aantal betontegels van 20 cm op de stoep)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 07 feb 2015 11:51

TS zegt dat er geen boomspiegel is.
De boete werd gegeven wegens parekeren op boomspiegel.
Hoe kan men beboet worden voor iets dat zich niet kan voordoen???
Blijkbaar gaat de boete niet over dat gedeeltelijk parkeren op het trottoir, maar over het bevuilen van iets dat er niet is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

swake002
Topic Starter
Berichten: 22

#12 , 07 feb 2015 13:13

Volgens wat ik kon vinden is een stukje onbegroeide grond rond de boom ook als een boomspiegel te omschrijven. Tot daar. Dat ding werd niet bevuild door er een korte tijd met een paar centimeter van een wiel op te gaan staan. Dat is volgens mij niet vervuilen.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 07 feb 2015 13:45

ps: wat is de AOWS? kan het niet vinden, zelfs google is mijn vriend niet deze keer. Wil wel de Brusselse versie gaan opzoeken maar dan moet ik weten wat ik zoek natuurlijk :)
Algemene Omzendbrief nopens de Wegsignalisatie. Bevat de volledige omschrijving van hoe de wegsignalisatie er moet uit zien, zoals lettertype, symbolen, juiste kleur, ...
Document is zeer moeilijk te vinden, de beste kans is dit vragen bij de FOD mobiliteit.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 07 feb 2015 13:47

Het Gewestelijk Parkeerbeleidsplan voor Brussel is hier te vinden:
http://www.mobielbrussel.irisnet.be/art ... keerbeleid" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook hier gezocht, maar geen vademecum te vinden dat minimumafmetingen opgeeft. Voor zover ik iets gevonden heb, is men in het Brussels gewest al enkele jaren bezig met de opmaak (of het plannen hiervan) van dit document.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 07 feb 2015 21:25

- Er is daar letterlijk geen groene oppervlakte of ruimte. Mocht dat groen verwijzen naar planten, dan staat op 75cm van het voertuig één boom welke helemaal niet werd aangeraakt, laat staan vervuild.
Het PV is voor vervuiling.
Deze vervuiling zal dus moeten bewezen worden.
tenzij het de bedoeling is om deels op het voetpad te parkeren, waarbij er dus 50cm naast de rijbaan gebruikt moet kunnen worden.
Daarvoor ontbreken echter de vereiste borden E9f

- Omwille van de inrichting van de rijbaan denkt eenieder dat het totaal normaal is om daar met twee wielen op het trottoir te gaan staan. Eigenlijk lokt de gemeente het ginds geconstateerde gedrag zelf uit.
Inderdaad.
Je kan op die plaatsen duidelijk geen normaal voertuig meer parkeren.
Iedereen staat daar met de rechter wielen op het trottoir / berm.
Wat dan weer verboden is in de BK ...

Erger nog ze spoort het aan door de gebruikte wegmarkering (witte strepen + blauwe zone). Er is dus duidelijke tegenstrijdigheid tussen wat de gemeente doet ivm inrichting van de wegen en daarna gaan zeggen dat het niet mag.
Wat er daar in de omgeving op streetview te zien is, wijst op een falend verkeersbeleid ...
(einde parkeertoelating zetten vlak aan kruispunt, sponsort enkel de Keizers van de Wegwijzers ...)

Anderlecht heeft duidelijk besloten daar geld aan te gaan verdienen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”