Onmiddellijke inning VS GAS

Wuyts1991
Topic Starter
Berichten: 399

Onmiddellijke inning VS GAS

#1 , 06 feb 2015 15:30

Beste forumleden,

In opvolging van een reeds bestaand topic en om een actueel thema aan te kaarten had ik graag volgende vraag beantwoord gezien.

In verschillende gemeenten waaronder nu ook enkele grote steden worden GAS ambtenaren opgeleid om verkeersovertredingen vast te stellen. Ook politiediensten zullen in de toekomst verkeersovertredingen vaststellen en afhandelen op basis van het GAS systeem. Geen onmiddellijke inningen meer via de politierechtbank maar GAS boetes via de gemeente.

De grote vraag, kan dit zomaar?
Hoe is het mogelijk dat een gemeentelijk reglement boven een wegcode gesteld wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 06 feb 2015 15:43

Het hele concept van een GAS boete is nogal wankel, dit maakt het m.i. niet erger dan het al was.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 feb 2015 18:10

Er wordt geen gemeentelijk reglement boven de wegcode gesteld.

Dat is net wat er mis gaat in de draad waar u het denkelijk over heeft -Anderlecht ?

In een normaal GAS-parkeerreglement worden de overtredingen en relevante bepalingen eigenlijk letterlijk overgenomen uit de wegcode

(vb : Lier : http://lier.be/dsresource?type=pdf&obje ... bjectname=" onclick="window.open(this.href);return false; )

de straf / GAS-boete ligt ook vast, niet zo zeer per gemeentebesluit, al moeten de tarieven daar ook in staan, maar via de federale wetgeving (GASboete = tarief OI )

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 feb 2015 18:13

Het zal wachten worden tot de eerste naar Straatsburg stapt ... zeker bij vaststelling door door de stad betaalde ambtenaren (= belang bij vaststelling) ipv de politie.

Wetgever, vaststeller, bestraffer en eerste "beroepsinstantie" zijn dan immers 1 en dezelfde entiteit, de stad / gemeente - een aanfluiting van alle rechtsprincipes waarbij deze functies gescheiden worden.

Wuyts1991
Topic Starter
Berichten: 399

#5 , 06 feb 2015 18:47

De stad beboet en de stad int het geld. Waar zitten we met de scheiding der machten die in onze rechtstaat zo belangrijk is?

Is de objectiviteit bij betwisting van de boete te garanderen? Bij elke seponering zal de stad rechtstreeks inkomstenverlies leiden.

Wat met de beperking in bevoegdheden die hieruit volgen? Momenteel dmv het onmiddellijke inning systeem kan men als politieagent werken in Oostende en een boete schrijven in Genk. Wat het GAS reglement betreft, dit is beperkt per gemeente of stad. Kan een politieagent met het invoeren van het GAS systeem dus geen boete meer schrijven in Genk?

Agenten van politie doorstaan een reeks van testen, volgen een half jaar opleiding om deze vaststellingen te mogen doen.
De GAS ambtenaren volgen twee weken opleiding en zijn eveneens bevoegd. Logisch?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 06 feb 2015 19:22

Het gaat gewoon een puinhoop van jewelste worden.
Zelfs met PVs door politie is het al jaren bergaf aan het gaan - fouten in PV, overtredingen opschrijven die er geen zijn , ...
Dat gaat enkel erger worden.
Doorsnee burger gaat blijven betalen ... nu rechtstreeks aan gemeenten / steden, en dààr is het natuurlijk om te doen.
Sommige kunnen hiermee een fortuin vangen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”