parkeerboete (retrebutie) vincipark

probos-bvba
Topic Starter
Berichten: 2

parkeerboete (retrebutie) vincipark

#1 , 04 feb 2015 22:31

Enkele weken terug was ik aan het laden en lossen op een plaats waar parkeermeters staan ( de koffer was wel dicht ), op het ogenblik dat ik buiten kwam met materiaal stond er al een parkeer wachter mijn wagen te fotograferen, ik nam onmiddellijk een ticket maar de parkeer wachter liet toch de retributie afdrukken.

Het parkeer ticket begint op het ogenblik dat de retributie ticket werd afgedrukt ( 16h23).
Maw ik heb een geldig parkeer ticket op het bewuste tijdstip, maar het was natuurlijk niet aanwezig achter mijn vooruit van mijn wagen.

Ik stuurde Vinci park een mail met de gescande tickets + uitleg zoals hierboven, maar ze eisen toch dat ik die 25€ betaal.

Hoe zit het nu wettelijk ineen? heb ik een poot om op te staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 04 feb 2015 22:36

U moet onmiddellijk een ticket nemen, niet wanneer u de parkeerwachter ziet. Dat lijkt mij toch evident?

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 04 feb 2015 22:41

De x' vrij parkeren dienen verantwoord te worden door een ticket - vrij parkeren.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 feb 2015 01:25

In de testaankoop van deze maand stond een vergelijkbaar verhaal. Daar hebben ze moeten toegeven...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2015 15:03

Enkele weken terug was ik aan het laden en lossen op een plaats waar parkeermeters staan ( de koffer was wel dicht ), op het ogenblik dat ik buiten kwam met materiaal stond er al een parkeer wachter mijn wagen te fotograferen, ik nam onmiddellijk een ticket maar de parkeer wachter liet toch de retributie afdrukken.

Het parkeer ticket begint op het ogenblik dat de retributie ticket werd afgedrukt ( 16h23).
Maw ik heb een geldig parkeer ticket op het bewuste tijdstip, maar het was natuurlijk niet aanwezig achter mijn vooruit van mijn wagen.

Ik stuurde Vinci park een mail met de gescande tickets + uitleg zoals hierboven, maar ze eisen toch dat ik die 25€ betaal.

Hoe zit het nu wettelijk ineen? heb ik een poot om op te staan?
U had de uitleg best een beetje verdraaid en gezegd dat u net aangekomen was, onderweg was naar een automaat om uw ticket te halen, en op dat moment uw wagen geforografeerd werd. Uw scan van het ticketje dat begint op het uur dat de retributie afgedrukt werd, vormt hier een begin van bewijs van.

U geeft nu in een mail toe dat u in fout was (geparkeerd, weliswaar voor laden en lossen, maar dit speelt weinig rol, denk ik, zonder ticketje). Men heeft dus een bewijs in handen dat u in fout was. Ik zou betalen, moest ik van u zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 05 feb 2015 15:29

U geeft nu in een mail toe dat u in fout was (geparkeerd, weliswaar voor laden en lossen, maar dit speelt weinig rol, denk ik, zonder ticketje).
Dit is een wereld van verschil. Als je aan het laden en lossen bent, sta je niet geparkeerd, maar sta je stil. Indien er enkel een ticket moet genomen worden om te parkeren, moet je bijgevolg geen ticket nemen als je stilstaat.

Let wel, stilstaan is zeer strikt te nemen, zodra u iets anders doet dan laden of lossen (of iemand laten in- of uitstappen), bv een bon laten tekenen, een praatje maken, ..., staat u niet meer stil, maar parkeert u.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 feb 2015 16:32

...koffer was al dicht, staat in zijn verklaring.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 05 feb 2015 18:15

...koffer was al dicht, staat in zijn verklaring.
Maakt niet uit.

Dat is namelijk verplicht :

8.5. De bestuurder mag het voertuig dat hij bestuurt of de dieren die hij geleidt of bewaakt niet verlaten zonder de nodige voorzorgen te hebben genomen om enig ongeval of enig misbruik door derden te voorkomen.
Als het voertuig voorzien is van een inrichting ter voorkoming van diefstal, moet deze gebruikt worden.


Naargelang wat , of waar, men aan het laden of lossen is, wil je de koffer ook wel dicht tijdens de perioden dat je het voertuig "verlaat" ...

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 05 feb 2015 21:13

Klopt .... alleen zal in hun vaststelling moeten staan dat van uur X tot uur X+Y " geen beweging aan het voertuig gezien.
de Y" is de bevoegdheid van de politierechtbank.... het gaat niet over 3 of 4 minuten.
Trouwens het laden en lossen kan een ganse dag duren. Het aftekenen van een bestelbon is is een handelsactiviteit dus DAN parkeert men.
Voor de rest zie Inazuma

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 feb 2015 09:22

Er is een verschil tussen "koffer was al dicht" (wat wijst op het einde van het laden en lossen) en "ik had de koffer tijdelijk dichtgedaan, aangezien ik binnen moest zijn" (wat wijst op het nog bezig zijn met laden en lossen). Vooral het woordje "al" zal topic starter de das omdoen. Ik denk niet dat hij veel kans maakt de retributie niet te moeten betalen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 feb 2015 09:54

Vooral het woordje "al" zal topic starter de das omdoen.
Als we dan toch aan het vitten zijn, waar staat dat woordje "al"?

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 06 feb 2015 10:09

Maar is het kopen van een parkeerticket geen schulderkenning van de TS dat hij aan het parkeren was?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 feb 2015 11:38

Vooral het woordje "al" zal topic starter de das omdoen.
Als we dan toch aan het vitten zijn, waar staat dat woordje "al"?
Oops, inderdaad, er staat "wel", niet "al".

Anyway, ik geef de topic starter toch weinig kans met het verhaal dat hij doorgestuurd heeft naar de firma. Met het verhaal dat hij net toegekomen was en net een ticketje gaan halen was, had hij mogelijk meer succes gehad. Tenzij de foto's 3 of 4 minuten voor de begintijd van het ticketje, genomen zijn. Een ticketje halen duurt geen 4 minuten... Als de foto's echter één of twee minuten voor het ingaan van het ticketje, genomen zijn, zou zijn verhaal zeker aannemelijk zijn...

Maar nu? Weinig kans... Maar niets belet hem om te broberen ook een kleine kans te benutten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 06 feb 2015 11:44

Als TS kan bewijzen dat hij daar moest laden en lossen, kan hij toch argumenteren dat de eerste minuten die hij daar stond, laden en lossen (en dus niet parkeren) was, waarvoor hij geen ticketje nodig had. Echter, toen hij de leverbon wou gaan laten aftekenen (wat wel parkeren is) nam hij eerst een parkeerticketje. Perfect wettelijk, toch ? :-D

Uiteraard haalt TS die (en elke andere) argumenten onderuit als hij effectief naar het parkeerbedrijf schreef dat hij een ticketje haalde omdat hij de parkeerwachter bij zijn wagen zag staan...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 feb 2015 12:00

Idd, het snel een ticketje gaan halen, is het beste bewijs dat hij wist dat hij een ticketje nodig had. Dit ook nog zo meedelen via mail aan het bedrijf, is dit nog eens bevestigen.

Maar zelfs al had hij dat niet gedaan, dan nog zou hij moeten bewijzen dat hij weldegelijk aan het laden en lossen was. Had TS een officieel document dat hij op die dag op dat adres moest leveren of ophalen? Indien niet, heeft hij zo goed als geen bewijs. Iedereen zou anders zo kunnen afkomen: neem gauw iets in je handen als je ziet dat men je nummerplaat noteert, en zeg dat je aan het laden en lossen was.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”