dagvaarding politierechtbank

MJM
Topic Starter
Berichten: 6

dagvaarding politierechtbank

#1 , 02 feb 2015 16:10

Ik zit verveeld met deze zaak! Een zaak met onduidelijkheden, misverstanden en dubieuze omstandigheden.
Wij bezitten reeds jaren een camper. Deze verblijft vooral in het buitenland. Bijna elk jaar keert deze terug om te keuren; weliswaar meestal laattijdig. Wij betaalden hiervoor steeds een toelage. Vorig jaar keerden we rechtstreeks vanuit Spanje terug naar onze woonplaats X, om naar de garage en keuring te rijden.
Door de jarenlange onenigheid met buurtbewoners (wegens overlast) werden de voorziene camperplaatsen werden stilzwijgend geschrapt door de stad. Hierdoor moest ik een alternatief zoeken om mijn camper te parkeren. De camper (10 ton) stond geparkeerd op een plaats voor vrachtwagens en in een zone verboden >3 ton. Deze plaats wordt zelden gebruikt door vrachtwagens. De dag van vertrek (na nog geen 24 UUR) naar de garage, werd mijn nummerplaat genoteerd door een arm van de wet bij de plaatselijke politie. Deze liet na mij te bevragen niettegenstaande mijn visuele aanwezigheid.
Mijn schoonvader als titularis (woonplaats Y) ontving een proces verbaal (3 overtredingen) kort nadien.
Wij lieten destijds onze camper op zijn naam inschrijven (verzekering bonus/malus... e.d.). Reeds 7 jaar gebruiken wij en betalen wij alle kosten mbt de camper. Ik vulde de bijvoegsels van het PV nauwkeurig in met de melding dat ik bestuurder was en voor eigen rekening reed. Onze verzekering werd onmiddellijk ingelicht mbt de rechtsbijstand. Mijn schoonvader ontving een minnelijke schikking die hij op mijn advies niet betaalde. Ondertussen is een dagvaarding verschenen op naam van mijn schoonvader en enkel voor een ongeldig keuringsbewijs. Hierdoor kunnen wij geen beroep doen op de rechtsbijstand omdat de alg.voorwaarden dit uitsluit. Ikzelf ontving nog niets voor de 2 overige overtredingen. Indien later een dagvaarding (op mijn naam) voor de 2 andere overtredingen volgt, zal wel beroep kunnen gemaakt worden op rechtsbijstand. Dit tart alle logica!
Ik ben geen advocaat, maar ik wil mijn schoonvader vertegenwoordigen op de rechtbank; hij hier niets mee te maken. Kan dit met een volmacht? Ik ben van mening dat de kosten voor een advocaat bij deze niet opwegen. Wat is de strafmaat (geldboete) indien veroordeling bij verstek?
Dit proces verbaal had er niet geweest indien de "de wetdienaar" even was uitgestapt voor meer tekst en uitleg. Tot overmaat van ramp is hij een actief lid van de buurtwerking die zich jaren heeft verzet tegen de aanwezigheid van campers!! Is dit geen misbruik van macht. Heeft iemand een raadgeving en/of oplossing,aub? Bij deze mijn dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 feb 2015 16:27

Welke zijn, buiten geen geldig keuringsbewijs, de andere overtredingen?

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 02 feb 2015 17:13

U hebt de keuring niet direct in orde gebracht?
Een van de andere zal wel zijn /... camper geplaatst op plaats vrachtwagens.
als dat correcte PV zijn wat gaat u verweer zijn ???? misbruik van macht ..... u mag er niet staan....
Uw schoonvader zal naar politierechtbank moeten en u kan dan meegaan en de schild op u nemen.

Reclame

MJM
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 02 feb 2015 17:55

Welke zijn, buiten geen geldig keuringsbewijs, de andere overtredingen?
Het oorspronkelijk PV spreekt van 3 overtredingen:
1°geen geldig keuringsbewijs (camper stond bijna jaar op camping in het buitenland)
>>> dagvaarding schoonvader

2°parkeren op plaats met verkeersteken enkel voor vrachtwagens
3°negeren van verbodsteken "verboden voor voertuigen met MTM boven 3 ton
>>> nog geen dagvaarding ontvangen als bestuurder

punten 2 & 3 werden door de stad in de hand gewerkt: camperplaatsen werden stilzwijgend gewijzigd. Als bewoner kan ik momenteel negers veilig even parkeren, laat staan laden en/of lossen.
Voor de wijziging mocht ik wel het verbodsteken negeren om naar de parkeerplaats te gaan. Zelfs de wijkagent zag geen graten bij het parkeren op de vrachtwagen plaatsen.

MJM
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 02 feb 2015 18:15

U hebt de keuring niet direct in orde gebracht?
Een van de andere zal wel zijn /... camper geplaatst op plaats vrachtwagens.
als dat correcte PV zijn wat gaat u verweer zijn ???? misbruik van macht ..... u mag er niet staan....
Uw schoonvader zal naar politierechtbank moeten en u kan dan meegaan en de schild op u nemen.
Mijn verweer is dat er voldoende bewijzen zijn dat wij vele maanden én de dag voordien nog in het buitenland verbleven. De wet voorziet een uitzondering dat indien het voertuig rechtstreeks naar de woonplaats, garage en keuring rijdt, niet in overtreding is. Mijn schoonvader heeft met de camper niets te maken, maar leende wel zijn naam omwille de gunstige verzekeringsvoorwaarden bij aanschaf van de camper.
Europa heeft mbt de keuring van voertuigen nog veel werk voor de boeg:
-elk mag zijn voertuig laten keuren in het land van verblijf; is 1 jaar geldig doch enkel binnen de grenzen van dat land...??
-waarom mogen enkel de Nederlanders overal hun voertuig laten keuren? Binnen enkele maanden zullen andere lidstaten in enkele andere landen (EU) mogen gekeurd worden.
Opm.: Bij ontvangst van het PV vermeldde ik duidelijk dat ik eigenaar, bestuurder was en voor eigen rekening reed! Door de spitsing van dat PV zitten wij nu in de shit.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 02 feb 2015 21:25

Hoe moet volgens u een gemeente kenbaar maken dat er wel of niet campers mogen staan?
In de wegcode is dat voorzien nl. een parkeerbord wat de parking in dit geval uitsluitend als parking vrachtwagens voorziet.
Wijkagent zal dan ook de wegcode eens terug moeten leren.

15 MAART 1968. - [Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Art. 23quater. § 4 misschien eens lezen???

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 03 feb 2015 00:02

U moet dat voertuig in het buitenland laten keuren, en na terugkomst in België , meteen opnieuw laten keuren.

Ik mag hopen dat u er niet steeds mee heen en weer rijdt, enkel voor de keuring ???

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 03 feb 2015 00:15

Heeft iemand een raadgeving en/of oplossing,aub?
In uw plaats zou ik

- ophouden om uw familie "raad" te geven in juridische aangelegenheden.
- de verkeerswetgeving eens bekijken, zowel de wegcode als de vereisten inzake keuring etc.
- uw voertuig op uw eigen naam inschrijven (als ik uw schoonvader was, was de inschrijving al geschrapt ...)


De strafmaat kan schommelen tussen bijna niets, en aardig pittig :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 90-art1-11" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 4

§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Dat wordt 60 tot 60.000 euro met omzetting naar euro en de opdeciemen verrekend.

Plus gerechtskosten .
Plus 150 euro bijdrage "slachtofferfonds" vanaf uitgesproken boete van 26 euro bij veroordeling.


Bij verstek worden geregeld hogere straffen uitgesproken dan er nadien bij een verzetsprocedure nog uitgesproken worden.
Weinig kans dat u - of eerder: uw schoonvader... - voordeel doet aan een vonnis bij verstek.
Als dat uw advies was ...

MJM
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 03 feb 2015 06:26

U moet dat voertuig in het buitenland laten keuren, en na terugkomst in België , meteen opnieuw laten keuren.

Ik mag hopen dat u er niet steeds mee heen en weer rijdt, enkel voor de keuring ???
Dit is inderdaad het geval: duizenden moeten in Europa hun voertuig periodiek in het land van inschrijving laten keuren. Dit is zowel ecologisch als financieel onverantwoord.
Enkel de Nederlanders zijn hier de uitzondering: zij mogen hun voertuigen in andere lidstaten laten keuren die door Nederland herkend zijn!
aw , het is niet ondenkbaar dat dit binnenkort een algemene regel wordt.... hopen maar.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 03 feb 2015 07:20

Inazuma kan me mss verbeteren, maar een eerste lezing van art. 23quater en 23ter leest me dat, zolang je niet in België terugkomt, je camper gewoon in het buitenland kan laten keuren. Pas als hij in België terug moet komen, moet je die laten herkeuren.

MJM
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 03 feb 2015 08:43

Inazuma kan me mss verbeteren, maar een eerste lezing van art. 23quater en 23ter leest me dat, zolang je niet in België terugkomt, je camper gewoon in het buitenland kan laten keuren. Pas als hij in België terug moet komen, moet je die laten herkeuren.
Dit is deels juist. De keuring geldt voor een jaar en enkel op grondgebied van dat land.
In ons geval zouden we voor enkele maanden in Spanje naar de keuring kunnen gaan. Bij overschrijding Spaans/Franse grens de Franse keuring ondergaan om dan bij aankomst Belgische grens de kans te lopen bij aankomst in België bekeurd te worden. Bij de keuring betaal je een toeslag.

De verzekering liet nu weten dat zij voor dit schadegeval niet tussen komen omdat:
° de vervolging van een ongeldig keuringsbewijs dit uitsluit
° deze geen overtreding van de wet en politie reglementen en wegverkeer
Bijgevolg verlenen zij geen tussenkomst en sluiten zij het dossier af!
Men laat zich dan eens grondig verzekeren!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 03 feb 2015 10:14

Inazuma kan me mss verbeteren, maar een eerste lezing van art. 23quater en 23ter leest me dat, zolang je niet in België terugkomt, je camper gewoon in het buitenland kan laten keuren. Pas als hij in België terug moet komen, moet je die laten herkeuren.
Dit is deels juist. De keuring geldt voor een jaar en enkel op grondgebied van dat land.
Waar komt die informatie vandaan ?

In ons geval zouden we voor enkele maanden in Spanje naar de keuring kunnen gaan.
Niet kunnen.
Moeten als de keuringstermijn overschreden zal worden.

Bij overschrijding Spaans/Franse grens de Franse keuring ondergaan
Waarom , en op basis van welke wetgeving ?
om dan bij aankomst Belgische grens de kans te lopen bij aankomst in België bekeurd te worden. Bij de keuring betaal je een toeslag.
Waarom zou u hier bekeurd worden als uw voertuig in het buitenland gekeurd werd , en u na terugkomst in België naar de keuring rijdt ?


De toeslag bij keuring ...
Zou ik moeten nakijken of die verschuldigd is, uiteindelijk is een in het buitenland gekeurd voertuig in orde met de wetgeving, daar hoort geen toeslag op betaald te worden.
Eens kijken of dat ook effectief zo is ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 03 feb 2015 10:40

om dan bij aankomst Belgische grens de kans te lopen bij aankomst in België bekeurd te worden
enkel als je je bij aankomst in België naar huis begeeft en niet direct naar de keuring. Daar ligt waarschijnlijk het probleem: eerst naar huis om uit te laden, dan een nacht parkeren waar het niet mag (nooit mocht) en dan pas naar de keuring. Dat is niet "direct naar de keuring".

wel vreemd: "op een plaats voor vrachtwagens en in een zone verboden >3 ton" Vrachtwagens <3 ton bestaan toch bijna niet (of bedoelt men dat enkel de trekkers kunnen gestald worden, trekkers die meestal toch ook > 3 ton zijn? )?

MJM
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 03 feb 2015 10:59

Bij SBAT kon men nooit een duidelijk antwoord geven. Een laattijdig/niet geldig gekeurd voertuig die zich aanbiedt bij de keuring moet steeds een toeslag betalen - een buitenlandse keuring is niet geldig. De Nederlanders kunnen wel bij de buurt lidstaten terecht.?? En moeten niet speciaal terug. Men is er mee bezig om de Europese wetgeving uniform te maken mbt de technische keuring.
Parkeerplaats motorhomes in zone < 3ton. De politie verklaarde zowel mondeling als schriftelijk dat dit mag genegeerd worden indien men zwaarder weegt. Ik dacht dat dit ook voor vrachtwagens gelde: waarom anders dit verkeersbord plaatsen??

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 03 feb 2015 11:20

Kan je even duidelijk zijn: los van welke politieagent nu wat gezegd zou hebben, is het nu een parkeerplaats voor motorhomes of voor vrachtwagens? staat er een verkeersbord voor vrachtwagens of voor motorhomes? Je hebt motorhomes van < 3 ton en motorhomes van > 3 ton. Bij mijn weten heb je enkel vrachtwagens van >3 ton.
Parkeerplaats motorhomes in zone < 3ton. De politie verklaarde zowel mondeling als schriftelijk dat dit mag genegeerd worden indien men zwaarder weegt. Ik dacht dat dit ook voor vrachtwagens gelde: waarom anders dit verkeersbord plaatsen??
De camper (10 ton) stond geparkeerd op een plaats voor vrachtwagens en in een zone verboden >3 ton. Deze plaats wordt zelden gebruikt door vrachtwagens.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”