Voorkomen politierechtbank rijden zonder keuring en geflitst

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

Voorkomen politierechtbank rijden zonder keuring en geflitst

#1 , 30 jan 2015 14:31

Beste Forumleden,

In september 2013 ben ik geflitst geweest aan 82km/u waar ik eigenlijk 70km/u mocht rijden. Dat is an sich niet zo'n groot probleem, gewoon een boete betalen en klaar.
Echter ben ik een zeer verstrooid probleem en ben ik destijds de boete vergeten te betalen en was het helemaal vergeten.

Nu kreeg ik onlangs een dagvaarding binnen dat ik moet voorkomen voor de politierechtbank in Antwerpen.

Uit de dagvaarding bleek dat ik op dat moment ook zonder keuring rond reed.

Ik maak me nu ernstige zorgen over de gevolgen hiervan. Op internet heb ik wat informatie opgezocht hierover en blijkt dat voor het rijden zonder keuringsbewijs een geldboete van tussen de 1.000-11.000 euro ligt en mogelijk 8 dagen tot 3 maanden gevangenisstraf?

Verder heb ik helaas geen rechtsbijstandverzekering, dus ik ga mijzelf moeten vertegenwoordigen. Heeft er iemand tips of advies over hoe ik dit het beste aanpak?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 jan 2015 15:30

Ik mag hopen dat je je voertuig kort na ontvangst PV (of zelfs eerder) hebt laten keuren ?
Kopie van keuringsbewijs meebrengen en laten zien.

Inbreuken op de technische eisen gesteld aan auto's worden via onderstaande wet afgehandeld:

Artikel 81. Straffen

Elke overtreding van dit algemeen reglement wordt bestraft met de straffen vastgelegd in de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen.


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 90-art1-11" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 4

§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Dat gaat dus van 10 tot 10.000 euro , maar die bedragen zijn nog te vermenigvuldigen met 6, de opdeciemen !
60 tot 60.000 euro is mogelijk dus ...
Voor banaliteiten als een vergeten keuring, zit de boete doorgaans tegen de ondergrens aan.

Vanaf een uitgesproken boete van 26 euro, moet u ook een verplichte bijdrage betalen voor het zgn. Slachtofferfonds : 150 euro.
Bij veroordeling komen er nog de gerechtskosten bij.


Snelheid :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /456-t4hs2" onclick="window.open(this.href);return false;

§ 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.


Dat kan dus van 60 tot 3000 euro gaan, opdeciemen inbegrepen.

Tenzij u het eerder al erg bont maakte, zit het boetebedrag eerder in de buurt van wat een onmiddellijke inning zou gekost hebben.

Ook hier, eventueel te verhogen met de bijdrage "Slachtofferfonds" , gerechtskosten.


U kan voor beide inbreuken overigens apart veroordeeld worden, dan moet die bijdrage "Slachtofferfonds" ook 2 x betaald worden ...

Veroordelingen komen ook op uw strafblad.
Een correctionele veroordeling (vanaf 26 euro uitgesproken) kan beroepsmatig vrij nare gevolgen hebben ...

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 30 jan 2015 15:42

De auto waar ik destijds in reed heb ik ondertussen verkocht, ik heb hier geen documenten meer van (deze heb ik allemaal overgedragen aan de koper).

Ik heb een aantal boetes gekregen voor snelheidsovertredingen, maar deze heb ik altijd betaald.
Sinds de vermelde feiten heb ik ook geen andere overtredingen meer begaan.

Het is zeker niet zo dat ik een veelpleger ben.

Ik wist echter niet dat hiervan een aantekening zou komen op mijn strafblad, daar schrik ik wel van. Ik ben namelijk bezig met solliciteren momenteel. :(

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”