Administratieve Sanctie door parkeerovertreding (Max 350EUR)

MaXX99
Topic Starter
Berichten: 18

Administratieve Sanctie door parkeerovertreding (Max 350EUR)

#1 , 27 jan 2015 12:59

Ik heb net een brief gekregen van onze blauwe vrienden omdat ik met de bestelwagen op een hoek geparkeerd stond.
Op zich betwist ik de feiten niet, maar slik wel even van het bedrag dat onderaan staat.
"bij gebrek aan een eengetekende zending van uwentwege binnen de voorziene termijn, zal ik beslissen u al dan niet een administratieve geldboete van maximum 350 EUR voor voorvernoemde overtreding op te leggen"
Aan volgende artikels zou ik gezondigd hebben volgens de ambtenaar in kwestie:
Art. 33. §1. Het is verboden voor iederpersoon in de openbare ruimte :
- voorbijgangers en anderen lastig te
vallen en hun rust te verstoren ;
- de voortgang van de voorbijgangers te
belemmeren, meer bepaald op de
rijweg;
- om het even welk voorwerp dat een
ongeluk zou kunnen veroorzaken, zoals
een wiel, ton, skateboard, te doen rollen
en aan zijn lot over te laten;
- wapens, toestellen, ladders of andere
voorwerpen te laten, die dieven en
andere delinquenten kunnen gebruiken.
§2. Onder voorbehoud van de door het
Strafwetboek gestrafte misdrijven en
misdaden is hit op de openbare ruimte en
op de voor het publiek toegankelijke
plaatsen verboden zich gewelddadig te
gedragen of licht geweld te plegen tegen
personen of die te ledigen of uit te schelden.
§3. Overeenkomstig artikel 563, 3° van het
strafwetboek, is het verboden feitelijkheden
of lichte gewelddaden, mits zij niemand
gewond of geslagen hebben en mits de
feitelijkheden niet tot de klasse van de
beledigingen behoren.
§4. In geval van overtreding van onderhavig
artikel kan de politie de activiteit onmiddellijk
doen stopzetten.
<gewijzigd op 2005 gelet op de wet dd. 17
juni 2004>
en
Art. 51. Elke houder van een voertuig datgestationeerd is op de openbare weg moet
regelmatig na te kijken dat dit geen gevaar,
noch hinder, noch belemmering uitmaakt.
Dit nazicht moet minstens één keer op
vierentwintig uur verwezenlijkt worden.
Wanneer hij een gevaar of een hinder
vaststelt, moet het voertuig onmiddellijk
verplaatst worden.
Bij gebreke zal het voertuig op bevel van de
politie en op kosten van zijn houder
weggetakeld en opgeslagen worden.
Behoudens gevallen van overmacht zijn de
kosten ten laste van de houder.
De begeleidende brief zegt ook (let ook op de fouten)
Er werd vastgesteld dat het voertuig van merk Renault met nummerplaat was geparkeerd Marchandise (rue des) / Goederen (straat) van de hoek van de straat te 1070 Anderlecht.
Dit feit vormt een inbreuk op artikelen 33$1 et 51 van het algemeen politiereglement van Anderlecht.
en op pagina 2 :
Straat : Goederen (straat)
Gemeente : 1070 Anderlecht
Ter hoogte van : x
Merk : Renault
Nationaliteit Voertuig : België
Overtredingstype : Wagen geparkeerd op straathoek
Artikel : Art. 33 & Art. 51
Opmerkingen/Info : coin doctor kuborn

en dan nog een aantal foto's er bij
Die 350 EUR lijkt me wel zeer zwaar buiten proportie. Vooral dat het een glooiende hoek is waar alleen eenrichtingsstraten uitkomen (dus ik belemmerde niet het zicht op een wagen die mogelijk uit die straat had kunnen gereden hebben).

Ter verduidelijking, ik stond HIER geparkeerd (zeg maar achter die rode Alfa in de plas)

Zouden jullie reageren ? En zo ja met welke argumentatie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wuyts1991
Berichten: 399

#2 , 27 jan 2015 13:31

Betreft dit een proces-verbaal, een onmiddellijke inning of een GAS boete?

MaXX99
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 27 jan 2015 13:35

Op de brief in kwestie staat vermeld dat het om een proces-verbaal gaat.
Betreft : Gerechterlijk onderzoek van een overtreding. Openbare veiligheid
Overtreding : Wagen geparkeerd op straathoek

Op datum van ... , hebben onze agenten een proces-verbaal opgesteld met nr. ....

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 27 jan 2015 14:14

Wie is de afzender van de brief?
Een prive bedrijf (vrij onwaarschijnlijk), politie, stad, gemeente?

MaXX99
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 27 jan 2015 14:19

De brief gaat uit van de gemeente Anderlecht ...

Ik zou me kunnen beroepen op het feit dat ik aan het leveren was 200m verder en de bestelwagen door de slechte buurt was afgesloten eventueel, of het op de regeltjes spelen dat indien Art 51 van toepassing zou zijn, de wagen zou weggesleept zijn en wat Art 33 betreft dat er nergens een oversteekplaats te bespeuren valt.

De willekeur en de mogelijke hoogte van de sanctie stuit me wel wat tegen de borst moet ik toegeven. Had het een "gewone" parkeerboete geweest had ik mijn fout gerust toegegeven en deze betaald.

MaXX99
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 27 jan 2015 15:12

Betreft dit een proces-verbaal, een onmiddellijke inning of een GAS boete?
Vermits dit van de gemeente anderlecht uitgaat en er sprake is van een administratieve sanctie, zou dit inderdaad weleens een GAS boete kunnen zijn naar aanleiding van een PV (inbreuk op het politiereglement) ...

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2015 15:22

"bij gebrek aan een eengetekende zending van uwentwege binnen de voorziene termijn, zal ik beslissen u al dan niet een administratieve geldboete van maximum 350 EUR voor voorvernoemde overtreding op te leggen"
Misschien niet onbelangrijk om hier even de volledige voorwaarden neer te pennen. Bovenstaande citaat treedt pas in werking als u aan bepaalde voorwaarden niet voldoet. 350 is tevens ook het maximumbedrag dat men hier KAN opleggen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 jan 2015 16:28

Kijk eerst na of Anderlecht wel bevoegd is om parkeerovertredingen via GAS te sanctioneren.

In dat geval zijn de GAS boetes trouwens bepaald, en voor een eerstegraads is dat 55 euro ...

http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... 72&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;


Een gemeentelijk reglement kan zich bovendien niet boven een KB stellen.
Ze doet dat hier duidelijk om de geïncasseerde bedragen artificieel op te kunnen drijven, met opeenstapeling van zelf verzonnen bepalingen die u dan zoal allemaal zou overtreden hebben ...

Bij bestraffing van een verkeersovertreding, dient dit op basis van het KB wegcode te gebeuren, niet op basis van wat een paar gemeentelijke potentaten bedisseld hebben.


Wat u boven citeert, is een reglement van een gemeente met grootheidswaanzin.

MaXX99
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 28 jan 2015 09:05

Ik heb een interessant document gevonden welke Administratieve Sancties en parkeebrinbreuken wettelijk inkadert :

http://www.vvsg.be/Omgeving/Mobiliteit/ ... 40131b.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals het elk Belgisch document betaamd, is het echter weer onduidelijk troef naar de burger toe. is er iemand die dit wat kan toelichten en uitsluitsel geven hetgeen op mij van toepassing is ? Kan de argumentatie van Inazuma gebruikt worden ?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 28 jan 2015 20:23

Het bedrag van de geldboete, ongeacht of ze onmiddellijk betaald moet worden of niet, kan de gemeente niet vrij bepalen, aangezien dat wordt vastgelegd in een nog te verschijnen uitvoeringsbesluit.
Dat uitvoeringsbesluit (zie staatsblad of wegcode.be, polinfo, ...) stelt de tarieven van de GAS boetes inzake de niet-gedepenaliseerde parkeerovertredingen (*) gelijk met de prijs van de onmiddellijke inningen .

Wat Anderlecht probeert is onwettig.
Met wat herformuleren kan u dat gebruiken ;-)



(*) Betalend parkeren en blauwe zone zijn "gedepenaliseerd", ttz, zijn geen strafrechtelijke inbreuken meer.
Andere parkeerovertredingen zijn niet-gedepenaliseerd, en dus strafrechtelijke inbreuken gebleven, en kunnen via GAS


De link die je gaf, geeft veel info over wat er kan met GAS inzake parkeren - goed doorlezen.

Anderlecht moet dus een protocol-akkoord hebben met de Procureur des konings om te mogen GASsen inzake parkeren.
Dat is wel ergens terug te vinden.

Franciscus
Berichten: 38607

#11 , 28 jan 2015 23:40

Dat protocol is openbaar en gemeente Anderlecht moet u dat kunnen bezorgen - of zeker de site waar het staat.
Mogelijk ook te vragen aan de persmagistraat /communicatieverantwoordelijke van parket Brussel.
Hier eens posten en ZEKER aan Inazuma bezorgen :D

MaXX99
Topic Starter
Berichten: 18

#12 , 30 jan 2015 09:57

Dit is mijn voorlopig antwoord geworden dat ik eerstdaags ga doorsturen.
Als jullie nog opmerkingen hebben, dan hoor ik ze graag.
Althans al bedankt voor de geboden hulp en ik hoop anderen er ook nog wat aan hebben in het verweer tegen de willkeur van onze maatschappij ...
Ondertekende formuleert bij deze bezwaar tegen de Gemeentelijke Administratieve Sanctie gedateerd xx/xx/xxxx, bij uw diensten bekend onder de referte xxx/xxxx/xxxxx

Mijn motivering luidt samengevat als volgt :

Op datum van xx/xx/xxxx waarop de feiten die me ten laste zijn gelegd zich hebben voorgedaan, had ik een levering bij een klant (xxx, xxxstraat xx te Anderlecht). Daar de toegang tot de privéparking me door interne procedures regelmatig wordt ontzegd ben ik aangewezen op de openbare weg om tijdens het laden/lossen stil te staan. Ik zou dan kunnen opteren om stil te staan op een rijvak van de Tweestationsstraat voor de duur tijd van de levering, echter ik weet uit ervaring dat dit op een drukke weg de nodige verkeershinder en frustratie bij de overige weggebruikers teweegbrengt. Bovendien gaat er bij grote bedrijven en nog meer bij overheidsinstellingen nogal wat tijd over tussen de aanlevering en de uiteindelijke acceptatie, bijgevolg loopt een levering snel uit ook al wordt het principe van “niet langer dan nodig” gehanteerd zoals beschreven in de wegcode. Ik ga bijgevolg wat verder stil staan om de levering uit te voeren en vindt meestal wel een plaatsje in de Dr. Kuborn Straat. Op datum van 20/1/2015 gelde er echter een parkeerverbod over de gehele lengte van de Dr. Kuborn straat. Hierdoor waren al de naburige straten volledig vol geparkeerd en ben ik op de desbetreffende plaats gaan stilstaan. Ik heb hierbij naar mijn oordeel de voortgang van voorbijgangers niet belemmerd en heb regelmatig nagekeken of mijn voertuig geen gevaar, hinder of belemmering vormde, met name voor volgende redenen :

• De Rue des Marchandises laat enkel eenrichtingsverkeer toe, waardoor er geen visuele obstructie geldt voor verkeer vanuit de Rue des Marchandises.
• De toegang naar de Rue des Marchandises vanuit de Rue Dr Kuborn uit beide richtingen zeer ruim bemeten is waardoor de toegang zelfs voor zwaar verkeer geenzinds werd gehinderd, daar de vrije doorgang ruimschoots 3 meter overschrijdt.
• Er geen oversteekplaatsen voor voetgangers zijn voorzien.
• Er vanop de hoek Rue des Marchandises/Rue Dr Kuborn geen voetgangerstoegang mogelijk is door de slechte afwatering
• De voetpaden door hun slechte staat en de vele sluikstorten compleet onbegaanbaar zijn waardoor de voetgangers verplicht zijn tussen de geparkeerde wagens door zich op de straat te begeven.

In het geval dat de gemeente Anderlecht een protocolakkoord met de Procureur des Konings heeft afgesloten om parkeerovertredingen via GAS te sanctioneren - wat ik hier in het midden laat - stel ik me echter wel ernstig vragen bij de artikelen uit het politiereglement die me ten laste zijn gelegd en de willekeur van de sanctiemaat vermits de tarieven van GAS boetes inzake de niet-gedepenaliseerde parkeerovertredingen gelijkgesteld zijn met de prijs van de onmiddellijke inningen. Parkeerovertredingen blijven namelijk strafbaar volgens artikel 29 van de Wet Politie op het Wegverkeer (16/03/1968). Deze inbreuken zijn in het “Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren” (BS 20/06/2014) vastgelegd en een gemeentelijk reglement kan zich in geen geval boven een KB stellen.

Bij een bestraffing van een verkeersovertreding dient dit bijgevolg op basis van het voorvermelde KB te gebeuren, hetgeen me duidelijk niet ten laste werd gelegd.

Bijgevolg verzoek ik u de betreffende sanctie te:
- annuleren
- (ondergeschikt te) reduceren

Voor het geval u zou overwegen daar niet op in te gaan, verzoek ik u uitdrukkelijk mij alsdan voorafgaandelijk aan uw beslissing te willen oproepen om persoonlijk gehoord te worden.
oorspronkelijk had ik nog enkele zware sneren naar de gemeente Anderlecht er bij in gestoken, maar uiteindelijk besloten dat niet te doen ...

MaXX99
Topic Starter
Berichten: 18

#13 , 02 feb 2015 10:27

Het wordt eigenlijk nog gortiger ... Ik had oorspronkelijk enkel de voorzijden van het schrijven doorgekregen die mijn medewerker me had ingescand en doorgemaild.
Op de achterzijdes staan er nog een 10-tal uitreksels en artikelen uit het politieregelement die me ten laste worden gelegd ...

Indien iemand bovenstaand schrijven even kan valideren en checken op correctheid, dan stuur ik het morgen door ... .

thomek
Berichten: 1

#14 , 11 feb 2015 20:09

Beste Max99,

Ik heb net eenzelfde boete ontvangen, eveneens te Anderlecht. Een buur had me reeds gewaarschuwd dat de politie daar nu op loer ligt om dit te bekeuren. Ik sta op een schuine hoek geparkeerd waar 1 gele lijn op het voetpad is. De wagen was zo ver als mogelijk van de lijn geparkeerd maar overlapt er enkele centimeters mee. Er was in ieder geval voldoende ruimte om geen hinder aan voetgangers of passerende kinderwagens te veroorzaken, daar had ik op gelet. Er was geen andere parkeerplaats en de straat grenst aan een andere parkeersector, waar ik mijn bewonerskaart niet van toepassing is. Maar dus toch een boete in de bus en inderdaad 350 EUR. Lap...

Ik heb nog enkele dagen om te reageren en ben zeer uiteraard geïnteresseerd in elke reactie die u op uw schrijven kreeg. Ik ga dezelfde argumentatie als boven voeren, er zitten immers foto's bij en daar zie je dat het een randgeval is.

Elke andere reactie / suggestie is eveneens welkom.

Een verbouwereerde Anderlechtois.

MaXX99
Topic Starter
Berichten: 18

#15 , 20 feb 2015 21:25

Wel, Ik had mijn antwoord in grote lijnen hierboven geformuleerd en heb tot op heden nog geen antwoord mogen ontvangen ....
Zowieso als het hoger uitvalt dan de 55 € die ik bij een bestraffing dmv het KB uitkomt schakel ik mijn rechtsaansprakelijkheidsverzekering in ....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”