Snelheidsovertreding 1Km per uur...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: Snelheidsovertreding 1Km per uur...

#16 , 21 jan 2015 23:56

Morgen afspraak bij rechtsbijstand van de familiale verzekering.
Ik denk niet dat die u verder helpt. Wel de rechtsbijstandsverzekering die u bij uw autoverzekering hebt (als u die hebt).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#17 , 22 jan 2015 00:28

Goed kijken of de locatie van de vaststelling klopt. En passeer nog eens op die plaats om te controleren.
Mogelijks een copypaste fout bij opmaak.

JohnnyVdD
Topic Starter
Berichten: 11

#18 , 22 jan 2015 00:35

Morgen afspraak bij rechtsbijstand van de familiale verzekering.
Ik denk niet dat die u verder helpt. Wel de rechtsbijstandsverzekering die u bij uw autoverzekering hebt (als u die hebt).
Och die mensen zijn kennissen. Super vriendelijk en helpen altijd met advies; ookal is het hun rayon niet.

Reclame

JohnnyVdD
Topic Starter
Berichten: 11

#19 , 22 jan 2015 12:27

Mij pa is deze morgen eens langs gegaan bij zijn autoverzekering.

Daar zieden ze hem toch te betalen want als je niet betaald kan de boete nog veel hoger zijn.


ja dat is zo als je niet in je recht bent. Maar als de boete bepaald wordt op de gecorrigeerde snelheid dan mocht er in de eerste plaats geen boete zijn.


dus nu is mijn vraag is er iemand die kan bevestigen dat men bij snelheidsovertredingen voor de boetemaat alleen maar rekening houdt bij de gecorrigeerde snelheid? zoniet, waarom is er dan een gecorrigeerde snelheid?

Wuyts1991
Berichten: 399

#20 , 22 jan 2015 15:22

Betalen is het aanvaarden van de overtreding. Indien u betaald is er geen mogelijkheid meer voorzien om later uw gelijk te bewijzen en het geld terug te vorderen. In dit geval zou ik dus zeggen, NIET zomaar betalen.

In België wordt steeds een marge gebruikt.
Indien de snelheid minder dan 100 km/u is wordt de gemeten snelheid verminderd met 6 km/u.
Indien de snelheid meer dan 100 km/u is wordt de gemeten snelheid verminderd met 6%.

Dit om allerlei foutenmarges uit te sluiten zoals een speling op de ijking, speling op jouw kilometerteller, weersomstandigheden,...
Voor de strafmaat wordt dus rekening gehouden met de gecorrigeerde snelheid.

Indien U op de flitslocatie 70 km/u mocht rijden is er GEEN overtreding wanneer de gecorrigeerde snelheid 65 km/u is.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 22 jan 2015 17:45

Betalen is het aanvaarden van de overtreding. Indien u betaald is er geen mogelijkheid meer voorzien om later uw gelijk te bewijzen en het geld terug te vorderen. In dit geval zou ik dus zeggen, NIET zomaar betalen.
Tenzij er een bevel tot betaling volgt ...
Dan moet je betalen en nadien naar de rechtbank stappen als je je onschuld wil (en best ook kàn) aantonen ...

(Ben benieuwd wanneer ze daaraan gaan beginnen :?: )

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 22 jan 2015 18:00

dus nu is mijn vraag is er iemand die kan bevestigen dat men bij snelheidsovertredingen voor de boetemaat alleen maar rekening houdt bij de gecorrigeerde snelheid?
Er is voor een rechter geen enkele wettelijke verplichting om rekening te houden met de correctie-marge.
Sommigen doen dat blijkbaar niet.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#23 , 22 jan 2015 19:32

Corr. Dendermonde (20e k.) 17 september 2013
RW 2013-14, afl. 42, 1671 en http://www.rw.be/" onclick="window.open(this.href);return false; (22 juli 2014), noot -

Bij de opsporing en de vaststelling van snelheidsovertredingen dient bij de berekening van de werkelijke snelheid van een motorvoertuig rekening te worden gehouden met een technische correctiemarge in het voordeel van de beklaagde.

De correctionele rechtbank van Gent oordeelde op 10 januari 2006 dat geen rekening diende te worden gehouden met een correctiemarge (Juristenkrant 8 februari 2006, kritische bespreking F. Evers).

JohnnyVdD
Topic Starter
Berichten: 11

#24 , 22 jan 2015 21:57

Dus het staat nergens zwart op wit dat men moet rekening houden met de correctiemarge?

Want het is echt wel verwarrend. De ene zegt ja, de andere zegt neen.

Is er nergens geen wettekst waarin dit staat? Of zitten we hier, zoals het wel vaker is in Belgie, in een grijze zone ? Dat het afhangt van de goodwill van de rechter?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#25 , 23 jan 2015 00:16

Er is inderdaad geen wettekst. Enkel een omzendbrief van het college van procureurs-generaal. Dat is geen wet. Het hangt dus inderdaad af van de beoordeling van de rechter.

JohnnyVdD
Topic Starter
Berichten: 11

#26 , 23 jan 2015 00:31

niet bepaald wat ik wilde horen, maar die omzendbrief is toch ook niet niets.

bedenkt iedereen voor de raad.

LeenW
Berichten: 12841

#27 , 23 jan 2015 09:38

De situatie op zich is niet zo vreemd, een rechter dient nu eenmaal om te beslissen over hoe de wet geïnterpreteerd moet worden, afhankelijk van de afzonderlijke feiten in elk dossier. Dit geldt voor alle zaken, niet alleen in het verkeer.

Het enige rare hieraan vind ik dat hier weinig ruimte voor interpretatie is, ofwel pas je de snelheidscorrectie toe, ofwel niet. Ik zie geen externe factoren die deze beslissing zouden kunnen beïnvloeden, daarom dat het mij een raadsel is waarom sommige rechters het toepassen en anderen niet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#28 , 23 jan 2015 10:56

De situatie op zich is niet zo vreemd, een rechter dient nu eenmaal om te beslissen over hoe de wet geïnterpreteerd moet worden, afhankelijk van de afzonderlijke feiten in elk dossier. Dit geldt voor alle zaken, niet alleen in het verkeer.

Het enige rare hieraan vind ik dat hier weinig ruimte voor interpretatie is, ofwel pas je de snelheidscorrectie toe, ofwel niet. Ik zie geen externe factoren die deze beslissing zouden kunnen beïnvloeden, daarom dat het mij een raadsel is waarom sommige rechters het toepassen en anderen niet.
weersomstandigheden, soort toestel, snelheid (bij lagere snelheid heeft imho een correctie van 6km minder wetenschappelijke ondersteuning dan bij hogere snelheid, terwijl deze 6km ook toegepast wordt bij snelheden onder de 100km/u))

Milo72
Berichten: 1016

#29 , 23 jan 2015 11:04

2 voorbeelden:
1: 56 (gemeten, dus 50 na correctie) in bebouwde kom, tijdens spitsuur, in gietende regen
2: 71 gemeten (65 na correctie), op een rustig moment, in optimale weersomstandigheden:

In principe worden ze alletwee veroordeeld als je de correctie niet in acht neemt, of vrijgesproken als je er wel rekening mee houdt.
Maar ik kan er goed inkomen dat een rechter in't eerste geval veroordeelt, en in't tweede vrijspraak verleent.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#30 , 23 jan 2015 14:30

dus nu is mijn vraag is er iemand die kan bevestigen dat men bij snelheidsovertredingen voor de boetemaat alleen maar rekening houdt bij de gecorrigeerde snelheid?
Er is voor een rechter geen enkele wettelijke verplichting om rekening te houden met de correctie-marge.
Sommigen doen dat blijkbaar niet.
Maar wel voor een procureur: http://wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; pagina 11
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”