Snelheidsovertreding 1Km per uur...

Milo72
Berichten: 1016

Re: Snelheidsovertreding 1Km per uur...

#31 , 23 jan 2015 15:52

Daar staat letterlijk:
Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).
"aangewezen" is redelijk vaag, en lijkt me vooral: niet bindend ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#32 , 23 jan 2015 22:03

Daar staat letterlijk:
Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).
"aangewezen" is redelijk vaag, en lijkt me vooral: niet bindend ...
Dat was ook mijn eerste reactie, maar wat in de eerste alinea staat van pagina 11 is heel duidelijk. Volgens mij kunnen alinea 2 (citaat hierboven) en alinea 3 geïnterpreteerd worden als suggesties wat de marge zou moeten bedragen. MAAR aangezien de correcties letterlijk op het PV staan lijkt me dat de rechter niks meer kan interpreteren en enkel die marges kan toepassen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 24 jan 2015 12:34

Voor de procureur: als hij andere argumenten ziet (vorige feiten), lijkt me hij perfect het recht te hebben om die marges te negeren.

De richtlijnen van deze omzendbrief doen
geen afbreuk aan de
beoordelingsbevoegdheid van de procureur
des konings die – overeenkomstig artikel
28quater van het Wetboek van strafvordering
– oordeelt over de opportuniteit van de
vervolging.

De magistraten van het openbaar ministerie
zullen bijgevolg bij hun beslissingen rekening
houden met alle elementen van de zaak. Zij
dienen in het bijzonder rekening te houden
met de antecedenten van de overtreder en
met het agressief of gevaarlijk karakter van
zijn gedrag voor de veiligheid van de andere
weggebruikers.

Wanneer de magistraten van het openbaar
ministerie afwijken van de richtlijnen vervat in
onderhavige omzendbrief, zullen zij in staat
moeten zijn deze afwijking te rechtvaardigen.


Voor de rechter: marges staan nergens vermeld in de wet, dus hoeft hij er zich strikt wettelijk niet aan te houden. Wat niet wil zeggen dat je geen argumenten zou hebben, maar ik zou denk ik ook gewoon betalen...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”