slecht aangeduid parkeerverbod

mamm-loic
Topic Starter
Berichten: 18

slecht aangeduid parkeerverbod

#1 , 21 jan 2015 10:28

Vorige week hebben wij een parkeerboete gekregen op deze plaats (wij hebben een gehandicaptenaart):

Afbeelding

Dit is niet in onze buurt, maar ik wist dat er in deze straat gehandicaptenplaatsen waren. Ik had nog nooit gehandicaptenplaatsen met een parkeerverbod gezien en heb ook niet op het eerste bord gelet. Ik heb gewoon de auto op de laatste vrije plaats gezet, op de blauwe wegmarkering net voor het tweede bord dat het einde van de gehandicaptenplaatsen aanduidt.

Ik was dan ook erg verbaasd toen er enkele dagen later een boete op de mat viel. Ik ben nog eens teruggegaan naar die straat om de borden wat beter te bekijken en ik vraag me af of deze borden wel correct gebruikt zijn.

Het parkeerverbod geldt alleen voor de gehandicaptenplaatsen, want verderop in de straat mag er gewoon geparkeerd worden. Nochtans is het parkeerverbod wel begonnen met een pijl omhoog, maar niet beëindigd met een pijl omlaag. De gehandicaptenplaatsen zijn dat wel. Als dat parkeerverbod wel samen met de gehandicaptenplaats was afgesloten, zou ik het zeker gezien hebben.

Mijn interpretatie zou hier zijn: het parkeerverbod geldt vanaf hier tot aan het volgende kruispunt (of tot aan de eindemarkering), met uitsluiting van de gehandicaptenplaats.

In elk geval lijkt dit me erg dubbelzinnig. Mag de politie ons een boete geven als de signalisatie niet correct is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 21 jan 2015 10:40

Eentje voor Inazuma, waar hij (terecht) zal afgeven op de wegbeheerder.

Signalisatie is hier zeer onduidelijk, en men kan perfect argumenteren dat u dacht dat het parkeerverbod niet gelde voor de gehandicaptenplaatsen.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 21 jan 2015 11:57

Lijkt me toch duidelijk te zijn?
Het is niet omdat er ook een aanduiding van een mindervaliden parking op staat, dat een tijdelijk parkeerverbod tussen bepaalde uren niet telt voor mindervaliden?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 21 jan 2015 12:01

Lijkt me toch duidelijk te zijn?
Absoluut niet. Parkeerverbod wordt hier opgeheven door parkeerbord mindervaliden, en zou zwarte pijl slaan op zowel parkeerverbod als op parkeerbord, wat ook niet kan.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 21 jan 2015 12:03

hangt daar aan de rechterkant van die E1 (verboden parkeren) geen (amper zichtbare) pijl naar beneden ?

Wat staat er precies op de "boete" ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 21 jan 2015 12:11

hangt daar aan de rechterkant van die E1 (verboden parkeren) geen (amper zichtbare) pijl naar beneden ?
Goed gespot.

Maar voor zover ik weet dient een onderbord "onder" het bord te hangen waar het op slaat.

mamm-loic
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 21 jan 2015 12:14

hangt daar aan de rechterkant van die E1 (verboden parkeren) geen (amper zichtbare) pijl naar beneden ?

Wat staat er precies op de "boete" ?

Nu je het zegt... Dat was mij zelfs nog niet opgevallen, maar Google Streetview toont me dit:

https://www.google.be/maps/@51.207425,4 ... !2e0?hl=nl

In dat geval mocht ik daar toch gewoon parkeren? (De boete vermeldt nl. dat we het verkeersbord E1 genegeerd hebben.)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 21 jan 2015 17:19

Je mag daar gewoon parkeren - uiteraard met gehandicaptenkaart, en mits de gerechtigde persoon vervoerd werd ...


Deze combinatie is nonsens.
Het volstaat om gewoon het bord met het begin van de nieuwe parkeerreglementering te plaatsen, de voorgaande moet helemaal niet "beëindigd" worden, dat is per definitie zo :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /253-art70" onclick="window.open(this.href);return false;
70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.

1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.
(...)
Wanneer het verbod of de toelating ophoudt vóór het volgend kruispunt, wordt de plaats waar de reglementering eindigt, aangewezen door een verkeersbord gelijkaardig aan het verkeersbord dat het begin aanwijst, aangevuld met bovenaangeduid bord.

Het einde van de reglementering wordt evenwel niet aangeduid :

wanneer het samenvalt met het begin van een andere reglementering van het stilstaan of het parkeren.



Bovendien is dat gewoon verboden :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 7-hs2art11" onclick="window.open(this.href);return false;

11.4. Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de verkeersborden E1 tot E9h

11.4.1.4° Het is verboden op dezelfde plaats van elkaar verschillende verkeersborden van het type E1 tot (E9h) te plaatsen, ondermeer door ze op dezelfde steun naast elkaar of boven elkaar te plaatsen.



De zwart-op-witte pijl mag naast het bord staan, als dit in uitkraging bevestigd is (met een houder tegen een muur of zo) - wat hier niet het geval is.

Het mag evenwel opzij van de verkeersborden worden vastgemaakt, als deze in uitkraging geplaatst zijn.


Mogelijk probleem :
Staan er huisnummers op het PV ?
Liggen die huisnummers thv de gehandicaptenplaatsen, of niet ?
Kan je eventueel bewijzen dat je op die gehandicaptenplaatsen stond ?

Als er in het PV staat dat je de E1 overtreden hebt, zal je op één of andere manier moeten bewijzen dat je daar niet stond ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”