verkeerspaal aangereden...

wizzie
Topic Starter

verkeerspaal aangereden...

#1 , 08 feb 2006 13:37

Hallo, een (jonge) vriend van mij heeft bij het slippen op glad wegdek een verkeerspaal aangereden en is daarna doorgereden, geschrokken maar 'intact'. Iemand had zijn nummerplaat genoteerd, waardoor ze hem hebben kunnen opsporen. Zijn moeder, die het niet al te breed heeft, heeft nu uiteraard schrik van een torenhoge boete, zij spreekt van 1000?2000? wegens vluchtmisdrijf. Kloppen deze bedragen en kan iemand eventueel iets meer uitleg geven bij de normale procedure in een dergelijke situatie.
Met dank,
Wizzie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wizzie
Topic Starter

#2 , 16 feb 2006 17:27

Joehoe... heb ik zo'n moeilijke vraag gesteld of is dit 'het vergeethoekje' van dit forum?


Reclame

Wizzie
Topic Starter

#4 , 22 feb 2006 10:33

Sorry, maar met dit antwoord kan ik echt niets aanvangen. Het zal wel aan mij liggen, maar dit lijkt me de ideale manier om niet-juristen, voor wie dit forum toch ook bedoeld was, snel weer weg te jagen...

Wizzie

Gast
Topic Starter

#5 , 22 feb 2006 14:45

Wizzie, hopelijk heeft de moeder en/of de chauffeur nog geen verklaring afgelegd.

Een minnelijke schikking voor een vluchtmisdrijf is heel ongebruikelijk: as er een boete komt, zal die opgelegd worden door de politierechtbank. Maar dan zal er in elk geval voorafgaand nog een verklaring opgenomen worden (wellicht op het politiebureau).

Ze moeten dan zeggen dat de chauffeur wel wist dat hij die verkeerspaal geraakt had, maar dat hij niet wist dat er effectief schade aan was. De reden waarom hij dan doorgereden was? "Paniek", het was niet mijn auto, en ik hoorde echt maar een klein tikje".

= het dient dan niet als een ongeval beschouwd te worden

= zodat er geen sprake kan zijn van een vluchtmisdrijf.

= maar dat ze, conform artikel ???? van het ??? wetboek, de schade willen betalen.

Volgens mij gaan ze niet voor de politierechtbank moeten verschijnen als ze enerzijds de feiten toegeven (maar het vluchtmisdrijf ontkennen), en anderzijds zelf al verklaren de schade te willen betalen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”