Zware overtreding van de derde graad (2x)

centurychild3012
Topic Starter
Berichten: 2

Zware overtreding van de derde graad (2x)

#1 , 11 jan 2015 00:48

Op terugweg van m'n werk reed ik achter een kolonne aan, drie militaire polities (MP's) op motor en een voertuig. Ik volgde de rijrichting, na de afrit op de autostrade volgde er een eerste rond punt. Eén van de drie agenten die voorop reed hield het verkeer tegen op het eerste rond punt, zonder aanwijzingen te geven. (zie rotonde 1 afbeelding; blauw: "aanwijzende agent", rood: ik, groen: kolonne). Ik volgde de kolonne en passeerde de tegenhoudende agent, die mij dan inhaalde om de kolonne te vervoegen (hij reed eerst eventjes achter mij, waarschijnlijk om m'n nummerplaat te noteren). Ik bleef de kolonne volgen tot volgend ronde punt (zie rotonde 2 afbeelding; blauw: "aanwijzende agent", rood: ik, groen: kolonne). Ook daar gewoon een stilstaande motor met MP die het verkeer op de rotonde uit de rijrichting staande hield door z'n motor op de rotonde te parkeren. Geen aanwijzingen van de agent dus ik volgde gewoon de kolonne en passeerde de MP op het ronde punt.
Dit gebeurde op 20 november, omstreeks 19u. donker. De agenten gaven in geen van beide gevallen een aanwijzing dat al het verkeer moest stoppen (= hand in de lucht, stopgebaar; ik ken m'n verkeersregels...). Ze stonden gewoon stil met hun motor op het ronde punt.
Toch kreeg ik op die 2 minuten tijd waarin dit zich afspeelde 2 bekeuringen voor het negeren van bevelen (zie bekeuring 1 en 2: overtreding op KB van 01/12/75 betreffende het algemene regelement op de politie van het wegverkeer en zijn artikel 4.1, zijnde geen gevolg geven aan bevelen van een bevoegd agent, aangeduid als overtreding van de derde graad) van de derde graad!
Ik heb beide PV's toegestuurd gekregen en de antwoordformulieren ingediend. Hierop verklaarde ik dat ik akkoord ging met de vaststellingen. Desalniettemin vind ik deze bekeuringen onterecht.
Daarnaast rijd ik al meer dan 10 jaar met de wagen zonder enige overtreding. Ik werk in die periode in Brussel en ben vaak op weg naar klanten in gans België; meer dan 70000Km per jaar.
Wat staat mij hier nu te wachten? Verlies ik mijn rijbewijs voor drie maanden ??? (wat ik onlangs in het nieuws hoorde i.v.m. 2 x dezelfde zware overtredingen). Als dat zo is kan ik m'n job veriiezen! Dat kan toch niet de bedoeling zijn... . Iemand een idee?

Bijlagen te vinden op http://we.tl/33bZJwjLvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 11 jan 2015 12:27

Nog een kandidaat dash-cam gebruiker ...

Gigantisch probleem is dat u naar alle waarschijnlijkheid niets kan bewijzen.
Als de agent zegt dat u een bevel negeerde, dan wordt dat aanzien als waar te zijn.
U moet het tegendeel bewijzen ... en dat gaat niet simpel zijn.

Redelijk wat kans dat het vervolging voor de politierechtbank wordt.

Met wat geluk komt er een minnelijke schikking van het parket - dat is dan minstens 2x 175 euro.

De vraag is of de overtredingen hier "tegelijkertijd" vastgesteld zijn - de onmiddellijke inning is dan uitgesloten omdat er (minstens) een derde graads inbreuk bij is.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... hoofdstuk2" onclick="window.open(this.href);return false;


Binnenkort nog een rijbewijs met punten erbij, en dan worden we allemaal genaaid waar we bij staan, of rijden ....
Sommige mensen kunnen hun garage niet eens in zonder derdegraads inbreuk, of bij de apotheker parkeren in Vandenberghistan (Kalmthout)

Van mijn laatste 3 PVs waren er 2 onterecht ...
Ik voorspel een BOOM van Russische proporties in de dashcam verkoop eens dat rijbewijs met punten zijn pervers effect gaat hebben.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 16 jan 2015 11:41

Beste

Tot een rijverbod van 3 maanden zal het waarschijnlijk niet komen. De rechter kan u een rijverbod opleggen, maar is daartoe niet verplicht. Bovendien kan u vragen dat het rijverbod wordt beperkt tot het weekend.

De boete ligt tussen de 180 en de 3000 EUR.

Heeft u een polis rechtsbijstand?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 17 jan 2015 00:48

U schrift dat u akkoord gaat maar ze onterecht vindt.ALS u gewoon aansloot en als die MP links van u stond en niet voor u hebt u toch geen overtreding begaan .
Op uw PV kan ik geen vaststelling van MP's vinden dus wat er werkelijk gebeurd is is door ons niet geweten.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 17 jan 2015 01:09

Misschien een domme vraag, maar is militaire politie beëdigd in civiele zaken?
Heeft de MP wel bevoegdheden tov burgers? Ik dacht het niet.
Het is een militair organisme, en geen politiedienst.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 jan 2015 11:29

Daar waar ze een militaire colonne of voertuig begeleiden heeft de MP wel bevoegdheid over burgervoertuigen.
http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 110521.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

b) De militaire politie is enkel gemachtigd proces-verbaal op te stellen in het kader van het negeren van een bevel wanneer zij optreedt als bevoegd agent, zoals bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer (de artikelen 3.11° 4.1° 4.2°en 4.3°, zowel tegenover burger als militaire chauffeurs

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 jan 2015 11:41

Artikel 3. Bevoegde personen

De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :

11° het personeel van de Belgische militaire politie bij de uitoefening van zijn dienst, uitsluitend inzake de toepassing van artikel 4.1 tot 4.3;


Artikel 4. Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.1. De weggebruikers moeten onmiddellijk gevolg geven aan de bevelen van de bevoegde personen.

4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :

1° de arm rechtop gestoken, wat stoppen betekent voor alle weggebruikers, behalve voor die welke zich op een kruispunt bevinden en dit dan ook moeten vrijmaken;
2° de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen;
3° het overdwars zwaaien met een rood licht, wat stoppen betekent voor de bestuurders naar wie het licht gekeerd is;

4.3. De bevelen gericht tot de in beweging zijnde weggebruikers kunnen slechts gegeven worden door personen die de kentekens van hun functie dragen.

Die kentekens moeten zowel 's nachts als bij dag te herkennen zijn.

centurychild3012
Topic Starter
Berichten: 2

#8 , 27 mar 2015 20:19

Ter info: eerste minnelijke schikking van 175 € is ondertussen toegekomen en betaald, nu nog wachten op de volgende of kan dit dan toch nog rechtbank worden?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 27 mar 2015 23:06

Het parket heeft in theorie 1 maand om je alsnog te melden dat ze je zullen vervolgen.

Maar een betaalde OI wordt gewoon geklasseerd, daar kijkt geen kat meer naar om.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”