Naar vakantie vertrekken met proefritplaten

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

Naar vakantie vertrekken met proefritplaten

#1 , 06 jan 2015 22:02

Halo, mijn vraag is hierbij kan men met 1z platen zomaar naar buitenland vertrekken?
Een collega is immidels vertrokken naar Marokko met zijn eigen z platen en is zonder problemen daar aangekomen?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 06 jan 2015 22:23

Het is niet omdat je veel geluk hebt gehad, dat zoiets ineens mag..

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 06 jan 2015 23:26

Proefrittenplaten dienen om een proefrit te maken... ergens stoppen en broodjes kopen of materiaal meenemen is al verboden dus bent u in overtreding ...
Trouwens u bent ook niet verzekerd noch verkeersbelasting betaald ( minimaal).
Wat u in Marokko doet is natuurlijk uw zaak .... daar rijdt men zelfs met Belgische reproductieplaten rond.
Ik hoop dat u daar geen aanrijding krijgt nog in een ander land want dan is het om te beginnen al dag auto.

PS ongeveer zelfde verhaal met handelaarsplaten.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 jan 2015 21:49

Wordt het voertuig ginds verkocht ?

jef007
Berichten: 1681

#5 , 08 jan 2015 14:43

ZZ platen dienen inderdaad om enkel om een proefrit te maken
en ook om bvb naar de haven van Antwerpen te rijden om daar ingescheept te worden.( voor verkoop)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 jan 2015 20:26

"voor hun afstand" ...
Er is niet bepaald op welke maximale afstand er afstand van het voertuig gedaan kan of mag worden .

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 08 jan 2015 22:48

Ik dacht nochtans dat men met een proefrittenplaat maar x aantal kilometer van de garage mocht komen? Voor handelaarsplaten is het wel anders..

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 09 jan 2015 00:17

Van wie zijn de proefrittenplaten?

KrisP
Berichten: 145

#9 , 09 jan 2015 10:02

Bij mijn weten wordt dit geregeld door het verdrag van Wenen (1968).
Zal te zien zijn welke landen. Benelux en Duitsland maken uitzonderingen door bv toe te laten dat 'handelaarsplaten' (voor Belgen 'Z' en 'ZZ') onder bepaalde omstandigheden op elkaars grondgebied mogen gebruikt worden. Bijvoorbeeld voor verkoop, boot,... .
Ik denk niet dat je naar Spanje moet rijden met Belgische ZZ platen op vakantie ;-)

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

#10 , 11 jan 2015 01:16

Bij mijn weten wordt dit geregeld door het verdrag van Wenen (1968).
Zal te zien zijn welke landen. Benelux en Duitsland maken uitzonderingen door bv toe te laten dat 'handelaarsplaten' (voor Belgen 'Z' en 'ZZ') onder bepaalde omstandigheden op elkaars grondgebied mogen gebruikt worden. Bijvoorbeeld voor verkoop, boot,... .
Ik denk niet dat je naar Spanje moet rijden met Belgische ZZ platen op vakantie ;-)
Sorry, jullie hebben mijn vraag verkeerd begrepen.
mijn vraag was bedoelt voor de handelaarsplaten (1-zal...) ipv 1zz
Mvg

Jolt
Berichten: 10

#11 , 11 jan 2015 23:58

Bij mijn weten wordt dit geregeld door het verdrag van Wenen (1968).
Zal te zien zijn welke landen. Benelux en Duitsland maken uitzonderingen door bv toe te laten dat 'handelaarsplaten' (voor Belgen 'Z' en 'ZZ') onder bepaalde omstandigheden op elkaars grondgebied mogen gebruikt worden. Bijvoorbeeld voor verkoop, boot,... .
Ik denk niet dat je naar Spanje moet rijden met Belgische ZZ platen op vakantie ;-)
Sorry, jullie hebben mijn vraag verkeerd begrepen.
mijn vraag was bedoelt voor de handelaarsplaten (1-zal...) ipv 1zz
Mvg
Mag alleen in België Nederland en Luxemburg.
En zelfs dan mag het alleen als de auto verkocht wordt aan iemand uit die 3 landen.

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 12 jan 2015 00:09

Proefrittenplaten zijn ZZ platen - handelaarsplaten zijn Z platen.
Voor de rest zie boven.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”