factuur van aannemer door mijn parkeerovertreding

kdlp
Topic Starter
Berichten: 2

factuur van aannemer door mijn parkeerovertreding

#1 , 29 dec 2014 14:05

Twee weken terug stond ik verkeerd geparkeerd in mijn straat. Ik was de avond ervoor thuisgekomen en had er niet op gelet dat er een mobiel 'verboden te parkeren bord' stond op de parkeerstrook. Een aannemer had bij de technische dienst een aanvraag ingediend om daar deze borden te mogen plaatsen. Hij heeft daar niks voor betaald aan de stad. Wij hebben nooit een bericht in de bus ontvangen van de aannemer dat hij die dag daar grote werken ging uitvoeren. 

Ik werk af en toe van thuis uit, dus stond mijn auto daar ’s morgens nog steeds verkeerd geparkeerd. Ik was het vergeten. Rond de middag ging ik mijn auto gaan oppikken, maar die was weggetakeld. Ik ben mijn wagen gaan afhalen en heb de takelkosten betaald. Ook kreeg ik ondertussen een boete van de politie voor verkeerd parkeren. 

Maar deze week ontving ik van die aannemer een factuur waarin hij de economische schade geleden door mijn overtreding doorrekent. Hij heeft 1 uur niks kunnen doen beweert hij en rekent daarvoor 60E/u per werknemer (en er waren er 4, zijn normale prijs is 38E/u). Ook rekent hij de kosten door die hij zelf van de Beton leverancier heeft ontvangen. Alles samen 400E.

Daarom volgende vragen :

- kan een aannemer een factuur opzenden voor de kosten door een verkeersovertreding?
- kan een aannemer beslissen om niet verder te werken omdat er een verkeersovertreding is? Deze maakte hem het werk immers niet onmogelijk. Hij kon gekozen hebben om de betonpomp en mixer naast het huis te plaatsen ipv op de parkeerplaats. Dan zou hij 1 van zijn werknemers het verkeer hebben moeten laten regelen ipv ze nu alle 4 werkloos te laten toekijken.
- Kan een aannemer gratis de openbare ruimte gebruiken maar dan wel facturen sturen omdat iemand zich daar per vergissing heeft geparkeerd?


De man benadrukte dat zijn advocaat zeker was van zijn stuk en hem aanspoorde om te procederen van zodra zou blijken dat ik de factuur niet wil betalen. De politie zelf geeft mij de raad niet te betalen, zij kennen binnen hun gebied geen precedent en vinden dit allemaal nogal ‘vreemd’.


Alvast bedankt voor de hulp,
met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 29 dec 2014 14:10

Hij stuurt u geen factuur voor de verkeersovertreding, maar voor de geleden schade. Dit is een voorstel van hem om die schade "in der minne" te regelen. Zo niet, zal het via de rechtbank voort moeten verlopen, waardoor er meer kosten bij komen.

Raadpleeg uw eigen advocaat hierover, de politie is vaak een slechte raadgever.

kdlp
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 dec 2014 14:47

Ik begrijp dat hij schade heeft geleden door mijn overtreding, maar leiden we niet allemaal wel af en toe schade als we gebruik maken van de openbare weg? Wachten in de file, openbaar vervoer die te laat komt, ... Kunnen wij dan voor elk van deze een schadevergoeding eisen aan diegene die ze hebben veroorzaakt?

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 29 dec 2014 14:48

De aannemer kan proberen de schade die hij door uw inbreuk meent te hebben opgelopen, op u te verhalen. Maar, wie vordert, moet nog altijd bewijzen. De aannemer zal moeten bewijzen :

a) dat u een fout begaan hebt.
b) dat hij schade geleden heeft.
c) dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de door u gemaakte fout en de door hem geleden schade.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 29 dec 2014 16:26

Ik begrijp dat hij schade heeft geleden door mijn overtreding, maar leiden we niet allemaal wel af en toe schade als we gebruik maken van de openbare weg? Wachten in de file, openbaar vervoer die te laat komt, ... Kunnen wij dan voor elk van deze een schadevergoeding eisen aan diegene die ze hebben veroorzaakt?
Absoluut!

giserke
Berichten: 2434

#6 , 29 dec 2014 17:31

Ik begrijp dat hij schade heeft geleden door mijn overtreding, maar leiden we niet allemaal wel af en toe schade als we gebruik maken van de openbare weg? Wachten in de file, openbaar vervoer die te laat komt, ... Kunnen wij dan voor elk van deze een schadevergoeding eisen aan diegene die ze hebben veroorzaakt?
Het maakt niet uit hoe die schade er gekomen is.
U kunt iedereen dagvaarden waarvan U meent schade te hebben geleden.
U moet dit dan wel bewijzen voor de rechtbank.

Maw, als je in de file staat door vb een tram die de weg blokkeert, kunt U in theorie de Lijn dagvaarden, als U daardoor vast staat en eventueel schade hebt geleden.
Het wordt natuurlijk wel niet eenvoudig om het oorzakelijk verband aan te tonen op de rechtbank, want alles moet U bewijzen voor wat U claimt. En U zal moeten aantonen dat de Lijn niet alles gedaan heeft om de situatie te voorkomen.
En dan Moet U niet verschieten als de tegenpartij U ook dagvaart voor tergend roekeloos geding, bij vrijspraak.

Franciscus
Berichten: 38601

#7 , 30 dec 2014 17:56

U stond op een plaats waar u niet mocht staan.
De aannemer heeft schade - hij had dat best in het PV politie laten opnemen.
Nu gaat hij via burgerlijke rechtbank anders had de zaak mogelijk via politierechtbank afgehandeld geworden.
Wat nu zal gebeuren is dat de veroordeling/minnelijke schikking/ OI dus het strafdossier zal gebruikt worden als bewijsstuk in de burgerlijke procedure.

Wuyts1991
Berichten: 399

#8 , 01 jan 2015 22:07

Een vrij belangrijke vraag lijkt mij, hoe komt die aannemer aan jouw adres?
Ik mag hopen dat de betreffende politiedienst jouw gegevens niet doorgegeven heeft?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jan 2015 00:08

De aannemer kan proberen de schade die hij door uw inbreuk meent te hebben opgelopen, op u te verhalen. Maar, wie vordert, moet nog altijd bewijzen. De aannemer zal moeten bewijzen :

a) dat u een fout begaan hebt.
b) dat hij schade geleden heeft.
c) dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de door u gemaakte fout en de door hem geleden schade.
Het lijkt me in dit geval niet zo moeilijk om alle 3 de punten te bewijzen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jan 2015 13:11

Zijn factuur daarentegen is wel zeer dubieus: 60€ rekenen ipv 38€ per uur? Kosten doorrekenen van de betonleverancier? Geen idee wat soort kosten dat zijn? Ik vind het persoonlijk ook een vreemde zaak. Kan de topic starter eventueel rechtsbijstand van autoverzekering / familiale verzekering inschakelen in dit geval?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38601

#11 , 05 jan 2015 14:51

Een betonmolen met een specifieke mengeling moet binnen X tijd gelost en gebruikt worden ...
Daarna kunnen ze het verhard beton niet meer gebruiken.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 05 jan 2015 15:38

: 60€ rekenen ipv 38€ per uur?
Het is niet alleen het uurloon van de chauffeur van die betonmixer maar ook de huur van de mixer zelf.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 05 jan 2015 15:55

Al eens gedacht om dit te laten regelen door uw verzekeringsmakelaar? Aangezien dit schade is ten gevolge van het gebruik van uw wagen in het verkeer (parkeren valt hier ook onder), lijkt het mij niet onlogisch dat u hiervoor uw BA kan inschakelen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 jan 2015 16:33

: 60€ rekenen ipv 38€ per uur?
Het is niet alleen het uurloon van de chauffeur van die betonmixer maar ook de huur van de mixer zelf.
Topic starter zegt dat hij als uurloon voor ZIJN mensen €60 rekent ipv de normale €38. Hij zal toch wel eens aan de rechter mogen uitleggen waarom een wachtende werknemer duurder is dan een werkende. Kosten voor de betonmixer en dergelijke kan goed zijn, maar moet hij dan maar apart op de factuur vermelden en niet verrekenen in de werkuren van zijn mensen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 jan 2015 16:34

Al eens gedacht om dit te laten regelen door uw verzekeringsmakelaar? Aangezien dit schade is ten gevolge van het gebruik van uw wagen in het verkeer (parkeren valt hier ook onder), lijkt het mij niet onlogisch dat u hiervoor uw BA kan inschakelen.
Da's dus waar ik ook aandacht: verzekering even contacteren hiervoor (auto of familiale?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”