Afbakening parkeerverbodzone bij verhuis

peer
Topic Starter
Berichten: 9

Afbakening parkeerverbodzone bij verhuis

#1 , 29 dec 2014 12:44

Op een zaterdag parkeerde ik rond 18h ter hoogte van huisnummer 9 in een straat binnen een zone waarvoor ik over een bewonersvergunning beschik.

Volgens een meldingsdocument werden er zaterdag om 21h E3 verkeersborden (parkeerverbod) geplaatst met opgave van de nummerplaten van de wagens geparkeerd op de huisnummers 3, 5 en 7. Het huisnummer 9 wordt op het formulier niet vermeld (ook niet met vermelding dat er geen wagen zou gestaan hebben).

De toelating hiervoor werd enkele dagen voordien verstrekt voor de huisnummers 5-15.

Op maandagmorgen verwittigt de aanvrager van de borden de politie die ter plaatse komt, PV opstelt en mijn wagen die nog steeds op nummer 9 stond, laat takelen.

Het PV stelt op nr 9 vast dat het voertuig voorbij het voorlopig E3 bord met opwaarste pijl stond, een ernstige hinder vormde voor het plaatsen van de verhuiswagen en dat mijn voertuig niet genoteerd staat op de lijst bij het plaatsen der borden.

Waar de voorlopige borden (pijl omhoog en pijl omlaag) fysiek werden geplaatst om 21h of nadien hebben gestaan, heb ik niet gezien en staat ook niet in het PV.

Mijn vraag is hoe de verbodszone wordt afgebakend.
Mijns inziens zijn er drie mogelijke criteria: de toestemming (nr 5-15), de melding bij het plaatsen (nr 3 -7), de fysieke plaatsing van de borden (nrs onbekend).

Naar mijn mening kan enkel de melding bij het plaatsen (in combinatie met de fysieke plaatsing van de borden binnen de gemelde zone) in aanmerking worden genomen.

Samengevat stond mijn wagen dus reeds geparkeerd op nummer 9 voor de verbodsborden in de straat werden geplaatst en mijn voertuig stond buiten de verbodszone die door de aanvrager werd aangemeld bij het plaatsen van de borden.

Ik overweeg derhalve bezwaar in te dienen tegen het PV en het takelen op mijn kosten.
Als bewijs beschik ik vooral over het meldingsdocument van de plaatsing waar mijn nummerplaat inderdaad niet op staat (omdat ik buiten de verbodszone stond). De vraag is of dit voldoende zal zijn.
Indien mijn wagen werkelijk een hinder vormde voor de verhuis (wat ik ook betwijfel gezien de ruimte voor huisnummer 3 werd ingenomen hoewel de aanvrager daarvoor geen toestemming had) had men de wagen zonder PV kunnen laten takelen op kosten van de aanvrager.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 dec 2014 12:54

En hoe ga je bewijzen dat uw wagen er voor 21 uur reeds stond, maar buiten de zone?
Gezien niet vermeld op het document kan het best dat je uw wagen NA 21 uur daar neerzette.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 29 dec 2014 12:55

Even samenvatten:

Er werd een vergunning gegeven voor de nummers 5 tot en met 15. Nummer 9 is hier dus bij.
De politie heeft vastgesteld waar er welke wagens stonden op het ogenblik dat de borden werden geplaatst.
Volgens dat rapport stond er geen wagen voor nummer 9.

"Als bewijs beschik ik vooral over het meldingsdocument van de plaatsing waar mijn nummerplaat inderdaad niet op staat": dat is het perfecte bewijs TEGEN u!!!

Er zijn maar twee mogelijkheden:
-u vergist zich en hebt daar geparkeerd nadat de borden er al stonden
-de politie heeft uw nummerplaat vergeten te noteren

Aangezien de vaststellingen van de politie wet zijn kunt u niets anders doen dan de boete betalen, tenzij u het tegendeel kunt bewijzen.

Antwoord is dus: kunt u het tegendeel bewijzen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 29 dec 2014 13:06

Mij lijkt het bestelde parkeerverbod (van huisnr 5 tot huisnummer 15) doorslaggevend voor de afbakening voor zover de verkeerssignalisatie overeenkomstig geplaatst werd en niet het opnamedocument van auto's die er reeds stonden op dat moment. Dat opnamedocument dient enkel om de politie te mandateren om wagens die er stonden bij de plaatsing (typisch minimaal 48 uur) ook te mogen wegslepen (heb effe geen zin om de exacte wetteksten hieromtrent te proberen terugvinden)

Heb recent voor een verhuis ook een aantal auto's moeten laten wegslepen (en evenveel chauffeurs boos gemaakt ;-(). De kans op kwijtschelding lijkt me onbestaande want bewijzen dat de verkeerssignalisatie slecht geplaatst was kan je niet (tenzij je foto's genomen hebt)

peer
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 29 dec 2014 13:33

@mava105: bewijzen waar en wanneer je ergens geparkeerd hebt, is zeer moeilijk. Er hang wel een camera aan de woning van nr 7. Dat is het enig mogelijke sluitende bewijs waarnaar ik zal verwijzen in mijn bezwaar.
@roharro: bij een verhuis kan de burger zelf zijn verbodsborden plaatsen en moet hij dit bij de plaatsing online of via fax melden aan de politie. Er is geen vaststelling door de politie op het moment van de plaatsing. De web site van de politie zegt uitdrukkelijk dat ook lege plaatsen dienen vermeld te worden op het formulier (dus telkens huisnummer met bijhorende nummerplaat).
@sirkii: het beginbord stond maandagmorgen na de takeling op nr3 en het eindbord halverwege nr 9. Daar heb ik foto's van. Dat opnamedocument lijkt mij net te dienen om de wagens die erop staan, niet te takelen. De verbalisant concludeert uit de vaststelling dat mijn nummerplaat niet op de lijst staat, foutief dat ik er na de plaatsing van de borden heb geparkeerd en dus mag worden getakeld. De plaatsing in mijn stad is minimum 24h voor de start van de werken. Dus die wettekst interesseert me wel.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 29 dec 2014 14:33

. De verbalisant concludeert uit de vaststelling dat mijn nummerplaat niet op de lijst staat, foutief dat ik er na de plaatsing van de borden heb geparkeerd en dus mag worden getakeld.
Wat kan die man anders doen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

peer
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 29 dec 2014 20:20

Ik blijf mij verwonderen over het precieze nut/de bedoeling van dat aangifteformulier. De wegcode art. 78 zegt niets over de aangifte op het moment van de plaatsing, ze zegt enkel dat een voorafgaande toelating voor de signalering nodig is.
Het nut van het aangifteformulier lijkt mij om op basis van de combinatie van huisnummers en de nummerplaten de precieze locatie van de borden aan de politie door te geven.
Het intrigeert mij dat in het PV enerzijds wordt vastgesteld dat mijn nummerplaat niet op de lijst staat en er anderzijds niet vermeld wordt dat vanaf huisnummer 9 de huisnummers en nummerplaten ook niet op de lijst staan?
Het antwoord op de vraag naar de betekenis/juridische waarde van het aangifteformulier om de verbodszone af te bakenen, bepaalt of mijn wagen al dan niet regelmatig is getakeld.

peer
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 29 dec 2014 22:02

De tussenkomst van Werner1 in dit topic http://www.juridischforum.be/forum/view ... en#p168685" onclick="window.open(this.href);return false; bevestigt mijn visie m.b.t. het aangiftedocument en verklaart tevens waarom niet vermeld werd dat het huisnummer 9 sowieso niet op de lijst stond.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 29 dec 2014 22:41

Tijdelijke bordjes, steeds weer dezelfde miserie ...

Het parkeerverbod geldt van het beginbord tot het eindbord - of tot een kruispunt, begin van een andere parkeerreglementering.
Maar uitsluitend voor de voertuigen die er NA de plaatsing van de parkeerborden geparkeerd hebben.

De juridische waarde van de voertuigenlijst, opgesteld door de aanvrager zelf, is uiterst dubieus. (*)
De verbalisant kan uit dergelijke lijst niet vaststellen dat u er niet stond, want het is geen vaststelling van hem of een andere bevoegde persoon.


(*) reeds geparkeerde voertuigen kunnen dan enkel getakeld worden op kosten en risico van de aanvrager, die heeft er dus belang bij dat er zo weinig mogelijk voertuigen op zijn lijstje staan ...
dat er niets geparkeerd stond, krijg je in een beetje stad niet verkocht, maar er een paar minder op schrijven, of een buur / auto die je niet (her)kent er niet op zetten kan handig zijn .
een deels ingevulde lijst krijgt plots geloofwaardigheid ... terwijl die nergens op gebaseerd is.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 29 dec 2014 22:48

Ik blijf mij verwonderen over het precieze nut/de bedoeling van dat aangifteformulier.
Het een zweem van geloofwaardigheid geven.

Het nut van het aangifteformulier lijkt mij om op basis van de combinatie van huisnummers en de nummerplaten de precieze locatie van de borden aan de politie door te geven.
ja, maar zonder enige garantie dat dat correct gebeurt ...
Het intrigeert mij dat in het PV enerzijds wordt vastgesteld dat mijn nummerplaat niet op de lijst staat en er anderzijds niet vermeld wordt dat vanaf huisnummer 9 de huisnummers en nummerplaten ook niet op de lijst staan?
Je moet eens kijken in de gebruiksvoorwaarden van die bordjesregeling, of het verplicht is om van de ganse beborde dan wel aangevraagde strook aan te geven welke wagen (of geen) er voor welk nummer staat.

Het antwoord op de vraag naar de betekenis/juridische waarde van het aangifteformulier om de verbodszone af te bakenen, bepaalt of mijn wagen al dan niet regelmatig is getakeld.
Dat wordt enkel bepaald door het antwoord op de vraag wat er eerst stond, u, of de bordjes ...



Er wordt stevig gesjoemeld bij de plaatsing van parkeerverboden.
Plaatsing zonder toelating .
Plaatsing op een andere dan toegelaten plaats.
Plaatsing van een verbod met andere tijdsduur dan in de vergunning.
Verschuiven van de bordjes, zowel door aanvrager, als door parkeerders die dan net "buiten" het parkeerverbod staan.
Geparkeerde voertuigen die niet opgeschreven worden ...

peer
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 22 jan 2016 16:17

Vandaag bericht gekregen dat ik van de takelbelasting ben ontheven. De beslissing is echter op geen enkele wijze gemotiveerd.
Navraag leert mij dat, naast mijn eigen ingediende stukken en de beslissingsbrief, geen enkel stuk werd toegevoegd aan het dossier. Dus een inzage van het belastingdossier gaat mij waarschijnlijk niets bijbrengen.

Van het politieparket heb ik nooit iets vernomen, de vermeende feiten zijn waarschijnlijk verjaard.

Ik blijf dus in het ongewisse over wat er precies is fout gelopen en wie eventueel verantwoordelijk is voor de miserie die mij ten onrechte is aangedaan.

Sinds 1 januari is het in de stad in kwestie niet meer toegelaten om zelf parkeerverbodsborden te plaatsen.

Zie terzake ook: http://www.juridischforum.be/forum/view ... is#p396921

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”