tegengehouden

defender
Topic Starter
Berichten: 3

tegengehouden

#1 , 26 dec 2014 19:15

ik ben deze nacht tegengehouden geweest in staat van dronkenschap. mijn test was 0.80mg/l... iemand die weet welke straf ik zou krijgen van de rechtbank?? ik was dronken en heb door een eenrichtingsstraat gereden.. ben nu al 15 dagen mn rijbewijs ingetrokken... kheb mn rijbewijs een jaar dus zal ik dit zowiezo volledig opnieuw moeten doen zeker??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 26 dec 2014 19:27

Staat van dronkenschap of intoxicatie ? een zeer groot verschil in beoordeling en strafvordering.
Daarbij nog een C3 (vermoed ik) genegeerd?
EN beginnend bestuurder.

al van toepassing :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5" onclick="window.open(this.href);return false;
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /463-t4hs6" onclick="window.open(this.href);return false;
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... -t4hs6afd1" onclick="window.open(this.href);return false;

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 26 dec 2014 21:09

Staat van dronkenschap of intoxicatie ? een zeer groot verschil in beoordeling en strafvordering.
Daarbij nog een C3 (vermoed ik) genegeerd?
EN beginnend bestuurder.
Ik denk eerder een C1 genegeerd :

Afbeelding

verkeersbord C1
ik ben deze nacht tegengehouden geweest in staat van dronkenschap. mijn test was 0.80mg/l... iemand die weet welke straf ik zou krijgen van de rechtbank?? ik was dronken en heb door een eenrichtingsstraat gereden.. ben nu al 15 dagen mn rijbewijs ingetrokken... kheb mn rijbewijs een jaar dus zal ik dit zowiezo volledig opnieuw moeten doen zeker??

En da's een derdegraadsovertreding. In combinatie met de strafbare alcoholopname + het feit dat hij een beginnend bestuurder is, quasi zeker politierechtbank. En bij veroordeling, MOET de rechter dan idd. een vervallenverklaring uitspreken, en het terugkrijgen van het rijbewijs afhankelijk maken van zogenaamde herstelexamens.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 26 dec 2014 21:15

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden/488-art3" onclick="window.open(this.href);return false; negeren verkeersbord C1, derdegraadsovertreding, sanctie zie posting Fransiscus hieronder

Voor de strafbare alcoholopname:

Artikel 34

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


* De bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)
* Een gedeelte kan voorwaardelijk uitgesproken worden
* Daarbovenop gerechtskosten
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds, en indien de rechter de veroordelingen afzonderlijk uitspreekt ipv 1 totaalbedrag is dat zelfs 150 euro per veroordeling !


Wat betreft je rijbewijs:

Artikel 38

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken
(edit: tenminste 8 dagen, maximaal 5 jaar) en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
Laatst gewijzigd door lohabra op 26 dec 2014 21:24, 3 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 26 dec 2014 21:20

Uiteraard waar haal ik het. :oops:
En dat is ook nog een derde graad overtreding.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden/488-art3" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit alleen zal voor de rechtbank - Derde graad €180 tot € 3000 met facultatief verbod sturen inhouden.

Gelukkig zal er wel een 'samenvoeging' van de straffen zijn. dus geen +en +en + =

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 26 dec 2014 23:25

Geen juridisch advies maar ... 0.80 mg/l ual , C1 en 1 jaar uw rijbewijs....
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jij gewoon ALLES opnieuw mag doen.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 26 dec 2014 23:29

Zit er aan te komen vanaf 1 jan 2015.

defender
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 30 dec 2014 17:34

wanneer krijg je het attest van onmiddellijke intrekking van het rijbewijs eigenlijk aangezien ik dit voor 15 dagen ingetrokken was???

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 30 dec 2014 18:13

Stuk uit omzendbrief
b) Kennisgeving
De politieambtenaar moet aan de overtreder het adres van het parket of van de
griffie meedelen waar het ingetrokken rijbewijs wordt neergelegd.
Indien de politieambtenaar het nummer van het proces-verbaal kent, stelt hij de
betrokken persoon hiervan eveneens in kennis.

defender
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 30 dec 2014 18:27

ik heb enkel mn pv gekregen, voor de rest niks van attest gekregen...

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 01 jan 2015 22:03

Staat er in het proces-verbaal iets van in? Normaal gezien krijg jij op dat moment een attest van intrekking mee.
Het kan ook opgestuurd worden naar het adres waar jij officieel ingeschreven bent, maar dan moet het uiteraard wel binnen die 15 dagen
aankomen zodat jij weet waar je rijbewijs ligt.

Over welke politiezone spreken we, dan kan er wel opgezocht worden waar het rijbewijs neergelegd wordt of ga eens langs bij het betreffende kantoor.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”