Prive-plaatsen bij een appartement complex

ElfenSky
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Kortrijk

Prive-plaatsen bij een appartement complex

#1 , 21 dec 2014 01:07

Mijn verhaal gaat als volgt:

Ik verblijf vaak bij mijn oma, en ze woont in een appartementen complex met een prive-parking.
Bezoeker plaatsen zijn voorzien, maar ze zijn bijna altijd vol, en ik verdenk eigenlijk een aantal nieuwe bewoners (al is dat verboden), want de autos blijven dag na dag hetzelfde.
Dit is echter een aparte zaak.

Nu, omdat alle bezoeker plaatsen vol zijn, parkeer ik mij op lege prive-plaatsen. Wellicht snap ik dat dit de mensen (kan) stoor(er)(,en dat het hum eigendom is?) en laat ik altijd een briefje achter met mijn GSM en appartement nummer, de nodige ontschuldigingen en een bericht dat als ze terugkkomen, ze mij kunnen bellen en/of SMS en ik mijn auto kom verzetten.

Mijn vraag is - wat zouden de gevolgen van deze actie kunne zijn? Kan ik zomaar weggeslepen worden? Ergens had ik gelezen dat men eerst altijd de eigenaar moet proberen te contacteren (en ik heb hen meerdere mogelijkheden gegeven) voor dat ze voertuigen van prive-terrein kunnen wegslepen - is dat ook zo? Ook, in general, wil ik weten hoeveel eigenlijk een boete voor het wegslepen kost.

Wat zou uw reactie zijn als u (als de plaats-eigenaar) zoeits meemaakt?


PS: extra info: normaal gezien parkeer ik mij altijd op de plaats van de kinesist die onder in het appartementen complex werkt, en hij had mij (mondelinge) toestemming gegeven om op zijn plaats te parkeren in het weekend of 's avonds wanneer hij naar huis vertrekt. Laatste keer dat ik dit gedaan heb, heb ik een papier op mijn auto geplakt gekregen met de text: "U staat op mijn plaats". Nochtans lag de contact informatie in een groot lettertype onder voorruit. Maandag ga ik hem is navragen of hij de plaats misschien verkocht heeft.
Kan (als ik een boete krijg ofzo) dit een impact hebben?
"The only ones who should kill are those, who are prepared to be killed!" -LvB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki
Berichten: 267

#2 , 21 dec 2014 06:58

U zegt het zelf al.................PRIVé parkeerplaatsen
Als allen redeneren zoals U, waarom moet men dan nog een parkeerplaats aankopen?!!
Als er bordjes staan van "wegsleepregeling oid" dan heeft men het recht U te laten wegslepen

ElfenSky
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Kortrijk

#3 , 21 dec 2014 10:08

Ik zei nooit dat ik niet besefte dat ik diegene was dat in fout was, ik wou alleen mijn opties weten en de mogelijk straffen. PLus het is niet dat ik daar permanent blijf staan, ik heb hen alle mogelijke opties gegeven om mij te contacteren zodat ik mij meteen kan verplaatsen als ze aankomen.
"The only ones who should kill are those, who are prepared to be killed!" -LvB

Reclame

LeenW
Berichten: 12837

#4 , 21 dec 2014 10:56

Je kunt zeker weggesleept worden, zo'n papiertje heeft geen juridische waarde. Uiteindelijk kan men gaan redeneren dat de persoon van wie de plaats is extra kosten moet maken om te bellen of sms'en. Ook niet iedereen heeft een gsm.

Voor weg te takelen zijn alle kosten voor u, nadat het via de rechtbank is gepasseerd. Het gaat dus niet om een boete, maar een vergoeding die vrij hoog kan oplopen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 21 dec 2014 11:18

Gaat u ook ongevraagd in leegstaande woningen slapen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 21 dec 2014 11:42

Hoe "privé" is de parking ?
Kan je er zomaar op rijden ?

Staat er een verwijzing naar veldwetboek ?
Staat er een vermelding dat (men denkt dat) het om een privé parking gaat ?

Een parking waar je zomaar zonder toegangscontrole op kan rijden, wordt doorgaans aanzien als openbaar ...

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 21 dec 2014 23:10

Zaak hier al grondig besproken.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475" onclick="window.open(this.href);return false;.

Dus een niet afgesloten parking/parkeerplaats mag door iedereen gebruikt worden?

ElfenSky
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Kortrijk

#8 , 29 dec 2014 13:35

Je kunt zeker weggesleept worden, zo'n papiertje heeft geen juridische waarde. Uiteindelijk kan men gaan redeneren dat de persoon van wie de plaats is extra kosten moet maken om te bellen of sms'en. Ook niet iedereen heeft een gsm.
Voor weg te takelen zijn alle kosten voor u, nadat het via de rechtbank is gepasseerd. Het gaat dus niet om een boete, maar een vergoeding die vrij hoog kan oplopen.
Dank u.

Hoe "privé" is de parking ?
Kan je er zomaar op rijden ?
Staat er een verwijzing naar veldwetboek ?
Staat er een vermelding dat (men denkt dat) het om een privé parking gaat ?
Een parking waar je zomaar zonder toegangscontrole op kan rijden, wordt doorgaans aanzien als openbaar ...
Iedereen kan er zomaar oprijden, maar er staat wel een bord dat deze parking alleen bedoeld is voor bewoners en bezoekers van het appartementencomplex.
"The only ones who should kill are those, who are prepared to be killed!" -LvB

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 29 dec 2014 22:57

Iedereen kan er zomaar oprijden, maar er staat wel een bord dat deze parking alleen bedoeld is voor bewoners en bezoekers van het appartementencomplex.
Daar zit je in limbo ...
Er is stomweg geen wetgeving over wat de openbare weg is.

Je weet niet wat een rechter er mee gaat uitspoken.
En in beroep helemaal niet meer - dat kan perfect de andere kant op gaan als in eerste aanleg ... zowel in voor jou positieve als negatieve zin.

Enerzijds is er geen toegangscontrole en kan iedereen er ongestoord op rijden, wat op een openbaar karakter wijst.
Anderzijds staat er een bordje "privé" - maar dat staat er ook bij sommige supermarkten, die in de rechtspraak zonder meer als openbare weg beschouwd worden ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”