Zomaar een pv opmaken?

kris25
Topic Starter
Berichten: 1

Zomaar een pv opmaken?

#1 , 18 dec 2014 21:52

Ik ben vandaag tegengehouden met de vrachtwagen.


Er was een alcoholcontrole bezig langs de weg en kwam aangereden.
Ik zag een agent teken doen dat ik snelheid moest minderen door met zijn handen op en af te zwaaien.
Ik laat onmiddellijk mijn gas los en minder mijn snelheid omdat er agenten en markeringen staan op de weg.
Ik veronderstel dat ik niet moet stoppen omdat de agent daar ook geen teken voor deed en rij langs de agent door die bijna voor mijn vrachtwagen in springt en dezelfde bewegingen blijft doen dat ik snelheid moest minderen al reed ik er niet eens snel voorbij.
Iets verder gereden zie ik in mijn spiegel dat ze mij achterna gereden komen en mij aan de kant zet.
De agent begint te roepen als het de bedoeling was dat ik hem omver wou rijden :? en wat dat betekent als hij zijn hand omhoog steekt (ook al hadden ik en mijn collega hem dat helemaal niet zien doen)
Ik zeg dan moet iedereen op de baan moet stoppen waarna hij weer begint te roepen dat ik mijn rijbewijs 14 dagen kan kwijtgeraken en voor de procureur kan komen die bepaalt die wat de boetes zijn. Hij neemt mijn rijbewijs en papieren van de vrachtwagen en gaat naar achter om het nummerplaat gaat bekijken en komt terug met de optie om te kiezen tussen 14 dagen mijn rijbewijs kwijt waarna het kan zijn dat ik een van de 3 proeven opnieuw zou moeten doen of een boete. Zonder dat ik de keuze heb kunnen maken zegt hij dat ik de boete wel in mijn brievenbus zal krijgen.

Mijn vraag is nu: kan hij zomaar de keuze voor mij maken welke boete ik verkies? Moet hij daar geen pv voor maken en ik daar voor moet tekenen want ik ging zowiezo niet akkoord sinds hij nooit geen teken had gedaan mij te doen stoppen?? En moet hij hiervoor ook mijn identiteitskaart niet voor hebben, hoe kan deze anders een boete opsturen of gaat dit gewoon naar mijn werk via nummerplaat???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 19 dec 2014 09:24

Beste

Ik denk dat er wat dingen in uw vraag staan, die u misschien verkeerd begrepen hebt.

De agent heeft helemaal geen keuze. Hij kan enkel overtredingen vaststellen en daarvan kennis geven aan de procureur. Het is de procureur die beslist of:
- het rijbewijs onmiddellijk wordt ingetrokken, of
- u een boete moet betalen, of
- u voor de rechtbank wordt gedagvaard.

Los van de gebaren die u de agent in kwestie zag maken, verwijt hij u duidelijk dat u "geen gevolg gaf aan de bevelen van een bevoegd persoon". Het gaat dus om een derde- dan wel vierdegraadsovertreding.

In het geval van een derdegraadsovertreding, komt u in aanmerking voor een onmiddellijk inning van 165 EUR. Maakt de agent er een vierdegraadsovertreding van, dan is de onmiddellijk inning uitgesloten.

In elk geval kan de procureur ook een minnelijke schikking voorstellen. Het bedrag daarvan ligt 10 EUR hoger dan dat van de onmiddellijk inning.

Ontvangt u een onmiddellijke inning of minnelijke schikking en, betaalt u deze, dan is de zaak afgehandeld.

Betaalt u niet of beslist de procureur te dagvaarden, dan komt u voor de politierechtbank.

Daar bedraagt de minimumgeldboete 180 EUR voor een derdegraadsovertreding en 240 EUR voor een vierdegraadsovertreding. Daarnaast bent u een bijdrage aan het slachtofferfonds van 150 EUR verschuldigd, evenals de gerechtskosten, die ongeveer 110 EUR bedragen. De rechter kan u een rijverbod opleggen (eventueel beperkt tot het weekend of een bepaalde categorie van voertuigen).

Geniet u rechtsbijstand, dan kan gratis een beroep doen op een advocaat naar keuze. Doorgaans zullen ook de gerechtskosten u worden terugbetaald.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 dec 2014 11:52

PV kan gewoon via nummerplaat en werkgever.
Was duidelijk eentje die zich moest laten gelden, maar duidelijk zijn job niet kent.

Er zijn hopen agenten die begot niet eens meer weten wat hun eigen bevelen betekenen, of hoe ze bevelen moeten geven die conform de wegcode ook willen betekenen wat zij willen bereiken.

Agent heeft niet te kiezen wat er gebeurt in dergelijk geval.
Dat wordt voor hen beslist door een magistraat.


4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :

1° de arm rechtop gestoken, wat stoppen betekent voor alle weggebruikers, behalve voor die welke zich op een kruispunt bevinden en dit dan ook moeten vrijmaken;


Probleem is bewijzen ....
Zorg voor een geschreven en gedagtekende verklaring van je bijrijder over wat de agent precies deed.
Je kan dat beter nu vragen, voor de details vervagen ...

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 19 dec 2014 12:44

Alweer een dashcam had veel kunnen oplossen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”