Parkeerboete om buiten de witte lijnen te parkeren...

Katerke34
Topic Starter
Berichten: 4

Parkeerboete om buiten de witte lijnen te parkeren...

#1 , 18 dec 2014 15:38

Beste,

Ik heb 2 weken geleden een parkeerboete gehad om "op een openbare parking" niet tussen de gemarkeerde lijnen te parkeren. Het briefje dat tussen mijn ruitenwisser zat was getekend met initialen.
Paar dagen erna heb ik een PV gekregen waarbij er een antwoordformulier stak.

Ik vind dat ik onterecht geverbaliseerd ben aangezien er op de pv staat:

Inbreuk: De overtreder van wie de identiteit hierboven wordt vermeld bevond zich in overtreding met:
KB 01.12.1975 Art. 77.5 - Overtreding 1ste graad

Vaststelling: "Betrokken voertuig staat geparkeerd buiten de voorziene parkeerstroken. Hierdoor kunnen andere voertuigen moeilijk passeren. We kunnen nietmand in of in de omgeving van het voertuig aantreffen."

Ik heb het antwoordformulier ingevuld met mijn argumenten en zelfs foto's bijgestoken. Ik hinderde echt niemand. Op de rij achter mij was er gewoon een parkeervak bijgetrokken. Achteraan op de parking is er zelfs een grote ruimte waar altijd auto's staan en daar zijn er ook geen parkeervakken.(Parking is nog niet zo lang aangelegd). Niks heeft geholpen. Ik denkz elfs dat ze überhaupt uw argumenten niet lezen... Boete van 55€.

Nu is mijn vraag:
1. Er staat (nog) nergens een bord dat het om een parking gaat...
2. De voertuigen kunnen wel degelijk nog makkelijk passeren... (kheb foto's om dat te bewijzen)
3. De parkeerbon was getekend met initialen...

Zouden 1 van bovenstaande argumenten kunnen helpen mocht ik voor de rechtbank moeten komen?
Of heeft er iemand anders nog een tip?

Alvast bedankt voor de moeite!

Mvg,


H.M. uit O

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 18 dec 2014 15:46

Beetje meer verduidelijking graag:
-stond u deels op een witte lijn?
-hoeveel meter plaats was er naast uw voertuig?
-kan u een link plaatsen naar google street view? Dit helpt vaak...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 dec 2014 16:07

Ik noem dat gewoon asociaal gedrag. Als je ziet dat jen niet binnen het parkeervak staat, verzet je uw wagen gewoon, zodat uw medeburgers ook nog een parking vinden.
Tegenover mijn deur is een kleine parking met 7 plaatsen. Tot vorig jaar waren hier geen markeringen voor parkeervakken op aangeduid. Toen stonden er soms 4 wagen op en de parking zogezegd vol, ingevolge slordig parkeren. Heb daarvan een foto naar het gemeentebestuur gezonden, en amper 1 week later werden er 7 parkeervakken op de weg geschilderd. Maar dat weerhoud sommige asociale er niet van om voor zich 2 vakken te gebruiken, met telkens zeker 1,5 meter ruimte links en rechts van hun wagen. Heb ook al gezien dat politie hier eens een PV voor heeft uitgeschreven. En toppunt van al, het is meestal dezelfde wagen die slecht parkeert. Niemand van de buren, noch ikzelf durf hem echter iets te zeggen want het is een jonge gast, die blijkbaar rap op zijn paard zit, en nogal snel met de vuisten is..

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2014 16:09

Kunt u de foto's online zetten?

Katerke34
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 18 dec 2014 16:10

Beste Turaki, hartelijk dank voor de snelle reply. Ik heb je al in een paar andere dossiers hier zien antwoorden en vind het telkens heel goed. Waarvoor dank! :-)
Ik heb er foto's van, maar kan die hier helaas niet posten. (als je wil stuur ik ze door)

Ik stond helemaal niet op een witte lijn. Er zijn allemaal parkeervakken. Maar waar ik stond was er geen vak, maar wel nog ruimschoots plaats voor een auto.

Er was nog zeker 3 meter naast mijn voertuig. Op andere rijen zijn er zelfs parkeerplaatsen getrokken die bijlange zo veel plaats vrij laten.

Probleem is dat Google street view verouderd is volgens mij. Maar dit is de plaats waar ik stond. (parking de Ham Oudenaarde is onbekend. Als je Ronde Van Vlaanderenplein Oudenaarde intikt is het die parking dat je ziet die nog niet aangelegd is)

Alvast bedankt voor de moeite!
)

fieke0509
Berichten: 188

#6 , 18 dec 2014 16:14

Als je eigenlijk zelfs helemaal niet op een parkeerplaats stond vind ik het meer dan terecht dat je een bekeuring kreeg. Dat is toch logisch?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 dec 2014 16:15

Als er vakken voorzien zijn, dan moet men in deze vakken ook parkeren, anders heeft deze lijnen geen enkele zin !
En helaas dit ziet men zeer veel, voor deze bestuurders heeft deze lijnen dus geen enkel nut of betekenis.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Katerke34
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 18 dec 2014 16:16

Ik had graag een foto bijgevoegd om alle discussies hier te vermijden... Kan dat eigenlijk???
Een foto zou heel wat duidelijk maken m.i.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 18 dec 2014 16:21

Voor zover ik weet is het niet verboden om ergens te parkeren waar geen vakken zijn, behalve indien op die plaats een ander parkeerverbod geldt. Dat er in de buurt wel parkeervakken zijn, maakt helemaal niet uit.

Katerke34
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 18 dec 2014 16:27

Zo denk ik er ook over Turaki. En aangezien de vaststelling ook al niet klopt (hierdoor kunnen andere voertuigen moeilijk passeren), heb ik geen zin om die boete te betalen. Het gaat me niet om die 55€, wel om het principe...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#11 , 18 dec 2014 17:52

Ik noem dat gewoon asociaal gedrag. Als je ziet dat jen niet binnen het parkeervak staat, verzet je uw wagen gewoon, zodat uw medeburgers ook nog een parking vinden.
Tegenover mijn deur is een kleine parking met 7 plaatsen. Tot vorig jaar waren hier geen markeringen voor parkeervakken op aangeduid. Toen stonden er soms 4 wagen op en de parking zogezegd vol, ingevolge slordig parkeren. Heb daarvan een foto naar het gemeentebestuur gezonden, en amper 1 week later werden er 7 parkeervakken op de weg geschilderd. Maar dat weerhoud sommige asociale er niet van om voor zich 2 vakken te gebruiken, met telkens zeker 1,5 meter ruimte links en rechts van hun wagen. Heb ook al gezien dat politie hier eens een PV voor heeft uitgeschreven. En toppunt van al, het is meestal dezelfde wagen die slecht parkeert. Niemand van de buren, noch ikzelf durf hem echter iets te zeggen want het is een jonge gast, die blijkbaar rap op zijn paard zit, en nogal snel met de vuisten is..
Uw frustratie ten spijt, dewelke ik soms ook deel, gaat het evenmin op bumper aan bumper te parkeren. Integendeel, het wegverkeersreglement schrijft zelfs een minimum afstand tussen geparkeerde voertuigen voor.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Tybo
Berichten: 145

#12 , 18 dec 2014 18:09

Laten we nu es het bewust artikel ontleden :

"In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan"

Er moet sprake zijn van een parkeerzone ... Vraag is is er wel sprake van een parkeerzone ... Is die aangekondigd (borden) of niet en hoe ? ... Anders weet je niet of je je al dan niet in een parkeerzone bevindt.
Bovendien is het geen verplichting dat er witte markeringen aangebracht moeten zijn want ... er is sprake van MOGEN en niet van MOETEN ...
Sta je volledig buiten de wegmarkeringen dan is m.i geen sprake van enige overtreding. Sta je er evenwel deels in / uit dan is er wel sprake van een verkeersovertreding ...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 18 dec 2014 20:02

[ gaat het evenmin op bumper aan bumper te parkeren. Integendeel, het wegverkeersreglement schrijft zelfs een minimum afstand tussen geparkeerde voertuigen voor.
De geschilderde lijnen staat zelfs 3.50 m uit elkaar, dus al ruim breed voor een parking,

chantika
Berichten: 961

#14 , 19 dec 2014 08:34

Ik had graag een foto bijgevoegd om alle discussies hier te vermijden... Kan dat eigenlijk???
Een foto zou heel wat duidelijk maken m.i.

Een foto plaatsen kan. U plaatst de foto ergens op een site en dan plaats je hier een link naar die foto.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 19 dec 2014 11:32

Inbreuk: De overtreder van wie de identiteit hierboven wordt vermeld bevond zich in overtreding met:
KB 01.12.1975 Art. 77.5 - Overtreding 1ste graad

Vaststelling: "Betrokken voertuig staat geparkeerd buiten de voorziene parkeerstroken. Hierdoor kunnen andere voertuigen moeilijk passeren. We kunnen nietmand in of in de omgeving van het voertuig aantreffen."
77.5 geldt IN een parkeerzone.
Niet er buiten ...

Het enige dat als parkeerzone bestempeld is in de wegcode, huidige en vorige versies, en in de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens, zijn de markeringen uit 75.2

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /262-art75" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb het antwoordformulier ingevuld met mijn argumenten en zelfs foto's bijgestoken. Ik hinderde echt niemand. Op de rij achter mij was er gewoon een parkeervak bijgetrokken. Achteraan op de parking is er zelfs een grote ruimte waar altijd auto's staan en daar zijn er ook geen parkeervakken.(Parking is nog niet zo lang aangelegd).
Vermelding hinderlijk parkeren is lastiger.
Daar al je moeten bewijzen dat dat niet het geval was.

Niks heeft geholpen. Ik denkz elfs dat ze überhaupt uw argumenten niet lezen...
Goed geraden ...
Wordt wel eens gelezen - maar de politie kan uw PV niet laten vallen, dat moet bij het parket gebeuren, of voor de rechtbank ...

Kan zelfs eerder schaden, want je hebt je verdediging al bij voorbaat weggegeven als dit voor de rechtbank komt ...

Nu is mijn vraag:
1. Er staat (nog) nergens een bord dat het om een parking gaat...
77.5 geldt niet op een parking ... enkel in parkeerzone

Parking, is nergens bepaald in de wegcode.

2. De voertuigen kunnen wel degelijk nog makkelijk passeren... (kheb foto's om dat te bewijzen)
Mooi.
wordt er daarbij enig ander artikel overtreden dat een parkeerverbod oplegt ?

Als er geen borden staan, is het bvb een instinker dat het binnen de bebouwde kom en verhoogd aangelegd is ...

3. De parkeerbon was getekend met initialen...
Het PV moet ondertekend zijn, het kan dat je een melding onder je ruitenwisser kreeg, dat is een "extraatje" om andere politiemensen niet dubbel te laten verbaliseren, en de bestuurder (en omstaanders) weten dat er geverbaliseerd is ...

Zouden 1 van bovenstaande argumenten kunnen helpen mocht ik voor de rechtbank moeten komen?
Ja.

Ik ben vrijgesproken (politierechtbank Mechelen) voor parkeren op een parking, buiten de vakjes.

Wel zonder enige melding dat er hinderlijk geparkeerd werd of een andere bepaling werd overtreden.
Dus als je dat kan aantonen , zit je aardig goed.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”