tegen gehouden bij alcoholcontrole nog geen 1jaar rijbewijs

benbezig199
Topic Starter
Berichten: 2

tegen gehouden bij alcoholcontrole nog geen 1jaar rijbewijs

#1 , 17 dec 2014 18:49

hallo, goedendag,

gisteren ben ik spijtig genoeg groot in de fout gegaan..
ik was gisteren naar een feestje gegaan samen met paar maten, en 1 van mijn maten was bestuurder.
hij ging ons normaal weg doen maar toch ging die een beetje drinken omdat we allemaal niet ver van het feestje vandaan woonde.
zoveel erg had ik er niet in, maar met het mee rijden naar mijn maten bleek het voor hem toch wel beetje te veel zijn geweest.
tot bij de eerste maat die afgezet werd had ik hem gezegd of ik niet moest overpakken.. (voor goed te doen)
natuurlijk had ik ook gedronken maar wist het nog allemaal heel goed.
met het overpakken en 2 straten verder te gaan had ik al prijs en moest ik aan de kant gaan door de politie.
ik blaasde positief en moest meekomen naar het bureel en blaasde nog steeds positief 0,28 promile
de agente zei toen ge hebt 3u rijverbod en een boete van 150euro
maar omdat ik nog geen jaar mijn rijbewijs heb, moet dit voorkomen?
nu is mijn vraag???

ben ik mijn rijbewijs kwijt - of wordt deze mss tijdelijk ingetrokken - of wat kan me van boete verwachten..
en zouden ze misschien milt zijn omdat ge u rijbewijs nodig hebt voor u werk??

ben ook nog nooit eerder met het gerecht in contact gekomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KrisP
Berichten: 145

#2 , 17 dec 2014 19:35

Het is geen 150 euro maar 170 euro.
In principe mag men u geen onmiddellijke inning van 170 euro voorstellen maar een normaal pv aangezien u beginnend bestuurder bent (nog geen 2 jaar in bezit rijbewijs cat. B).
De strafbepalingen zijn hier in eerdere onderwerpen al aan bod gekomen, bezoekje aan politierechtbank is inbegrepen ;-)

benbezig199
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 17 dec 2014 23:18

Het is geen 150 euro maar 170 euro.
In principe mag men u geen onmiddellijke inning van 170 euro voorstellen maar een normaal pv aangezien u beginnend bestuurder bent (nog geen 2 jaar in bezit rijbewijs cat. B).
De strafbepalingen zijn hier in eerdere onderwerpen al aan bod gekomen, bezoekje aan politierechtbank is inbegrepen ;-)

moet ik me aan het ergste verwachten denkt u??

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 dec 2014 00:46

ik blaasde positief en moest meekomen naar het bureel en blaasde nog steeds positief 0,28 promile
0,28 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht bedoel je toch ?

Artikel 34

§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.


Dat wordt dus 150 tot 3000 euro boete met de opdeciemen er bij inbegrepen. Kan deels voorwaardelijk zijn.
Vanaf (uitgesproken) boetebedrag van 26 euro (= correctionele straf) 150 euro bijdrage aan "slachtofferfonds"
Gerechtskosten.
Vermelding op strafblad.

de agente zei toen ge hebt 3u rijverbod en een boete van 150euro
Die kan beter een andere job zoeken ...

ben ik mijn rijbewijs kwijt
Bij 0,28 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht wel ... wettelijk verplicht.


De rechter MOET je vervallen verklaren van het recht tot sturen, gedurende 8 dagen tot 5 jaar ...

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar;


en omdat dat kan, moet het volgens de verkeerswet, wegens :

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Je MOET dus bovendien ook herstelonderzoeken opgelegd krijgen alvorens je opnieuw je rijbewijs zal terugkrijgen (bij de strafuitvoering).

Die herstelonderzoeken zijn doorgaans of theorie, of praktijk herdoen, als je het niet al te bont maakte, of beide.
Soms mag je zelf kiezen (kies dan theorie !).

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.



Kan nog wel even duren voor je gedagvaard wordt, trouwens ...
En daarna kan het weer lang duren voor de straf uitgevoerd wordt ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”