Stakingspikket doorrijden

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Stakingspikket doorrijden

#1 , 14 dec 2014 21:32

Naar aanleiding van de vele stakingen in ons land heb ik toch enkele vragen met betrekking tot het blokkeren van de baan door stakers.
Ik bedoel hier dus enkel de openbare weg.

In welke mate is het legaal wat stakers doen? Mag ik dan de politie bellen dat ze het verkeer doorlaten?

Wat gebeurt er indien je door een stakerspikket rijdt en iemand verwond? (stapvoets!)

Wat als je je door het stakingspikket forceert en de stakers je voertuig beschadigen?

Ik vraag me dit dus af, naar aanleiding van de video die op het VTM-nieuws te zien was, waarbij een werknemer niet door mocht en zijn geduld verloor en half over de berm reed met zijn 4x4 en daarbij bijna stakers had aangereden.
Zo weet ik ook wat ik mag/niet mag doen als ik iets gelijkaardigs tegenkom gedurende een staking.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 dec 2014 21:47

Je mag niemand zomaar aanrijden die in je weg staat.
Maar ze mogen zichzelf ook niet op of onder uw wagen werpen.
Laatst gewijzigd door roharro op 14 dec 2014 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 dec 2014 21:48

Is volledig illegaal, en kan zelfs als het kwaadwillig belemmeren van het verkeer aanzien worden ... maar dat gebeurt niet.

Politie treedt NIET op tegen stakingspiketten.
Parketten vervolgen niet.

Als je opzettelijk mensen aan rijdt, mag je er zeker van zijn dat jij de pineut bent.
Veel getuigen ... maar niemand zal de schade aan je voertuig veroorzaakt hebben.

Reclame

LeenW
Berichten: 12836

#4 , 14 dec 2014 21:50

Met een wagen opzettelijk op een groep personen inrijden.. kan volgens mij richting poging tot moord gaan?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2014 21:56

Met een wagen opzettelijk op een groep personen inrijden.. kan volgens mij richting poging tot moord gaan?
Je bedoelt zelfmoord van de staker?

berenod
Berichten: 942

#6 , 14 dec 2014 22:08

Toch tof hé, dat die mannen het recht hebben om van mij 100 Euro te stelen (mijn loon dat ik kwijt ben wanneer ik die dag niet kan gaan werken) zonder enige legale repercussies! Zelfs als ze daarboven nog eens mijn eigendom waar ik zo hard voor gewerkt heb beschadigen. En ik kom al zo moeilijk rond...
Voor mijn part de eerste voorzichtige stapjes naar anarchie, en als ze niet oppassen gaan er serieuze rellen uitbreken, niet politie tegen betogers, maar werkwilligen tegen stakers...


Moest dat zo is ene keer zijn, tot daar toe, beetje solidariteit kan zeker, zelfs al steun ik hun standpunt niet (volledig), maar het begint toch wel wat teveel van het goede te worden...

Ik hoop dat ik morgen mijn hoofd kan koel houden, want ik heb een paar zeer noodzakelijke taken uit te voeren, die indien niet uitgevoerd een kostenplaatje van enkele tien duizenden Euro's gaan hebben.

Jerommeke
Berichten: 80

#7 , 14 dec 2014 22:18

Parketten vervolgen niet.
M.a.w., je kan ze straffeloos 'platrijden'?.

:twisted:

berenod
Berichten: 942

#8 , 14 dec 2014 22:27

Parketten vervolgen niet.
M.a.w., je kan ze straffeloos 'platrijden'?.

:twisted:
Neen, zij mogen straffeloos de wegen blokkeren (zodat de werkwilligen niet naar hun werk kunnen).

Een werkwillige die er een plat rijd zal zonder fout zwaar vervolgd worden...

Iedereen gelijk voor de wet!

Euuh, of toch niet????????????????????

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#9 , 14 dec 2014 22:34

Dus je zou al over een dashcam moeten beschikken om eventuele schuldigen van de beschadiging te vinden?

Snap de toch niet dat niet iedereen gelijk is voor de wet.. Oké privé terrein (zie "terrein van bedrijven") tot daar aan toe, dan moeten de bedrijven het probleem zelf oplossen..maar de openbare weg?
Is het niet optreden van de politie/parket eerder "geen zin" of "is geen beginnen aan"?

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 14 dec 2014 22:45

Even voor de duidelijkheid, door Europa is geoordeeld (en dit is bevestigd door Belgische rechtbanken) dat een stakingspiket aan een industrieterrein niet illegaal is in de meeste gevallen (voor nuances en uitleg zou ik graag verwijzen naar JPV). Wel illegaal is het blokkeren van elke andere weg. Het zogenaamde "recht op werken" bestaat niet (wordt verward met "recht op arbeid", wat iets totaal anders is), en kan ook nooit bestaan, wegens de hiërarchische relatie tussen werknemer en werkgever (en de onzekerheid die hieruit volgt dat de werknemer niet gedwongen wordt zich hierop te beroepen). Dit in een wet willen gieten (waar nu sprake van is) zal waarschijnlijk leiden tot een terugfluiting door het grondwettelijk hof (gaat in tegen het stakingsrecht), of in uiterste geval door Europa.

Dit gezegd zijnde, een overtreding van iemand anders geeft u niet het recht om zelf een overtreding te begaan. En zelfs stapvoets trachten u door een piket te forceren, waarbij u iemand aanrijdt die in de weg staat en niet opzij wil gaan, valt onder poging tot doodslag, waarbij uw voertuig bovendien in beslag genomen kan worden als wapen. Niet doen dus.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 14 dec 2014 23:16

Openbare weg daar mag men toch op staan en gaan?

Politie dient zich te schikken naar de beslissingen van de burgerlijke overheid. Deze moet afwegen wat het belangrijkste is ... het vrijmaken van de rijbaan of een gewelddadige confrontatie want de stakers zullen zomaar niet uit de weg gaan.....

Op de rijbaan staan is een overtreding ... iemand opzettelijk aanrijden is poging doodslag en kan al naar gelang de effectieve feiten een wanbedrijf (opzettelijke slagen en verwondingen met de door tot gevolg) zijn of een misdaad (poging) doodslag .. met gebruik van een wapen nl de wagen ...dus best niet doen.

berenod
Berichten: 942

#12 , 14 dec 2014 23:27

Ik ben lang uit België afwezig geweest.
Ik twijfel elke dag meer en meer aan mijn beslissing om terug te keren...




Sent from my iPad using Tapatalk

berenod
Berichten: 942

#13 , 15 dec 2014 05:44

Waarde berenod ,

Stakingen in België zijn toch klein bier in vergelijking met wat er in Thailand gebeurt bij politieke onlusten. In België weet je trouwens dagen (weken) vooraf wat er je te wachten kan staan ...

Gegroet,
Is juist, maar dat was een van de redenen die me heeft doen besluiten terug naar hier keren, en nu begint de miserie hier ook!

En ze zijn in Thailand er nooit in geslaagd van het land plat te leggen, zelfs bij de ergste onlusten was alles quasi gecentraliseerd in Bangkok en was er in 95% van het land enkel iets van te merken op televisie.

Hier slagen ze er wel in van een zeer groot percentage van het land te treffen.

LeenW
Berichten: 12836

#14 , 15 dec 2014 09:29

Dat bepaalde mensen erover nadenken om met hun wagen op mensen in te rijden, vind ik persoonlijk frustrerender dan de stakingen zelf.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 dec 2014 09:42

Ge vraagt toch niet om in u weg te staan ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”