Parkeerboete + gesleept i.o.v. De Lijn

VraagSteller21
Topic Starter
Berichten: 3

Parkeerboete + gesleept i.o.v. De Lijn

#1 , 12 dec 2014 17:52

Hoi Allemaal

Ik zit met een boeiend gegeven / complexe situatie waar ik als niet-jurist niet dadelijk uit geraak. Ik lees hier veel slimme dingen, dus misschien weten jullie raad? Ik probeer het zo neutraal en eenvoudig mogelijk uit te leggen:

* Er staat sinds een half jaar een tijdelijke haltepaal van De Lijn voor mijn appartementsblok wegens werken waarvan men weet dat ze minstens 1 jaar gaan duren.
* De haltepaal is enkel dat: een paal. Met daarop een klein plakkaat (pakweg 1/3e van een "standaard" rond verkeersbord) dat je voor en achter de paal 15m moet vrijlaten.
* Wegens werken in de privé garage van de blok parkeer ik mijn auto maandagavond, samen met een goeie dertig andere bewoners in de straat. Naar eigen inschatting verder dan 15m van de paal.
* Dinsdagmorgen loop ik een controleur van De Lijn tegen het lijf die enkele voertuigen aan het laten slepen en bekeuren is. Ik leg de situatie met de parkeergarage uit en de persoon antwoordt "Er is niemand van de blok bij, hoor, geen zorgen." Ik vraag nog welke voertuigen hij laat slepen en de controleur duidt mijn voertuig niet aan. Safe dus.
* Woensdagmorgen staat mijn auto er dan ook nog. Dat weet ik omdat ik wat brieven op de post heb gegooid en hem nog heb zien staan.
* Woensdagavond is hij plots wél verdwenen. -- Noteer: ik heb hem in die tijd niet verplaatst. Gesleept in opdracht van De Lijn.
* Ik krijg enkele dagen later het briefje van De Lijn in de brievenbus dat woensdag omstreeks 11u dus toch het PV is opgemaakt.
* Ik was die bewuste 2 dagen thuis. Zeker omstreeks de tijd dat het PV is opgemaakt.

* Ik kan mijn voertuig professioneel gezien moeilijk missen, dus ik ga het zo snel mogelijk halen bij de garage die gesleept heeft. Daar vertelt men mij dat ik pas na betalen van de sleepkosten mijn voertuig weer kan meenemen. Naïef als ik toen was doe ik dat ook. Ik laat een factuur maken op mijn bedrijf (de wagen is mijn bedrijfswagen) en betaal met bancontact.
* Enkele uren later leer ik dat de garage eigenlijk ook zonder dat ik betaal mijn voertuig moet meegeven. Ik schrijf dan ook meteen een e-mail naar de garage dat ik de factuur betwist en dat ik om een creditnota en terugbetaling van het volledige bedrag vraag wegens onder valse voorwendselen gefactureerd.
* Antwoord van de garage "Wij handelen onder subrogatie, Uw geschil met De Lijn dient u met hen af te handelen."

* Ik heb die hele uitleg ook meegestuurd naar De Lijn, die dat op zich hebben meegestuurd naar de rechtbank (of rechter, ik weet niet juist hoe dat werkt :))
* Uiteindelijk toch een parkeerboete van €65 ontvangen die te betwisten of niet te betalen is (als ik geen probleem heb om eventueel vervolgd te worden :)).

Het is mijn inschatting dat:

* De signalisatie van De Lijn ontoereikend is: klein bordje en een afstand die voor interpretatie vatbaar is wegens afwezigheid van lijnen en makkelijke verplaatsbaarheid van een mobiele haltepaal. Zeker bij langdurige werken is dat een bizar gegeven. Er zijn overigens dagelijks mensen die zich daar mispakken en in de buurt van de halte parkeren, wellicht omdat het zo onduidelijk is (ik neem elke dag een fotootje van foutgeparkeerde mensen, zonder nummerplaat weliswaar :)).
* De Lijn veel te snel opdracht heeft gegeven tot takelen, zonder een ernstige poging te doen de eigenaar te contacteren. Ik was de hele tijd thuis (iemand had kunnen aanbellen) en mijn telefoonnummer is adhv mijn naam erg makkelijk te vinden in het telefoonboek, of op het internet (eerste hit op Google, nota bene met bel nu-link erbij!).
* De situatie / omstandigheden op zijn minst verwarrend zijn, enerzijds doorde signalisatie, anderzijds door een controleur die me de ene dag éen ding zegt en de volgende dag iets anders.

Dus is mijn vraag:

* Wat met de boete? Betalen of betwisten? Ik heb geen bewijs dat mijn wagen correct geparkeerd was, maar de controleur heeft volgens mij ook geen bewijs dat hij fout geparkeerd was. Hoe ik de wet begrijp weegt het woord van de controleur van De Lijn zwaarder door dan dat van mij. Maar wat met de omstandigheden? Die €65 kan me echt geen moer schelen, het gaat om het principe. Vergissingen kunnen gebeuren aan alle kanten dus ik ben an sich wel bereid om dat te betalen.
* Wat met takelkosten? Is De Lijn niet, net als de politie, verplicht om een minimum effort te doen om de eigenaar te contateren? Moet er geen lichtje gaan branden als er gedurende twee dagen plots heel erg veel mensen "verkeerd geparkeerd" zijn? Met de takelopdracht heb ik het grootste fundamentele probleem.
* Wat met inkomstenverlies en taxikosten ten gevolge van takeling? Ik moest tijdens kantooruren waarop ik normaal voor een klant aan het werk moest zijn mijn auto gaan halen. De economische situatie is al leuk genoeg zonder dat De Lijn lukrake takelopdrachten uitdeelt.


Wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 12 dec 2014 18:46

* Wat met de boete? Betalen of betwisten? Ik heb geen bewijs dat mijn wagen correct geparkeerd was, maar de controleur heeft volgens mij ook geen bewijs dat hij fout geparkeerd was. Hoe ik de wet begrijp weegt het woord van de controleur van De Lijn zwaarder door dan dat van mij. Maar wat met de omstandigheden? Die €65 kan me echt geen moer schelen, het gaat om het principe.
Betalen, tenzij je waterdichte bewijzen hebt dat je niet binnen de 15m grens stond.
* Wat met takelkosten? Is De Lijn niet, net als de politie, verplicht om een minimum effort te doen om de eigenaar te contateren? Moet er geen lichtje gaan branden als er gedurende twee dagen plots heel erg veel mensen "verkeerd geparkeerd" zijn? Met de takelopdracht heb ik het grootste fundamentele probleem.
De politie hoeft helemaal geen 'minimum effort' te doen om de eigenaar te contacteren. Doen ze dat wel is dit pure goodwill. Zou nogal mooi worden als iedere agent voor ieder PV zou moeten bellen naar de centrale om een nummerplaat opzoeking te doen. Neen, er hoeven geen lichtjes gaan te branden. Zij stellen enkel vast en acteren dit.
* Wat met inkomstenverlies en taxikosten ten gevolge van takeling? Ik moest tijdens kantooruren waarop ik normaal voor een klant aan het werk moest zijn mijn auto gaan halen. De economische situatie is al leuk genoeg zonder dat De Lijn lukrake takelopdrachten uitdeelt.
Indien je je inkomstenverlies kan bewijzen, én kan hardmaken voor een rechter dat je niet verkeerd geparkeerd stond, kan je een vordering opstellen ten aanzien van De Lijn en dit dan ook voor de rechtbank brengen.

P.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 12 dec 2014 18:56

Garage heeft geen retentierecht op de wagen ... maar u zal wel van de lijn een document hebben gekregen dat wagen mag worden vrijgegeven.
Gezien dit een gerechtelijke takeling is loopt dit zoals bij politie.
U krijgt van de verbaliserende eenheid de gegevens van het PV - en de plaats waar u de wagen kan gaan halen.
Ofwel betaald u en dan wordt PV een minnelijke schikking.
Ofwel betaald u niet en dan wordt PV zonder betalingsbevestiging naar parket gezonden die u dan zullen dagvaarden voor de rechtbank ...daar wordt u vrijgesproken of veroordeeld.

Nu 15 meter is ongeveer 45 straattegels van 30 op 30 cm of een 16-tal grote stappen.

natuurlijk kan een of ander leukerd de paal verplaatst hebben...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 dec 2014 20:40

Je hebt alleen een poot om op te staan als je kan bewijzen wat je beweert ...
Of als de halte niet duidelijk aangegeven is. (Fotoke ?) Maar dan moet je dàt weer kunnen aantonen.

Er is géén énkele bepaling in de wegcode hoe een halte moet gesignaleerd zijn ...


Er zijn zo van die momenten dat een dashcam handig is.
Ik neem vaak foto's in "dubieuze" situaties, of toestanden die net iets te makkelijk kunnen veranderen.

VraagSteller21
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 13 dec 2014 13:07

De politie hoeft helemaal geen 'minimum effort' te doen om de eigenaar te contacteren. Doen ze dat wel is dit pure goodwill. Zou nogal mooi worden als iedere agent voor ieder PV zou moeten bellen naar de centrale om een nummerplaat opzoeking te doen. Neen, er hoeven geen lichtjes gaan te branden. Zij stellen enkel vast en acteren dit.
Dat vind ik toch straf. Is er geen principe dat omschrijft dat je eerst alle andere opties moet uitputten vooraleer een drastische actie te ondernemen zoals eigendom verplaatsen?

Laat het mij zo zeggen: moest De Lijn de kosten voor het slepen zelf moeten voorschieten, dan zou er minder vaak gesleept worden en eerst naar een andere oplossing gezocht worden. Misschien is het geen populaire gedachtegang meer in een klimaat waarin GAS-boetes door ambtenaartjes uitgeschreven mogen worden. Vooraleer je iemand vervolgt put je toch ook eerst alle andere middellen uit? Dat "mensen in het veld geen tijd hebben daarvoor" is een slecht excuus.

Eigenlijk is mijn vraag dus: is er nergens een principe of uitspraak in wetboeken of rechtspraak te vinden die zegt dat je eerst andere middelllen moet uitputten vooraleer je mag overgaan tot takelen?

giserke
Berichten: 2434

#6 , 13 dec 2014 13:59

Je hebt toch een aantal fouten gemaakt.
Gezien je hebt gezien dat andere wagens werden bekeurd en gesleept was je op de hoogte dat er iets op til was.
Ik had al lang foto's met mijn iphone genomen van de bestaande situatie zoals je geparkeerd stond en waar die halte paal stond.

Een takelbedrijf kan wel niet uw auto inhouden tot je betaald hebt.
In dit geval moet je naar de flikken bellen voor aangifte van diefstal.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 13 dec 2014 14:15

De politie hoeft helemaal geen 'minimum effort' te doen om de eigenaar te contacteren. Doen ze dat wel is dit pure goodwill. Zou nogal mooi worden als iedere agent voor ieder PV zou moeten bellen naar de centrale om een nummerplaat opzoeking te doen. Neen, er hoeven geen lichtjes gaan te branden. Zij stellen enkel vast en acteren dit.
Dat vind ik toch straf. Is er geen principe dat omschrijft dat je eerst alle andere opties moet uitputten vooraleer een drastische actie te ondernemen zoals eigendom verplaatsen?

Laat het mij zo zeggen: moest De Lijn de kosten voor het slepen zelf moeten voorschieten, dan zou er minder vaak gesleept worden en eerst naar een andere oplossing gezocht worden. Misschien is het geen populaire gedachtegang meer in een klimaat waarin GAS-boetes door ambtenaartjes uitgeschreven mogen worden. Vooraleer je iemand vervolgt put je toch ook eerst alle andere middellen uit? Dat "mensen in het veld geen tijd hebben daarvoor" is een slecht excuus.

Eigenlijk is mijn vraag dus: is er nergens een principe of uitspraak in wetboeken of rechtspraak te vinden die zegt dat je eerst andere middelllen moet uitputten vooraleer je mag overgaan tot takelen?
Denkt U nu echt dat dit praktisch werkbaar is?
Vorige week in Gent werd aangekondigd in een straat dat er een parkeerverbod zou komen op die datum van dit tot dat uur.
Een 50-tal slimmeriken bleven toch staan op die plaatsen. Dat is niet te doen om al de eigenaars op te sporen waar ze allemaal zitten.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 13 dec 2014 14:21

@giserke een auto achterhouden is GEEN diefstal het is een inbreuk op retentierecht dus iets voor de burgerlijke rechtbank.
In principe kan politie daar niet voor tussenkomen.

VraagSteller21
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 13 dec 2014 14:28

De politie hoeft helemaal geen 'minimum effort' te doen om de eigenaar te contacteren. Doen ze dat wel is dit pure goodwill. Zou nogal mooi worden als iedere agent voor ieder PV zou moeten bellen naar de centrale om een nummerplaat opzoeking te doen. Neen, er hoeven geen lichtjes gaan te branden. Zij stellen enkel vast en acteren dit.
Dat vind ik toch straf. Is er geen principe dat omschrijft dat je eerst alle andere opties moet uitputten vooraleer een drastische actie te ondernemen zoals eigendom verplaatsen?

Laat het mij zo zeggen: moest De Lijn de kosten voor het slepen zelf moeten voorschieten, dan zou er minder vaak gesleept worden en eerst naar een andere oplossing gezocht worden. Misschien is het geen populaire gedachtegang meer in een klimaat waarin GAS-boetes door ambtenaartjes uitgeschreven mogen worden. Vooraleer je iemand vervolgt put je toch ook eerst alle andere middellen uit? Dat "mensen in het veld geen tijd hebben daarvoor" is een slecht excuus.

Eigenlijk is mijn vraag dus: is er nergens een principe of uitspraak in wetboeken of rechtspraak te vinden die zegt dat je eerst andere middelllen moet uitputten vooraleer je mag overgaan tot takelen?
Denkt U nu echt dat dit praktisch werkbaar is?
Vorige week in Gent werd aangekondigd in een straat dat er een parkeerverbod zou komen op die datum van dit tot dat uur.
Een 50-tal slimmeriken bleven toch staan op die plaatsen. Dat is niet te doen om al de eigenaars op te sporen waar ze allemaal zitten.
Waarom deelt de lijncontroleur dan mee "ik heb het nagekeken, er is niemand van het gebouw bij"? Vervolgens: ja, dat moet maar werkbaar worden gemaakt op éen of andere manier. In deze situatie verspil je economisch gezien veel meer dan wanneer je iemand dat even laat controleren en bellen / aanbellen.

Tot slot: zoiets moet je ook per geval bekijken. Dat 50-tal slimmeriken blijft daar wellicht niet voor hun plezier staan, of omdat ze te koppig zijn. Dat is net de oorzaak van het probleem: er wordt vanuit gegaan dat je iets met opzet doet, terwijl de kans net zo groot is (of groter, dit is ten slotte België) dat de signalisatie of communicatie ontoereikend is.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 13 dec 2014 14:41

Het gaat om overtredingen dus geen opzet vereist.
Ofwel stond u er voor een parkeerbord werd geplaatst en als u in de weg staat zal men administratief takelen op kosten van de overheid.
Ofwel bent u er na het plaatsen van het parkeerverbod/paal de lijn gaan staan en kan men u gezien hinder om die reden takelen. Hou er rekening mee dat wegens het niet kunnen gebruik maken /oponthoud van de voorbehouden ruimte er ook een verlies is en bussen opgehouden worden ...mogelijk wordt die tijd ook in rekening gebracht.

En zoals hier al is gezegd wanneer politie /de lijn eerst naar iedereen moet bellen met de vraag of men aub ( want men moet beleefd blijven) zijn fout geparkeerd voertuig wil verplaatsen ... wel dan duurt het nog veel langer voor de takeldienst kan verwittigd worden en men kan beginnen de diegene die een overtreding hebben gedaan weg te takelen.
Trouwens hoe moet politie /de lijn dat doen --- rondroepen - aanbellen - telefoneren gegarandeerd gaan er dan weer klachten volgen van nachtlawaai - inbreuk privacy wegens gebruik ban een telefoonnummer zonder reden stel politie komt te weten wie uw werkgever is vb van een buur belt de werkgever met vraag u door te verbinden..... bent u daar mee gediend? enz enz
U hebt een overtreding gedaan of niet ...dat kan ik hier niet bepalen maar ga aub niet met dat soort argumenten naar de rechtbank want die kunnen daar niet mee lachen.

Uiteraard blijft zoals gezegd retentie niet van toepassing ook niet voor De Lijn ==> garage moet wagen meegeven en de takeling zijn gerechtskosten indien niet betaald zoals hierboven uitgelegd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 13 dec 2014 23:10

Dat vind ik toch straf. Is er geen principe dat omschrijft dat je eerst alle andere opties moet uitputten vooraleer een drastische actie te ondernemen zoals eigendom verplaatsen?
De politie / bevoegd persoon kan elk voertuig op de openbare weg laten takelen, fout geparkeerd of niet (in dat laatste geval is de takeling op kosten en risico van degene die om de takeling verzoekt).
is er nergens een principe of uitspraak in wetboeken of rechtspraak te vinden die zegt dat je eerst andere middelllen moet uitputten vooraleer je mag overgaan tot takelen?
Neen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 13 dec 2014 23:12

Vorige week in Gent werd aangekondigd in een straat dat er een parkeerverbod zou komen op die datum van dit tot dat uur.
Een 50-tal slimmeriken bleven toch staan op die plaatsen. Dat is niet te doen om al de eigenaars op te sporen waar ze allemaal zitten.
Er is geen enkele verplichting om een geparkeerd voertuig te verplaatsen indien er naderhand een parkeerverbod ingesteld wordt.

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 13 dec 2014 23:46

Toch straf is het niet het principe dat u wanneer u een rijbewijs in uw bezit hebt u de wegcode moet kennen?
Laat staan de algemene Belgische wetten ... zoals u zal niet stelen - u zal geen vandalisme plegen - u zal niet dronken achter het stuur kruipen. ....
Ik schrijf maar hé.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#14 , 18 dec 2014 12:48

Opgelet, als het voertuig reglementair geparkeerd is, moet de politie wel degelijk proberen na te gaan of de bestuurder te bereiken is.

Krachtens artikel 4.4, eerste lid, van het Wegverkeersreglement moet elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt. Krachtens het tweede lid van dit artikel mag de bevoegde persoon, indien de bestuurder weigert of afwezig is, ambtshalve voor de verplaatsing zorgen. De verplaatsing gebeurt dan op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd is.
2. Deze wettelijke bepaling houdt in dat de bestuurder of de burgerlijk aansprakelijke persoon de kosten van de verplaatsing niet moet dragen wanneer de bestuurder afwezig is en dienvolgens niet kan aangemaand worden het voertuig te verplaatsen op voorwaarde dat het voertuig reglementair geparkeerd is.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

KrisP
Berichten: 145

#15 , 18 dec 2014 20:18

Opgelet, als het voertuig reglementair geparkeerd is, moet de politie wel degelijk proberen na te gaan of de bestuurder te bereiken is.

Krachtens artikel 4.4, eerste lid, van het Wegverkeersreglement moet elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt. Krachtens het tweede lid van dit artikel mag de bevoegde persoon, indien de bestuurder weigert of afwezig is, ambtshalve voor de verplaatsing zorgen. De verplaatsing gebeurt dan op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd is.
2. Deze wettelijke bepaling houdt in dat de bestuurder of de burgerlijk aansprakelijke persoon de kosten van de verplaatsing niet moet dragen wanneer de bestuurder afwezig is en dienvolgens niet kan aangemaand worden het voertuig te verplaatsen op voorwaarde dat het voertuig reglementair geparkeerd is.
:?: :?:
Sorry, maar dit klopt helemaal niet. De aangehaalde wetgeving gaat over wie de kosten betaalt en risico draagt van een 'verplaatsing' (lees: takeling & stalling).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”