Hoi Allemaal
Ik zit met een boeiend gegeven / complexe situatie waar ik als niet-jurist niet dadelijk uit geraak. Ik lees hier veel slimme dingen, dus misschien weten jullie raad? Ik probeer het zo neutraal en eenvoudig mogelijk uit te leggen:
* Er staat sinds een half jaar een tijdelijke haltepaal van De Lijn voor mijn appartementsblok wegens werken waarvan men weet dat ze minstens 1 jaar gaan duren.
* De haltepaal is enkel dat: een paal. Met daarop een klein plakkaat (pakweg 1/3e van een "standaard" rond verkeersbord) dat je voor en achter de paal 15m moet vrijlaten.
* Wegens werken in de privé garage van de blok parkeer ik mijn auto maandagavond, samen met een goeie dertig andere bewoners in de straat. Naar eigen inschatting verder dan 15m van de paal.
* Dinsdagmorgen loop ik een controleur van De Lijn tegen het lijf die enkele voertuigen aan het laten slepen en bekeuren is. Ik leg de situatie met de parkeergarage uit en de persoon antwoordt "Er is niemand van de blok bij, hoor, geen zorgen." Ik vraag nog welke voertuigen hij laat slepen en de controleur duidt mijn voertuig niet aan. Safe dus.
* Woensdagmorgen staat mijn auto er dan ook nog. Dat weet ik omdat ik wat brieven op de post heb gegooid en hem nog heb zien staan.
* Woensdagavond is hij plots wél verdwenen. -- Noteer: ik heb hem in die tijd niet verplaatst. Gesleept in opdracht van De Lijn.
* Ik krijg enkele dagen later het briefje van De Lijn in de brievenbus dat woensdag omstreeks 11u dus toch het PV is opgemaakt.
* Ik was die bewuste 2 dagen thuis. Zeker omstreeks de tijd dat het PV is opgemaakt.
* Ik kan mijn voertuig professioneel gezien moeilijk missen, dus ik ga het zo snel mogelijk halen bij de garage die gesleept heeft. Daar vertelt men mij dat ik pas na betalen van de sleepkosten mijn voertuig weer kan meenemen. Naïef als ik toen was doe ik dat ook. Ik laat een factuur maken op mijn bedrijf (de wagen is mijn bedrijfswagen) en betaal met bancontact.
* Enkele uren later leer ik dat de garage eigenlijk ook zonder dat ik betaal mijn voertuig moet meegeven. Ik schrijf dan ook meteen een e-mail naar de garage dat ik de factuur betwist en dat ik om een creditnota en terugbetaling van het volledige bedrag vraag wegens onder valse voorwendselen gefactureerd.
* Antwoord van de garage "Wij handelen onder subrogatie, Uw geschil met De Lijn dient u met hen af te handelen."
* Ik heb die hele uitleg ook meegestuurd naar De Lijn, die dat op zich hebben meegestuurd naar de rechtbank (of rechter, ik weet niet juist hoe dat werkt
)
* Uiteindelijk toch een parkeerboete van €65 ontvangen die te betwisten of niet te betalen is (als ik geen probleem heb om eventueel vervolgd te worden
).
Het is mijn inschatting dat:
* De signalisatie van De Lijn ontoereikend is: klein bordje en een afstand die voor interpretatie vatbaar is wegens afwezigheid van lijnen en makkelijke verplaatsbaarheid van een mobiele haltepaal. Zeker bij langdurige werken is dat een bizar gegeven. Er zijn overigens dagelijks mensen die zich daar mispakken en in de buurt van de halte parkeren, wellicht omdat het zo onduidelijk is (ik neem elke dag een fotootje van foutgeparkeerde mensen, zonder nummerplaat weliswaar
).
* De Lijn veel te snel opdracht heeft gegeven tot takelen, zonder een ernstige poging te doen de eigenaar te contacteren. Ik was de hele tijd thuis (iemand had kunnen aanbellen) en mijn telefoonnummer is adhv mijn naam erg makkelijk te vinden in het telefoonboek, of op het internet (eerste hit op Google, nota bene met bel nu-link erbij!).
* De situatie / omstandigheden op zijn minst verwarrend zijn, enerzijds doorde signalisatie, anderzijds door een controleur die me de ene dag éen ding zegt en de volgende dag iets anders.
Dus is mijn vraag:
* Wat met de boete? Betalen of betwisten? Ik heb geen bewijs dat mijn wagen correct geparkeerd was, maar de controleur heeft volgens mij ook geen bewijs dat hij fout geparkeerd was. Hoe ik de wet begrijp weegt het woord van de controleur van De Lijn zwaarder door dan dat van mij. Maar wat met de omstandigheden? Die €65 kan me echt geen moer schelen, het gaat om het principe. Vergissingen kunnen gebeuren aan alle kanten dus ik ben an sich wel bereid om dat te betalen.
* Wat met takelkosten? Is De Lijn niet, net als de politie, verplicht om een minimum effort te doen om de eigenaar te contateren? Moet er geen lichtje gaan branden als er gedurende twee dagen plots heel erg veel mensen "verkeerd geparkeerd" zijn? Met de takelopdracht heb ik het grootste fundamentele probleem.
* Wat met inkomstenverlies en taxikosten ten gevolge van takeling? Ik moest tijdens kantooruren waarop ik normaal voor een klant aan het werk moest zijn mijn auto gaan halen. De economische situatie is al leuk genoeg zonder dat De Lijn lukrake takelopdrachten uitdeelt.
Wat denken jullie?