verjaring PV

fiddy69
Topic Starter
Berichten: 3

verjaring PV

#1 , 10 dec 2014 16:16

De vraag zal hier wellicht al een aantal keer gesteld zijn, maar niet met mijn omstandigheden vermoed ik.
Ik had graag willen weten, na hoeveel tijd een PV dus vervalt.

Mijn geval,

In augustus 2012 kreeg ik een PV in de bus met daarin een overtreding waarvoor ik naar de politierechtbank zou moeten gaan.
Maar ik heb die PV betwist, en dus het bijgevoegde antwoordformulier ingevuld en opgestuurd.

Nu vandaag, 2jaar en 4maand later, heb ik nog steeds geen antwoord, aanvraag tot betaling of uitnodiging van de rechtbank gekregen.
Helemaal niks dus.

Daarom vraag ik mij dus af, hoelang het nog zou duren vooraleer deze PV dus vervalt en ik geen dagvaarding of aanvraag tot betaling meer kan krijgen.

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 10 dec 2014 16:21

En wat waren de feiten kunnen overtredingen zijn of correctioneel vervolgbare feiten gezien politierechtbank qua verkeer daar ook voor bevoegd is.

Alle feiten boven €25 en boven de 7 dagen gevangenisstraf.

Dan heeft men nog schorsing en stuiting van de verjaring.

fiddy69
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 10 dec 2014 16:56

ik heb 3 overtredingen begaan volgens mijn PV, nl.

-1ste graad, bumper kleven

-2de graad, snelheid niet aanpassen aan verkeerssituatie

-4de graad, andere bestuurders aanzetten tot roekeloos rijgedrag.

Voor een overtreding van 4de graad word je normaal automatisch gedagvaard, dacht ik toch.
Maar ik heb in mijn antwoord vernoemd, dat wanneer iemand deze overtredingen pleegt,
deze persoon dusdanig gevaarlijk bezig is op de snelweg, en die dan ook meteen op zijn feiten moet gewezen worden.
Wat dus in mijn geval niet gebeurd is.

Maar er staat ook op de PV, dat wanneer er beslist word, dat de zaak geklasseerd word, dat ik er geen correspondentie van zal krijgen.
Daarom zou ik wel eens willen weten, wat de maximum verjaartijd is van zo een PV.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 dec 2014 17:28

Verjaringstermijn voor verkeersinbreuken is op een paar uitzonderingen na (rijbewijs, alcohol, drugs, vluchtmisdrijf) 1 jaar.

Die termijn kan "gestuit" worden voor eenzelfde periode door onderzoeksdaden binnen de oorspronkelijke verjaringstermijn.


Feiten leiden niet tot een verlengde verjaringstermijn, en zijn dus verjaard.



Bepaalde politici willen het falen van het rechtssysteem afwentelen op de weggebruikers, met een algemene verjaringstermijn van 3 jaar - waardoor men de mensen 6 jaar lang kan lastig vallen voor (vaak) een prul - buiten elke proportie.

fiddy69
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 10 dec 2014 19:49

Ok, super.

Dat is eindelijk een last die van mijn schouders valt.
Bedankt voor het snelle antwoord.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 12 dec 2014 09:21

“Art.68.De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan; deze termijn bedraagt evenwel drie jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan voor overtredingen van artikel 30, § 1 en § 3, 33, 34, § 2, 35 en 37bis, § 1, 1° en 4° tot 6°.”[16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer. (genoemd "de wegverkeerswet")].

“Art.22. De verjaring van de strafvordering wordt slechts gestuit door daden van onderzoek of van vervolging, verricht binnen de in artikel 21 bepaalde termijn.Met die daden begint een nieuwe termijn van gelijke duur te lopen, zelfs ten aanzien van personen die daarbij niet betrokken waren.”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 12 dec 2014 14:34

Bent u inmiddels toevallig verhuisd? Heeft u toevallig een dagvaarding gemist? Want mogelijks kan er ook in uw afwezigheid al een vonnis gewezen zijn.

Anderzijds is het niet met 100 % zekerheid te zeggen dat de strafvordering verjaard is. Door een combinatie van stuiting en schorsing is het mogelijk dat de strafvordering nog niet verjaard is. Het is onwaarschijnlijk, maar niet uitgesloten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”