mindervalidenkaart misbruikt

Franciscus
Berichten: 38596

Re: mindervalidenkaart misbruikt

#16 , 15 jan 2015 20:34

Omdat de mindervalide dan direct in de buurt is aan te treffen lijkt me zo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fluppe zuutes
Berichten: 126

#17 , 18 jan 2015 17:01

Omdat de mindervalide dan direct in de buurt is aan te treffen lijkt me zo.
Ja, dat zal wel in vele gevallen, echter stel men doet de persoon naar het station, luchthaven, koopcenter ....... o.i.d. dan gaat je idee niet meer op he :wink:
En dat bedoel ik nu juist, in zulke gevallen dus, moet men dan gaan zoeken waar die persoon zich dan bevind? Niet zo simpel dunk me, en dit kan echt wel hoor.

mamm-loic
Berichten: 18

#18 , 21 jan 2015 10:38

Mijn vriend, met wie ik samenwoon, is blind en heeft ook zo'n kaart. Het gebeurt regelmatig dat we samen thuiskomen en op zo'n plaats parkeren. En ja, als ik dan de dag daarna alleen weg moet, moet ik ook alleen instappen en wegrijden op zo'n plaats. Niks aan te doen, wij hebben het recht om daar te parkeren. En we doen dat ook niet uit luxe. (Die plaatsen zijn drie straten van ons huis vandaan, dus ik parkeer daar alleen maar als er ECHT nergens plaats is. Het is een rijtje plaatsen waar meestal maar weinig geparkeerd wordt, ik zal nooit parkeren op een plaats bij een huis die door iemand persoonlijk is aangevraagd.)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#19 , 21 jan 2015 17:43

Er zijn GEEN persoonlijke mindervaliden plaatsen op de openbare weg voorzien die plaatsen zijn voor iedere mindervalide.
Bij een aanvraag wordt er wel in de onmiddellijke omgeving van 'een' kaarthouder een aangelegd.
Dus NIEMAND heeft een private parkeerplaats als mindervalide op de openbare weg.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 21 jan 2015 17:51

Er zijn plaatsen voor de deur van mindervaliden, aangelegd op hun eigen vraag.

Maar men kan ze inderdaad niet "claimen" als persoonlijke parkeerplaats - al doen sommigen dat wél ...

Franciscus
Berichten: 38596

#21 , 21 jan 2015 18:11

Alhoewel sommige dat echt denken en de nodige heisa maken als iemand anders er staat met kaart. Zelfs de politie laten komen wegens er staat een wagen op ONZE gehandicaptenplaats.

Wuyts1991
Berichten: 399

#22 , 22 jan 2015 15:25

Zelfs de politie laten komen wegens er staat een wagen op ONZE gehandicaptenplaats.
Klopt :lol: :lol:

artemis
Berichten: 3294

#23 , 22 jan 2015 15:53

Ik heb een vraagje in de marge:

Ik wist dat een houder van een mindervalidekaart een speciale parkeerplaats dicht bij zijn woning kan aanvragen. Maar blijven die mindervalidenplaatsen daar dan voor altijd, ook nadat de aanvrager eventueel verhuisd is?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 22 jan 2015 16:25

Zal van de gemeente afhangen denk ik. Hier in mijn buurt weet ik 2 plaatsen voor mindervaliden, die na verhuis van de aanvrager, werden overschilderd en dus geen voorbehouden plaats meer zijn. Ook het verkeersbord terzake werd verwijderd.

Wuyts1991
Berichten: 399

#25 , 22 jan 2015 17:00

Klopt. Doorgaans kan dit aan de wijkagent doorgegeven worden.
Deze kan dan verifiëren of de aanvrager inderdaad verhuisd is en de nodige diensten in kennis stellen.
Deze hangen dan meestal gedurende X-tijd een papier aan het parkeerbord waar gevraagd wordt of er nog gebruikers zijn van deze plaats. Indien gedurende X-tijd niemand zich meldt wordt de plaats opgeheven.

artemis
Berichten: 3294

#26 , 22 jan 2015 18:12

Bedankt Mava en Wuyts.
Ik vroeg het mij af omdat er anders amper nog gewone parkeerplaatsen zouden overblijven op den duur.
Klopt. Doorgaans kan dit aan de wijkagent doorgegeven worden.
Deze kan dan verifiëren of de aanvrager inderdaad verhuisd is en de nodige diensten in kennis stellen.
Deze hangen dan meestal gedurende X-tijd een papier aan het parkeerbord waar gevraagd wordt of er nog gebruikers zijn van deze plaats. Indien gedurende X-tijd niemand zich meldt wordt de plaats opgeheven.
Maar het is toch niet aan de omwonenden om zoiets door te geven? Zoiets is niet een ander zijn zaak, en hoe zouden ze het weten. Enkel de aanvrager en de gemeente lijken me betrokken partij in dergelijk geval.

Wuyts1991
Berichten: 399

#27 , 22 jan 2015 18:24

Het is inderdaad niet per definitie aan de omwonenden, maar als zoiets niet door omwonenden aangegeven wordt...door wie dan wel?
Het probleem is dat er bij mijn weten (correct me if i'm wrong) geen dienst is die actief bezig is met het opvolgen van deze plaatsen.

Zowel de aanvraag als het advies als het plaatsen van de borden gebeurd telkens door verschillende diensten.
En zoals overal wanneer de overheid ermee gemoeid is, hoe meer diensten hoe slechter de communicatie.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#28 , 22 jan 2015 20:11

Mogelijks staat dit aangegeven in het bevolkingsregister, en van zodra de bewoner er niet meer gedomicilieerd is, verwittigen die de andere stadsdiensten

Wuyts1991
Berichten: 399

#29 , 22 jan 2015 20:33

Zo'n parkeerplaats is nooit gekoppeld aan een bewoner aangezien ze ook nooit privaat is.
Dus een schrapping uit het bevolkingsregister betekend niet automatisch een opheffing van de plaats, denk ik.

redak
Berichten: 205

#30 , 23 jan 2015 19:44

Ik vroeg het mij af omdat er anders amper nog gewone parkeerplaatsen zouden overblijven op den duur.
Nu ook niet overdrijven hé, er is nog zeker geen overvloed aan deze parkeerplaatsen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”