mindervalidenkaart misbruikt

sirach
Topic Starter
Berichten: 3

mindervalidenkaart misbruikt

#1 , 09 dec 2014 18:03

Ik ben sinds kort in bezit van een mindervalidenkaart, de titularis van deze kaart is tevens mijn baas. Mijn job bestaat uit mijn gehandicapte baas te vervoeren. Vorige week ben ik na mijn werkuren naar huis gereden en heb mijn wagen op een mindervalidenplaats gestationeerd. De volgende dag werd ik wakker gebeld door de politie ze vroegen aan mij of die parkeerkaart van mij was. Ze hadden dus een controle uitgevoerd op mijn wagen. Bleek nu dat ik die kaart niet mag gebruiken als de mindervaliden er niet bij is, ze hebben de kaart afgepakt en terug gestuurd naar FOD en dat de rest van de sanctie zal volgen. Mijn vraag is "WELKE GEVOLGEN HANGEN DAARAAN VAST EN WAT ZIJN DE BOETES (KOSTEN) DIE IK ZAL MOETEN BETALEN? , GA IK ERVOOR GEDAGVAARD WORDEN JA OF NEE EN WAT ZIJN DE UITSPRAKEN ZOAL VOOR ZULKE FEITEN?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 09 dec 2014 18:17

Lijkt mij nogal logisch dat u als valide persoon geen mindervalidekaart van iemand anders mag gaan gebruiken in uw privétijd..

Beide lijken mij hier in fout: u maakt onrechtmatig gebruik van een mindervalidekaart, maar uw baas is de titularis en dus ook verantwoordelijk.

sirach
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 09 dec 2014 19:07

Dat weet ik ondertussen al wel maar dat is niet mijn vraag. Ik zou graag willen weten wat de straffen of hoeveel de boetes bedragen in zulke gevallen want ik vind er nergens iets over terug.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 dec 2014 19:44

Doorgaans dagvaarding politierechtbank.

Het is een overtreding 2de graad, normaal worden die administratief afgehandeld met een onmiddellijke inning (110 euro) of minnelijke schikking / bevel tot betalen (120 euro), maar voor inbreuken op gehandicaptenplaatsen, zeker als er misbruik van de kaart vastgesteld wordt, voorzien vele politieparketten een extraatje : dagvaarding.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /456-t4hs2" onclick="window.open(this.href);return false;

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap of uit gedragingen inzake de inschrijving waardoor men zich aan vervolging kan onttrekken, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.

Boetebedrag kan dus gaan van 120 tot 1500 euro met opdeciemen inbegrepen.

Vanaf 26 euro uitgesproken boete, verplichte bijdrage aan "slachtofferfonds" van 150 euro.
Gerechtskosten + administratieve kost bij veroordeling - reken op nog eens 100 euro samen.
Vermelding op strafblad als correctionele straf, vanaf 26 euro.


Er is ook de mogelijkheid om een verval van het recht tot sturen uit te spreken als straf :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd1" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;


Het herstel van dat recht, kan dan afhankelijk gemaakt worden van herstelonderzoeken :

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.



Eentje waar ik de straf van weet bij veroordeling was 400+ euro boete in totaal (+150 bijdrage + kosten + strafblad) en 1 maand verval recht tot sturen ...
PR Mechelen
Totaal zat rond de 650 euro.

Hoe langer het duurt voor je wat hoort, hoe slechter het er uit ziet ...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 dec 2014 20:35

Kaart kan worden ingetrokken en de mindervalide zal er een nieuwe moeten aanvragen, met inbegrip van alle onderzoeken en administratie.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 09 dec 2014 20:42

En heeft de politie de wagen laten staan want gezien geen gehandicapten had men kunnen takelen.
Op het terug bekomen van de kaart staat zo wie zo een wachtperiode.
Ik dacht 6 maanden

sirach
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 08 jan 2015 20:53

Kent er iemand een goede advocaat voor dit soortbvan overtreding?

Wuyts1991
Berichten: 399

#8 , 09 jan 2015 17:01

Een advocaat? Voor een overtreding die netjes vastgesteld is en dan nog correct is ook?
U kan altijd horen bij uw verzekering. Veel succes.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 09 jan 2015 17:05

Tja dat is zijn recht ... gewoonlijk zijn de eigen kosten advocaat + veroordeling gelijk aan kosten veroordeling zonder advocaat.
U had inderdaad best eens ge gebruiksaanwijzing gelezen die als ik me niet vergis OP de kaart staan

giserke
Berichten: 2434

#10 , 09 jan 2015 21:41

U kun misschien proberen te slijmen bij de Juge, dat het echt niet de bedoeling was om te frauderen, maar dat,het een stommiteit wa dat u die kaart hebt vergeten wegnemen. U bent immers effectief schaufeur voor een ivallide. Gebruik veel toneel.
Dat u op een gehandicapten plaats stond in uw privé tijd, kunt u dan misshien wat op de achtergrond duwen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 10 jan 2015 14:21

U kun misschien proberen te slijmen bij de Juge, dat het echt niet de bedoeling was om te frauderen, maar dat,het een stommiteit wa dat u die kaart hebt vergeten wegnemen. U bent immers effectief schaufeur voor een ivallide. Gebruik veel toneel.
Dat u op een gehandicapten plaats stond in uw privé tijd, kunt u dan misshien wat op de achtergrond duwen.
Of de straf wordt nog wat verhoogd wegens ontbreken schuldbesef ...

Volgens mij kan elke rechter top-regiseur worden voor de commedia de l'arte :mrgreen:

LeenW
Berichten: 12811

#12 , 10 jan 2015 14:24

Zou er een rechter zijn die gaat geloven dat dit per ongeluk was?

giserke
Berichten: 2434

#13 , 10 jan 2015 18:46

U kun misschien proberen te slijmen bij de Juge, dat het echt niet de bedoeling was om te frauderen, maar dat,het een stommiteit wa dat u die kaart hebt vergeten wegnemen. U bent immers effectief schaufeur voor een ivallide. Gebruik veel toneel.
Dat u op een gehandicapten plaats stond in uw privé tijd, kunt u dan misshien wat op de achtergrond duwen.
Of de straf wordt nog wat verhoogd wegens ontbreken schuldbesef ...
Volgens mij kan elke rechter top-regiseur worden voor de commedia de l'arte :mrgreen:
Dan mag je iedere advocaat opsluiten. :mrgreen:

MrM
Berichten: 5

#14 , 14 jan 2015 21:38

Goed mee opletten.
Ik vervoer soms een familielid die een parkeerkaart voor mindervaliden heeft.
Daarbij geldt steeds: samen uit, samen thuis. Ik parkeer de auto dus bvb ook nooit alleen en stap er ook nooit alleen opnieuw in.
De bestraffing is vrij hard, maar het is dan ook heel verleidelijk om er misbruik van te maken...

Of dat nu voor een familielid, baas, whatever is... die kaart is nooit van u, dus ook niet in bruikleen, na de werkuren, ...

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#15 , 15 jan 2015 20:18

Akkoord dat er redelijk veel misbruik is, maar wat als je nu iemand wegbrengt, eender waar naartoe, en nadien kom je dan terug bij de wagen dan ben je alleen, wat dan ? Hoe met de beste wil van de wereld kan je dat dan "bewijzen" ? (als de kaart niet voor jezelf geld uiteraard).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”