Buitenlandse nummerplaat

Wim_V
Topic Starter
Berichten: 16

Buitenlandse nummerplaat

#1 , 09 dec 2014 16:16

Volgens de wetgeving mag je met buitenlandse nummerplaten rijden indien je een buitenlandse wagen hebt gehuurd. De termijn is maximaal 6 maanden. Er staat echter niets over de maximale termijn die tussen twee huurovereenkomsten mag zitten. Weet iemand daar meer over? Mag ik bijvoorbeeld een auto tot bijvoorbeeld 1 juli 2015 huren en zodoende met buitenlandse platen in België rondrijden en daarna op 2 juli 2015 de auto weer opnieuw huren en wederom daarna met buitenlandse platen in België rijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 09 dec 2014 17:51

Alles hangt af van de vraag of u in België bent ingeschreven. ik ga ervan uit dat dit het geval is.

U bent dan ook verplicht het voertuig in te schrijven bij de DIV, zelfs als het voertuig al in het buitenland is ingeschreven. Op basis van die inschrijving ontvangt u een Belgische nummerplaat.

Dit is niet verplicht indien u het voertuig voor hoogstens zes maanden huurt. De overheid stelt dat het contract niet vernieuwbaar mag zijn? http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... chrijving/" onclick="window.open(this.href);return false;

In se mag u hetzelfde voertuig dus in geen enkel geval langer huren dan 6 maanden.

Een probleem zal er voor de administratie echter in bestaan te bewijzen dat u het voertuig in kwestie langer dan zes maanden huurt, wanneer u telkens een nieuwe overeenkomst maakt. Hou er echter rekening mee dat de Belgische overheden deze informatie ook kunnen opvragen bij de buitenlandse verhuurder, waardoor u sneller door de mand zou vallen dan u denkt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Wim_V
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 09 dec 2014 19:05

Ik ben inderdaad in België ingeschreven. Indien ik een voertuig op mijn naam heb, ben ik inderdaad (behoudens enkele nu niet van toepassing zijnde uitzonderingen) verplicht om het voertuig op mijn naam te zetten.

Bedankt voor je uitleg. Ik mag dus één keer hetzelfde voertuig huren voor in totaal 6 maanden. Daarna mag ik nooit meer dat voertuig huren? Onder hetzelfde voertuig verstaan ze dan het voertuig met die bepaalde nummerplaat of kijken ze echt verder?

Een overeenkomst is het probleem niet. Die kan ik zo laten maken en desgewenst kan de buitenlandse verhuurder die ook laten zien aan de Belgische overheid (mochten ze daar interesse in hebben).

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 dec 2014 20:32

Als ik het goed voor heb, wil jij met deze constructie één of ander taks of belasting ontlopen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 dec 2014 09:19

Als ik het goed voor heb, wil jij met deze constructie één of ander taks of belasting ontlopen?
Of hij wil gewoon gebruik maken van de (zogezegd) ééngemaakte Europese markt ...

Wim_V
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 10 dec 2014 13:48

Als ik het goed voor heb, wil jij met deze constructie één of ander taks of belasting ontlopen?
Of hij wil gewoon gebruik maken van de (zogezegd) ééngemaakte Europese markt ...
Precies, vrijheid van personen en goederen :D

Ook het huren van een auto in het buitenland is an sich niet verboden. Mag je in België bv. wel langer dan 6 maanden een auto huren?

Wuyts1991
Berichten: 399

#7 , 10 dec 2014 20:46

Contract mag niet vernieuwd worden. Na 6 maand is het feestje afgelopen.

1° het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar,wordt verhuurd aan een persoon bedoeld in § 1; het huurcontract op naam van diegene die het voertuig in het verkeer brengt dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, ondertekend en gedateerd;

Wim_V
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 11 dec 2014 08:36

Contract mag niet vernieuwd worden. Na 6 maand is het feestje afgelopen.

1° het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar,wordt verhuurd aan een persoon bedoeld in § 1; het huurcontract op naam van diegene die het voertuig in het verkeer brengt dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, ondertekend en gedateerd;
Dat is duidelijk. Indien ik een auto 'leen' van iemand (een niet professioneel dienstverlend bedrijf) dan zal dat ook niet pakken zeker?

Wuyts1991
Berichten: 399

#9 , 11 dec 2014 16:04

Ik zal het nog duidelijker maken.
§1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
Dit artikel stelt dat personen die in België :
- ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;
- ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;
- als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.
Hun voertuig in moeten schrijven in België en dus met een Belgische plaat moeten rijden.

Een relevante uitzondering is:
1° het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar, wordt verhuurd aan een persoon bedoeld in § 1; het huurcontract op naam van diegene die het voertuig in het verkeer brengt dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, ondertekend en gedateerd;
Treed me bij, maar ik begrijp hieruit dat enkel de huurder van het voertuig gebruik mag maken van dit voertuig.
Een voertuig lenen mag dus niet.

LeenW
Berichten: 12837

#10 , 11 dec 2014 16:40

Aangezien het hier om een fiscaal voordeel gaat, en de Fiscus niet in gratis gelooft, twijfel ik er ook aan.

Wim_V
Topic Starter
Berichten: 16

#11 , 12 dec 2014 08:52

Over lenen wordt in dat citaat niet gesproken. Hier (http://europa.eu/youreurope/citizens/ve ... dex_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) staat er wel wat over, namelijk Als u minder dan 6 maanden in een ander EU-land verblijft en uw auto daar niet heeft ingeschreven, is het verboden om uw auto uit te lenen of te verhuren aan inwoners van dat land. Zij mogen alleen in uw auto rijden als u zelf meerijdt., echter dit is niet van toepassing in dit geval. Ik haal er zo snel niet uit of dit door een B of een NL is geschreven, maar overal in de EU zal het wel ongeveer vergelijkbaar zijn op dit punt. v

Alternatief zou zijn om de auto op naam van de firma te zetten, immers Rijdt u met een auto van de zaak (die is ingeschreven in het land waar u werkt), dan mag u die in het land waar u woont ook voor privédoeleinden gebruiken, zonder hem daar in te schrijven. U rijdt dan in uw eigen land rond met kentekenplaten uit een ander land. Daar kan de politie u wel vragen over stellen, want zij moeten controleren of inwoners in hun streek wel de nationale motorrijtuigenbelasting hebben betaald. Komt echter wel weer fiscaal gedonder bij kijken, waarschijnlijk.

2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever aan deze persoon waarmee hij verbonden is door een arbeidsovereenkomst wordt ter beschikking gesteld; een attest afgeleverd door het bestuur dat de BTW onder haar bevoegdheid heeft, dient zich in dat geval aan boord van het voertuig te bevinden; de gedetailleerde voorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden bepaald door de Minister van Financiën;

Tybo
Berichten: 145

#12 , 12 dec 2014 09:06

2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever aan deze persoon waarmee hij verbonden is door een arbeidsovereenkomst wordt ter beschikking gesteld; een attest afgeleverd door het bestuur dat de BTW onder haar bevoegdheid heeft, dient zich in dat geval aan boord van het voertuig te bevinden; de gedetailleerde voorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden bepaald door de Minister van Financiën;

Is intussen al achterhaald ... geen BTW attest meer nodig ...

Tybo
Berichten: 145

#13 , 12 dec 2014 09:39

Personen die ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente en rechtspersonen die ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen evenals rechtspersonen die over een vaste verblijfplaats beschikken in België, moeten hun voertuigen inschrijven in het repertorium van de voertuigen, beheerd door de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Artikel 3.§2 van het KB van 20 juli 2001 “betreffende de inschrijving van voertuigen”, voorziet een aantal uitzonderingen op deze inschrijvingsverplichting.

Vanaf 1 oktober 2014 worden deze uitzonderingen enigszins aangepast.

De uitzondering die reeds gold voor natuurlijke personen die als werknemer voor hun beroep een voertuig ter beschikking krijgen van hun buitenlandse werkgever, wordt uitgebreid tot alle opdrachthouders die zo’n voertuig ter beschikking krijgen van hun buitenlandse opdrachtgever. Daarbij moet er geen BTW-attest meer in het voertuig aanwezig zijn en de Minister van Financiën bepaalt niet langer de gebruiksvoorwaarden voor dit voertuig.

Voor tijdelijk afwezige personen geldt geen inschrijvingsverplichting. En de federale politiemensen die langer dan een jaar in het buitenland verblijven voor een opdracht, worden vanaf nu ook beschouwd als tijdelijk afwezigen.

Een voertuig dat door een buitenlandse titularis gratis ter beschikking gesteld wordt aan een persoon die in België verblijft , hoeft vanaf nu evenmin ingeschreven te worden.

De inschrijvingsvrijstelling geldt nu ook voor een voertuig dat gebruikt wordt door een student die in het buitenland verblijft, maar die in België verblijft om te studeren in een Belgische onderwijsinstelling.

Inwerkingtreding: 1 oktober 2014

Wim_V
Topic Starter
Berichten: 16

#14 , 12 dec 2014 15:00

Dus als ik rond rijd in een buitenlandse titularis en ik heb een brief bij me waarin wordt vermeld dat de auto mij gratis ter beschikking wordt gesteld is het prima...

KrisP
Berichten: 145

#15 , 12 dec 2014 15:53

De uitleg van tybo klopt. Natuurlijk zet dit wel de deur open voor misbruiken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”