Rijbewijs ontnomen (+70 jaar)

Techan66
Topic Starter
Berichten: 5

Rijbewijs ontnomen (+70 jaar)

#1 , 09 dec 2014 15:03

Hallo,

Mijn schoonvader (leeftijd 72 jaar) heeft in 07/2013 een aanrijding gehad waar hijzelf niet in fout was maar de politie heeft em laten blazen en hij was net positief. Hij heeft hiervoor een tijd (14 dagen) zijn rijbewijs kwijtgeweest, deze straf ondergaan en heeft nadien een 'voorlopig' rijbewijs gekregen voor 1 jaar. Dit rijbewijs is intussen vervallen (09/2014) en hij heeft sindsdien allerlei testen moeten ondergaan (medisch, psycho, ...). Steeds weer moet hij nieuwe testen ondergaan teneinde zijn rijbewijs terug te krijgen maar dit blijft maar aanduren. Een laaste test was dat hij met een externe partij een rijtest moet afleggen (dit was gepland voor verleden week) maar heeft nu weer bericht gekregen dat dit pas in 02/2015 zal kunnen plaatsvinden. Dit wil dus zeggen dat hij zeker minstens nog 2 maand zich niet op de openbare weg zal kunnen begeven met zijn auto (in totaal dus 5 maand). Is er iemand die gelijkaardige problemen heeft/gehad en wat je hieraan kan doen ? Kunnen we hier ergens een advokaat voor kontakteren ?
Mijn schoonvader rijdt al sinds zijn 18 en heeft altijd 'de baan op geweest als vertegenwoordiger' en heeft dus veel ervaring. Ook is hij afhankelijk van zijn wagen voor dagelijkse inkopen, ... en deze nu per openbaar moet doen (hij werkt dus nu niet meer).
Iemand een idee wat je hieraan kunt doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 09 dec 2014 18:05

Wachten, de Staat is niet de snelste werker. Zeker op medisch gebied moet je lang wachten eer de nodige tasten uitgevoerd en verwerkt zijn.

Was er een probleem met de testen of was hij van alles meteen geslaagd?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 dec 2014 20:12

Heeft hij een verval van het recht tot sturen opgelegd gekregen door de rechter ?
(moet zoiets zijn ...)
Wel erg stevig voor "net over de limiet"
Zeker dat u het hele verhaal meegekregen hebt ?


De praktische uitvoering van de herstelonderzoeken is overigens al een puinhoop vanaf dag 1 van hun invoering ...


In elk geval protesteren bij parket tegen deze strafverzwaring.

Reclame

Techan66
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 10 dec 2014 08:21

LeenW,

Bij de testen waren er, denk ik, geen problemen. Sinds september 2013 is hij dus maandelijks deze medische testen moeten ondergaan en de 'Gamma GT' waarden waren altijd korrekt. Men is dan beginnen verder te gaan met phycho, ... andere testen die, opnieuw denk ik, allemaal OK waren.

Inazuma,

Hij heeft geen verval tot recht op sturen opgelegd gekregen van een rechter of zo. Hij had na 14 dagen zijn rijbewijs kwijt te zijn geweest (opgelegd door een rechter na het ongeval) een rijbewijs gekregen voor 1 jaar (en dus regelmatig aan testen onderworpen geweest die testen die, denk ik, OK waren - want zijn rijbewijs is niet ingetrokken geweest). Dit rijbewijs is dus vervallen in Sept. 2014 en wordt nu echt van het kastje naar de muur gestuurd met steeds maar nieuwe testen. Begin deze maand stond een 'soort examen' gepland waar hij met een onafhankelijk persoon moest bewijzen dat hij nog in staat om auto te rijden. Dit is gisteren uitgesteld naar Feb. 2015 én intussen heeft hij nog steeds niet een rijbewijs.
Bij het ongeval zelf kwam hij samen met zijn vrouw van een markt (ze spreken daar altijd af met enkele oude vrienden) en hij had 2 duvels gedronken met die mensen. Dit is mij inderdaad gezegd en nee, ik weet niets verder van wat er zich verder nog allemaal heeft afgespeeld. Hij heeft nu ook geen strafverzwaring opgelegd gekregen maar hij krijgt zijn rijbewijs pas terug als die medische, phycho, ... testen allemaal OK zijn. Het is dit wat nu zoal een maand of 2 (met dus weer 3 maand bij) op zich laat wachten.
Mijn schoonvader is wel al op leeftijd maar kan, volgens mij, wel nog goed met 'de auto rijden'. Rijdt vrij voorzichtig (ging nog alle 2 weken naar de kust) en kent de regels nog vrij goed. Ik zal straks eens naar wegwanbeheer.be surfen ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 dec 2014 08:40

Hij heeft geen verval tot recht op sturen opgelegd gekregen van een rechter of zo. Hij had na 14 dagen zijn rijbewijs kwijt te zijn geweest (opgelegd door een rechter na het ongeval)
Als het opgelegd werd door rechter, was het een verval van het recht tot sturen.
Is in principe mogelijk voor kleine overschrijdingen alcohol-drempel, maar gebeurt zelden.

Dit rijbewijs is dus vervallen in Sept. 2014 en wordt nu echt van het kastje naar de muur gestuurd met steeds maar nieuwe testen.
Die testen zijn toch bepaald in het vonnis :?:

De rechter bepaalt welke herstelonderzoeken moeten afgelegd worden ...

Veroordeelde kiest een instelling om deze tests te doen uit lijst erkende instellingen / of parket wijst een instelling aan indien men niet zelf kiest.

Techan66
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 10 dec 2014 10:43

Inazuma,

Voor zover ik weet (maar ga dit nu eens navragen bij hem) waren die testen niet opgelegd door een rechter in het vonnis. MAAR ik ga dit direct eens vragen, se

Ook, denk ik weer, is het een parket (of andere instelling) die hem die instellingen aanwijst ...

Bedankt voor de info. Zoals gezegd zal ik eens verder polsen.

Techan66
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 10 dec 2014 11:24

Inazuma,

In het vonnis is dus bepaald (naast opnieuw en rijverbod van 14) om phycho-medische testen gedurende 1 jaar af te leggen wat dan ook gebeurd is (intussen heeft em zijn rijbewijs wel teruggehad). 2 maand voor het vervallen van zijn rijbewijs (dat dus maar 1 jaar geldig was) heeft hij bericht gehad dan men voor het einde van vervalling van rijbewijs zou kontakteren. Dit is gebeurd 1 week voor het rijbewijs vervallen was en dat bijkomende testen nodig waren. Die testen waren positief maar hij moet nu nog een bijkomende test afleggen bij het CARA om 'te bewijzen' dat hij nog korrekt per auto kan rijden. Dit kan pas maar gebeuren in Feb 2015 en zolang krijgt hij dus zijn rijbewijs niet terug.
Hij heeft destijds inderdaad kunnen kiezen waar die phycho-medische af te leggen. Intussen heeft hij ook al eens met een advokaat gepraat maar heeft besloten om geen verdere stappen te ondernemen om de situatie niet erger te maken dan deze al is (hij had dit ook al eens vernoemd tijdens een telefonish contact en de persoon aan de lijn was nogal kwaad geworden met de melding dat hij op deze manier nooit zijn rijbewijs zou terugkrijgen). Wij zijn dus wat radeloos welke stappen we kunnen zetten om op een korrekte manier verder te gaan. Wat zijn hierin onze rechten in feite ? Het kan toch niet dat hij buiten zijnrij-verval opgelegd door de rechter (2 maal 14 dagen rijverbod) nog eens bijna 5 maand moet wachten om zijn rijbewijs terug te krijgen ...

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 10 dec 2014 12:17

Misschien dit eens lezen:
http://www.tlichtpuntje.be/info/cara_vpp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”