Meent ge dat nu?

Franciscus
Berichten: 38599

Re: Meent ge dat nu?

#16 , 09 dec 2014 10:43

Klopt nog iets niet .... bij mijn weten wordt een rijverbod wel uitgesproken en krijgt na betekening van het vonnis ... u moet nog de kans krijgen om in beroep te gaan door de politie een document overgemaakt van het parket waar opstaat dat men zijn RB moet binnenbrengen op de GRIFFIE en dat is soms maanden NA de veroordeling.
Hij heeft zijn rijbewijs dus ingeleverd op de rechtbank dus is zijn rijverbod ingegaan of hij heeft enkel een papier meegekregen attest en dat op gemeente ingeleverd ?
Wie op de rechtbank heeft dat gezegd de RECHTER of de portier - kuisvrouw - bediende ? De ene is bevoegd en al de rest NIET.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#17 , 09 dec 2014 11:42

Inderdaad maanden NA de veroordeling ondertussen. A heeft nooit betwist te snel gereden te hebben en is niet in beroep gegaan.
A heeft zijn RB vrijdag op de GRIFFIE (waarschijnlijk dan) binnengebracht en een papier meegekregen en dat maandag op de gemeente ingeleverd.

Op de griffie hebben ze dan tegen A gezegd dat met dit papier hij zich op de baan mag begeven.
En gisteren had ik iemand van de rechtbank aan de lijn die A's dossier kon inkijken. Zij vertelde me van het gedoogbeleid. Maar dat een agent dus wel mag beboeten.
Een kuisvrouw, portier of bediende zal niet aan het dossier van A kunnen. :-)
Ook op het gemeentehuis waar A zijn nieuw rijbewijs is gaan vragen, hebben ze speciaal een copie van dit papier gemaakt zodat hij zich kon verantwoorden op de baan bij controle.
Waarom zeggen ze dan zo'n dingen? Tsss....

Ik heb een foto doorgestuurd gekregen van het "Attest voor het bekomen van een rijbewijs beperkt tot periodes buiten het weekeinde en feestdagen".
Daarop staat :
Ik, ondergetekende, xxx, verklaar dat xxx
geboren op xxx, te xx en met woonplaats xxx
rijksregister
Houder van Belgische rijbewijs nr. xxx, afgegeven te xxx
op xxx en geldig voor de rijbewijscategorieën ...

De rest staat spijtig genoeg niet op de foto.
Maar deze tekst toont wel aan dat hij houder is van een geldig rijbewijs.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#18 , 09 dec 2014 17:56

Even voor alle duidelijkheid, de informatie op de website waarnaar u verwijst, klopt evenmin.

Er had beter gestaan:
- mag u niet rijden en rijdt u toch, dan bedraagt de boete 200 tot 2000 EUR
- mag u wel rijden, maar heeft u het rijbewijs niet bij, dan bedraagt de boete 10 tot 500 EUR.

Uw vriend had volgens de letter van de wet geen rijbewijs. Zijn echte rijbewijs was ingetrokken en het beperkte (tijdelijke) rijbewijs had hij nog niet opgehaald bij de gemeente.

Hij bevond zich dus in het eerste geval.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

LeenW
Berichten: 12836

#19 , 09 dec 2014 18:01

Inderdaad, geen geldig rijbewijs op dat moment = geen rijbewijs.

KrisP
Berichten: 145

#20 , 09 dec 2014 21:01

Toch even verduidelijken dat er een verschil is tussen geen houder van een geldig rijbewijs en geen drager.
In dit verhaal blijft A houder van een rijbewijs. Iemand wiens rijbewijs is ingetrokken, ingehouden, op de griffie ligt, levenslang rijverbod enz is en blijft houder van een rijbewijs.
Geen houder van een geldig rijbewijs is bijvoorbeeld : geen rijbewijs hebben (is niet hetzelfde als het niet bijhebben), rijbewijs is vervallen (bv medische schifting cat. C), rijden met een bus maar slechts een cat. B rijbewijs hebben, ... .
Wanneer A rijdt tijdens weekend is het zelfs sturen spijts verval ipv geen drager rijbewijs. En kijk eens welke straffen daarvoor voorzien zijn (tip: verhoor is Salduz cat. 3) ;-)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 10 dec 2014 08:47

Grootste fout is geloven wat de overheid en overheidspersoneel haar burgers inzake verkeer wijsmaakt - al dan niet via de pers.

Draai de burger wat in zijn blaas waar hij nog iets of wat gelukkig mee is, en je bent er van af.
De gevolgen blijven toch voor hem ...

En dan komt men die flik tegen die niet meedoet met die zatte zever van "jaja, 't is goe, doe maar ..."


De wet is gelijk voor iedereen.
Maar de toepassing er van , is dat niet ...


Dit is geen discriminatie, enkel desinformatie .
Er ontstaat geen discriminatie doordat er - eindelijk - een agent de wetgeving laat naleven.
Dat is gewoon wat "A" meteen van iedereen in dit verhaaltje had moeten horen.

giserke
Berichten: 2434

#22 , 10 dec 2014 09:55

Vrijspreken? Dacht het niet. Als je een overtreding hebt begaan, kan de rechter geen vrijspraak uitspreken.
Een boete met uitstel kan dan weer wel.

Franciscus
Berichten: 38599

#23 , 10 dec 2014 10:24

Uiteraard doet de burger nooit niks verkeerd en is de politie en bij uitbreiding de overheid en haar personeel allemaal debielen die geen knip voor de neus waard zijn en enkel maar de tijd EN het geld van de burger nodeloos opdoen.

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#24 , 10 dec 2014 11:15

Franciscus,
daar raak je een teer punt.

Je schreef dit waarschijnlijk met enig cynisme neer maar er zit wél een punt in.

Qua verkeersovertredingen bv:
Je hebt 50% kans dat je door politie gecontroleerd wordt en daar dan ook maar 50% kans op een boete omdat blijkbaar de politie zelf beslist over de uitvoering van een wet. Is de chaos in ons verkeer niet te danken aan het maar 25%-kans om beboet te worden? Moest de politie nu echt beboeten dan zouden er al minder personen moedwillig overtredingen doen en zou het veiliger zijn op de baan. Want dat is toch het uiteindelijke doel : veiligheid van burgers.

Nu moet ik zeggen dat de huidige politie in mijn achting gedaald is. Ik ga er niet over toewijden.
Wat betreft de overheid en haar personeel : het is geen fout om te zeggen "Ik kan u niet op antwoorden." Dat hebben we liever dan info door te geven die niet juist is.
Nog beter is dat ze zeggen : "Ik zoek het even voor u op" of "u kunt zich richten tot die dienst of instantie".

We kunnen niet allemaal specialisten in alles zijn.

Franciscus
Berichten: 38599

#25 , 10 dec 2014 18:17

Ik heb ergens anders al eens een aantal cijfers gegeven.In een grote stad worden er gemiddeld 180.000 algemene PV opgesteld.
Dit los van PV aanrijdingen en PV verkeersinbreuken hebben een eigen nummering. ook de flits PV hebben een eigen nummering.
Evenzo de PV's kantschriften die eigen nummering hebben.
Een agent kan per dag 100 Pv's verkeer opstellen.
Stel dat er per dag 600 politiemensen op pad zijn en die elk 10 PV opstellen zijn er 6000 per dag dat geeft op 365 dagen 2.190.000 vaststellingen en dat voor één zone.
als de politie dan eens een actie doet aan vb de meir in Antwerpen en alle voetgangers die voorbij het rood gaan en alle fietsers die hetzelfde doen of tegen rijrichting rijden .. ik denk dat ze meer dan 100 per uur halen....

Trouwens was u er bij ... wat is er juist gezegd....

Ik dacht dat een professor dat ooit eens berekend heeft de kans dat u een PV krijgt voor een overtreding is 0,0001% of zelfs nog minder.
Aantal voertuigen - aantal overtredingen per kilometer per persoon aantal politieambtenaren op de openbare weg enz

Misschien dit eens lezen.
http://www.politierechtbankantwerpen.be/faq.html#VERVAL" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”