Rijden en verzekeringen

M.erle
Topic Starter
Berichten: 1

Rijden en verzekeringen

#1 , 08 dec 2014 13:46

Hallo,

Ik heb sinds kort een tweedehands autootje gekocht.
Maar nu zit ik met een vraag.

Via mijn verzekeringsagent heb ik mijn auto laten verzekeringen.
Ik heb mijn beide nummerplaten al maar mijn groen papier nog niet. Bewijs van verzekering.
Mag ik al met de auto rondrijden zonder dit papier of nog niet?
De ene persoon zegt van weg, de andere van niet.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 08 dec 2014 14:12

http://www.lokalepolitie.be/5374/faq/42 ... rtuig.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Verplichte boorddocumenten in een voertuig

Bij veel bestuurders rijst er de laatste tijd wat twijfel of onduidelijkheid over welke boorddocumenten je moet kunnen voorleggen bij een politiecontrole. Bovendien zijn velen van mening dat een kopie van deze documenten goed genoeg is.


Daarom sommen we hieronder op welke ORIGINELE documenten een bestuurder van een voertuig moet kunnen tonen bij een politiecontrole
•het rijbewijs
•het verzekeringscertificaat. De groene verzekeringskaart MOET aan boord van het voertuig zijn!
•het keuringsbewijs
•het gelijkvormigheidsattest
•het kentekenbewijs •Sinds 1 september 2013 is het nieuwe kentekenbewijs uit 2 delen samengesteld: één deel "voertuig" en één deel "huis"
•In geval van verlies/diefstal van één van de delen van het kentekenbewijs, moet men bij de politie aangifte doen. Deze zal het volledige document seinen: de twee delen van
het kentekenbewijs die hetzelfde veiligheidsnummer dragen. Daarmee is het tweede gedeelte ook geseind door de aangifte.
De persoon zal nadien een aanvraag van duplicaat bij de DIV moeten indienen en het resterende stuk bij de aangifte aan de politie bijvoegen.


Tijdens een verkeerscontrole moet de bestuurder de originele documenten voorleggen. Enkel deze gelden als bewijs dat het voertuig in orde is, wat NOOIT het geval is met een kopie.
Bij gebrek kan een proces-verbaal opgesteld worden en het voertuig kan, zo nodig, geïmmobiliseerd worden om de originele documenten aan de politiedienst die de controle
uitvoert te vertonen.


lijkt me vrij duidelijk

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 09 dec 2014 18:09

Hou er vooral rekening mee dat u niet zeker bent OF het voertuig verzekerd is, zolang u het verzekeringsbewijs niet heeft.

U zou heus niet de eerste zijn die zijn makelaar op zijn woord gelooft, maar intussen wel met een onverzekerde wagen rondrijdt.

Als u dan een ongeval voorheeft, komt de verzekering niet tussen, wat uw makelaar u ook mag vertellen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 dec 2014 20:05

Normaal schrijft verzekering dan een tijdelijke groene kaart uit.
In afwachting dat u de definitieve kaart krijgt.

Zonder groene kaart mag je auto niet op de openbare weg ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”