eerste verhoor na alcoholintoxicatie

LaraLee
Topic Starter
Berichten: 6

eerste verhoor na alcoholintoxicatie

#1 , 05 dec 2014 09:26

ik heb net een schriftelijke uitnodiging gekregen voor een eerste verhoor (categorie II) omtrent de omstandigheden van alcoholintoxicatie en controle boorddocumenten.
Een aantal weken geleden ben ik inderdaad 's nachts tegenhouden en heb ik positief geblazen (0,24 promille).
Ik heb toen 3u mijn rijbewijs moeten inleveren, 's ochtends weer gaan blazen en mijn rijbewijs teruggekregen.
Men had mij toen gezegd dat ik mij aan een boete van ongeveer 190 euro mocht verwachten maar zij hadden niets vermeld van een verhoor.
zou iemand mij kunnen zeggen of dit normaal is?
Waar ik mij aan moet verwachten?
Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 05 dec 2014 15:04

U wordt verhoord over de feiten.

Zoals vaak, heeft de politie heeft gemaakt die ze niet kan nakomen. Het is de procureur die beslist of u ervan afkomt met een boete of dat de zaak toch vervolgd wordt.

In het geval van een minnelijke schikking, kost de intoxicatie u 170 EUR.

Komt de zaak voor de rechtbank, dan bedraagt de boete 150 tot 3000 EUR, een bijdrage van 150 EUR en de gerechtskosten, los van een eventueel rijverbod.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 dec 2014 15:15

ik heb net een schriftelijke uitnodiging gekregen voor een eerste verhoor (categorie II) omtrent de omstandigheden van alcoholintoxicatie en controle boorddocumenten.
Er was dus ook wat mis met uw boorddocumenten - en daarvan draagt u nu de gevolgen ...
Een aantal weken geleden ben ik inderdaad 's nachts tegenhouden en heb ik positief geblazen (0,24 promille).
0,24 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht vermoedelijk ?
Wat normaal administratief afgehandeld wordt.

(0,24 promille is niet strafbaar, of u moest op de weg zijn geweest met voertuig cat C of D, personenvervoer doen, of begeleider zijn :?: )


Maar door de combinatie met een andere inbreuk nu mogelijk niet meer administratief afgewikkeld wordt ...

Verhoor dient waarschijnlijk om na te gaan of u op het moment van de feiten al dan niet een inbreuk beging inzake voertuigdocumenten .
Juiste papieren eenvoudigweg niet bij / of effectief niet mee in orde

Antwoord daarop zal het verdere gevolg bepalen (schikking of dagvaarding)

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 05 dec 2014 15:23

(0,24 promille is niet strafbaar, of u moest op de weg zijn geweest met voertuig cat C of D, personenvervoer doen, of begeleider zijn :?: )
Behoudens vergissing kan dit pas vanaf 1 januari.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 dec 2014 00:52

(0,24 promille is niet strafbaar, of u moest op de weg zijn geweest met voertuig cat C of D, personenvervoer doen, of begeleider zijn :?: )
Behoudens vergissing kan dit pas vanaf 1 januari.
Klopt, staat er zelfs bij :oops:

Het is dus 0,24 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht.

Met bijkomend vastgestelde inbreuken, anders was de afhandeling volledig administratief ...

LaraLee
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 06 dec 2014 15:44

dankjewel iedereen voor de reacties, maar mijn boorddocumenten waren in orde dus ik begrijp het niet goed.
ik heb een leasingwagen en de agent heeft mij niet gezegd dat er iets niet in orde was. Alle papieren had ik mee (inschrijving, verzekering etc.) en ik heb toen ik mijn rijbewijs ging terughalen ook geen vraag gehad om iets extra te tonen.
Moet zeggen dat ik mij echt wel zorgen maak. Sedert de inbreuk is het zero tolerantie voor mezelf (3 glazen wijn nochtans met eten waren het die mij de vorige keer de das omgedaan hebben) maar ik ben bang dat hier nu een staartje aankomt.
niets als zo een brief om ervoor te zorgen dat je het hele weekend aan niets anders meer denkt :(

LaraLee
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 06 dec 2014 15:45

o ja, en het gaat dus ook om een gewone wagen waar ik alleen inzat. Geen begeleider of cat C of D of zo

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 06 dec 2014 17:38

Er zal toch iets moeten zijn ...

Iets administratief met de papieren.
of
Rijbewijs minder dan 2 jaar op moment v/d feiten ?

Joop
Berichten: 10

#9 , 06 dec 2014 23:23

Ga gewoon eens luisteren wat ze te vertellen hebben. Wat het ook is, ze hebben waarschijnlijk niet genoeg bewijs en zullen dit proberen rond te krijgen met een verklaring.
Beste is dus om zelf absoluut niets te verklaren, alles wat je zegt wordt toch alleen maar tegen je gebruikt.
Beperk je tot antwoorden als "Ik wens geen verklaring af te leggen" of "Ik wens geen vragen te beantwoorden". Laat je geen "ja" of "nee" ontlokken.
Neem een advocaat mee als je vreest dat je jezelf niet kan beheersen om toch te antwoorden.

BloodNight
Berichten: 621

#10 , 07 dec 2014 10:23

Teveel films gezien misschien?
Je bent gepakt met alcohol... ivm de boorddocumenten of andere verkeersovertredingen. De politie moet wel een overtreding hebben vastgesteld anders willen ze je er niet over verhoren.
Het is niet mogelijk dat de advocaat aanwezig is tijdens het verhoor.
Wil je een advocaat meenemen dan is dat geen probleem...maar hij zal wel in de wachtzaal moeten blijven zitten. Kostelijk grapje.
Btw wil je echt dat de rechter leest...."ik wens niets te verklaren". Het erkennen van je fouten (iedereen maakt fouten) zal misschien wat meer opleveren/goedkoper zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 07 dec 2014 12:07

Het is niet mogelijk dat de advocaat aanwezig is tijdens het verhoor.
Dat wordt waarschijnlijk een van de volgende veroordelingen van de Belgische staat, en dan kunnen / moeten ze de Salduz-wet nog eens aanpassen ...


Als LaraLee al wil gaan, moet ze zich er van bewust zijn dat de agent in kwestie wél weet waar het over gaat, voorbereid is op het "verhoor" en zij er het raden naar heeft waar het over gaat. Dat is immers de bedoeling van deze set-up.

Ze zal dus moeten uitkijken dat ze geen verklaringen aflegt die haar nadien kunnen schaden.

Er is geen enkele verplichting om te antwoorden op de vragen.
Geen enkele ...

"Ik wens geen antwoord te geven dat mogelijk belastend is voor mezelf" is een perfect antwoord.

BloodNight
Berichten: 621

#12 , 07 dec 2014 13:55

Het is niet mogelijk dat de advocaat aanwezig is tijdens het verhoor.
Dat wordt waarschijnlijk een van de volgende veroordelingen van de Belgische staat, en dan kunnen / moeten ze de Salduz-wet nog eens aanpassen ...
Klopt, de wetgeving zal weeral moeten aangepast worden.
De vraag is hoe, advocaat toelaten bij het verhoor zoals nu is een optie. Maar heeft de verdachte daar veel aan...advocaat mag niet eens iets zeggen.
Er zijn zelf te weinig advocaten om de verdachte bij te staan. Weeral een extra kost voor de staat die nu al te weinig geld heeft.
Waarschijnlijk zal de termijn van 24 uur naar 48 uur gaan dan. Een nieuwe wetgeving zal weinig voordelig zijn voor iedereen.

Ivm het verhoor. Ofwel heeft de politie vaststellingen gedaan ofwel niet. Waarschijnlijk ga jij moeten bewijzen dat het niet zo was. Misschien toch best eens naar het verhoor gaan en horen over wat het gaat. Maar waarschijnlijk zal TS wel weten over wat het gaat.

LaraLee
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 07 dec 2014 17:52

ik zal inderdaad morgen gaan en proberen om zoveel mogelijk te luisteren en niet teveel te zeggen. En Joop weet dat ik er geen enkel probleem mee heb om mijn fouten te bekennen. De nacht zelf dat alles gebeurde heb ik al meteen gezegd dat ik gedronken had, ik probeer nergens van onderuit te komen maar ik hou gewoon niet van verrassingen en dit verhoor komt toch wel als een complete verrassing zonder enige context. Dankjewel iedereen voor de raad.

BloodNight
Berichten: 621

#14 , 07 dec 2014 21:31

Laat ons zeker iets weten...

LaraLee
Topic Starter
Berichten: 6

#15 , 08 dec 2014 12:03

Hey iedereen, net terug van de lokale politie.
Conclusie: politie die mij tegengehouden heeft bij de intoxicatie had mij een onmiddellijke inning moeten voorstellen wat ze niet gedaan hebben. Mijn dossier had nooit naar het parket moeten gaan. Heb dus toch verhoor ingevuld (naar waarheid) samen met lokale agente met de vermelding: waarom heeft men mij geen onmiddellijke inning laten betalen. Parket zal er misschien rekening mee houden maar misschien ook niet. Deze agente heeft mij geen blaasjes wijsgemaakt, ze kon mij niet zeggen wat er nu gaat komen. Misschien toch nog minnelijke schikking, misschien moet ik naar de rechtbank en aangezien de rechter in de regio een hele strenge rechter is, geen idee wat de straf zal zijn. Indien dat het geval is ga ik een advocaat moeten zoeken, ik zou niet weten waar beginnen.... het lijkt zo onrealistisch, ik besef dat ik in de fout was, maar heb nu het gevoel alsof ik een echte crimineel ben en dat ik een gevangenisstraf riskeer.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”