Datum ijking + geldigheidsdatum

jvrijsen
Topic Starter
Berichten: 1

Datum ijking + geldigheidsdatum

#1 , 03 dec 2014 13:37

Beste,

Ik ben vorige maand geflitst geweest (door een digitale snelheidsmeter, type Traffic-Observer LMS-06 met lasersensor LMS-291)

Overeenkomstig het PV dat ik ontvangen heb is de datum van de ijking 03/10/2012. De geldigheidsdatum is overeenkomstig 02/10/2014.
Ik ben echter geflitst geweest op 08/11/2014.

Wil dit zeggen dat ik met succes mijn PV kan aanvechten omdat de ijking niet meer geldig is?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wuyts1991
Berichten: 399

#2 , 03 dec 2014 18:36

Als de gegevens in het proces-verbaal kloppen wel.
Als het computer systeem van de betreffende politiedienst achterloopt, en de nieuwe ijkingsdatum digitaal nog niet is aangepast heb je natuurlijk pech.

alainsch
Berichten: 104

#3 , 04 dec 2014 09:41

Als het computer systeem van de betreffende politiedienst achterloopt, en de nieuwe ijkingsdatum digitaal nog niet is aangepast heb je natuurlijk pech.
Da's niet zeker. Ik ben vorige maand vrijgesproken voor een overtreding, in een quasi gelijkaardige situatie.

De overtreding viel hier wel binnen de periode van de ijking, zowel op de PV als op het ijkingsattest in het strafdossier. Maar het referentienummer van dat ijkingsattest die op de PV stond, kwam niet overeen met het nummer op het attest zelf. Het ging duidelijk om het niet aanpassen van het nummer bij de recentste keuring.

De rechter heeft op basis van die fout de PV ongeldig verklaard, waardoor er dus geen vaststelling was en dus ook geen veroordeling...

@ TS: mij lijkt het best dat je de overtreding niet erkend op uw antwoordformulier, zonder opgaaf van reden; je wil per slot van rekening uw argumenten nog niet prijsgeven aan het parket. In principe komt het dan voor de politierechtbank, waar je kan aanhalen dat volgens de PV het toestel geen geldige ijking had.

Alain

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 04 dec 2014 11:56

De wereld zou er toch mooi uit kunnen zien moesten mensen hun fouten erkennen. Iedereen maakt fouten, het is de persoon zelf die beslist wel gevolg hij eraan geeft.
Wil je geen boete vecht ze aan en zal waarschijnlijk gelijk krijgen.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 04 dec 2014 15:53

Wat een onzin. Het basisprincipe van de rechtstaat is dat de staat haar eigen regels naleeft.

Die regels schrijven voor dat een toestel (dat overigens afhankelijk is van allerlei externe factoren die haar metingen aanzienlijk kunnen beïnvloeden) om de twee jaar moet geijkt worden.

Gebeurt dat niet, dan overtreedt de staat niet alleen haar eigen regels (waardoor ze de gevolgen die ze aan haar vaststellingen verbindt, niet meer kan afdwingen), maar kan er eenvoudigweg niet met zekerheid worden gezegd of de vaststellingen van het apparaat wel kloppen. En in dat geval is er minstens twijfel, waardoor de verdacht ingevolge een ander juridische basisprincipe, moet worden vrijgesproken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 04 dec 2014 16:24

Juridisch gezien correct.
Mijn mening: je weet perfect of je in overtreding bent. Ben je te snel aan het rijden, geen probleem. Volgt er dan een flitsboete, dan heb je pech.
Iedereen maakt fouten, wees volwassen en draag de gevolgen. Ongeacht eventuele procedure fouten.

Vandaar dat ik in mijn eerdere post zei dat hij waarschijnlijk met succes de boete kan aanvechten.

Redrum
Berichten: 574

#7 , 04 dec 2014 16:36

Iedereen maakt fouten, wees volwassen en draag de gevolgen. Ongeacht eventuele procedure fouten.
Volwassen zijn betekent ook consequent zijn: als de staat of politie (procedure)fouten maken, moeten zij daar dan ook maar de gevolgen van dragen. Jij wil blijkbaar dat de fouten van de ene partij gevolgen hebben, maar die van de andere partij niet. Wel, dat is in een rechtstaat dus niet aanvaardbaar.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 dec 2014 17:48

Jij wil blijkbaar dat de fouten van de ene partij gevolgen hebben, maar die van de andere partij niet. Wel, dat is in een rechtstaat dus niet aanvaardbaar.
Die "andere partij" wordt overigens nooit geverbaliseerd, ondanks haar talloze inbreuken tegen de verkeerswetgeving.

Dus af en toe mag het eens de andere richting uit gaan :twisted:

Wuyts1991
Berichten: 399

#9 , 04 dec 2014 18:25

Juridisch gezien correct.
Iedereen maakt fouten, wees volwassen en draag de gevolgen. Ongeacht eventuele procedure fouten.
Ik begrijp je mening, maar ongeacht de juridische kwestie vind ik dat je als politiedienst zoiets dan ook sportief moet opnemen als iemand eens slim is en een fout in het proces-verbaal vindt. Sometimes you win, sometimes you lose.

alainsch
Berichten: 104

#10 , 05 dec 2014 13:52

Ik begrijp je mening, maar ongeacht de juridische kwestie vind ik dat je als politiedienst zoiets dan ook sportief moet opnemen als iemand eens slim is en een fout in het proces-verbaal vindt. Sometimes you win, sometimes you lose.
Bij mij ging het initiëel om een ander probleem: op de PV stond de begane overtreding flagrant fout; de vermelde overtreding had ik niet begaan (door het rood rijden) en degene die ik wel had begaan en erkende (negeren voorsorteringspijl) stond niet op de PV. Bijgevolg kon/wou ik niet anders dan de PV aanvechten, er vanuit gaande dat ik vrijspraak zou krijgen voor de niet begane overtreding en een veroordeling voor degene die ik wel had begaan, gezien ik die erkende.

Resultaat was echter nog beter... Volledige vrijspraak.


Ik ben vrij veel de baan op en loop nogal eens tegen de (flits-) lamp. Als het terecht is, dan doe ik niet moeilijk en betaal mijn boete. Maar als het zo flagrant fout en onterecht is, dan ga ik er tegen in...

Alain

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 05 dec 2014 19:49

Ik ben vrij veel de baan op en loop nogal eens tegen de (flits-) lamp. Als het terecht is, dan doe ik niet moeilijk en betaal mijn boete. Maar als het zo flagrant fout en onterecht is, dan ga ik er tegen in...

Alain
Wat ook correct is, verkeer is al een uitzondering mbt de bijzondere bewijswaarde, dan moeten die grenzen ook wel deftig bewaakt worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”