Rijbewijs ingetrokken

Profke
Topic Starter
Berichten: 7

Rijbewijs ingetrokken

#1 , 01 dec 2014 17:15

Gegroet iedereen

Een tijdje geleden ben ik slachtoffer geworden van het paradepaardje van Etienne Schouppe, zijnde de speekseltest. Om even de situatie snel te schetsen:
-Positieve speekseltest, door een joint van een 12-15 uur ervoor.
-bloed afgenomen die nacht op kantoor v/d politie door dokter van wacht
-Veroordeeld voor het afleggen van een positieve speekseltest met het oog op het besturen van een voertuig op de openbare weg .....
-NIET veroordeeld en dus onschuldig verklaard voor het rijden onder invloed.
-Boete gekregen en betaald + gerechtskosten (1100 EUR + 800 EUR)
-Rijverbod van 2 maanden (- 15 dagen)
-Herstelonderzoek opgelegd gekregen (400 EUR)
--Rijbewijs teruggekregen voor 18 maanden, samen met een uitnodiging om na die 18 maanden nog eens terug te komen met 3 urine-analyse resultaten
-Opnieuw herstelonderzoek afgelegd (nog eens 400), waar ze zich fixeerden op het feit dat ik geen negatieve urine analyses kon voorleggen en dat het illegaal is en dit en dat en zus en zo (al het andere dat aan bod kwam werd maar snel snel over gegaan), en krijg net het resultaat onder ogen: Ongeschikt. Mag nog eens teruggaan en nog eens 400 euro betalen om nog een kans te wagen. Kan ze geen ongelijk geven, IPMT is onderdeel van T-groep en dat laatste is een commerciële NV. En die moeten winst maken.
Nu heb ik de indruk dat ze mij ook enkel op die cannabis hebben afgerekend en met al het andere geen of weinig rekening hebben gehouden. Heel professioneel.

Nu wil ik geen discussie losweken over cannabis en de (il)legaliteit ervan. Of andere nutteloze opmerkingen over de bovenstaande en zo goed als afgehandelde zaak, gedane zaken nemen geen keer. Gelieve u ook te onthouden van het posten van comments als "drugs moeten uit het verkeer blijven!" (want daar ga ik mee akkoord!) of zeggen dat ik maar niet moet rijden omdat ik soms eens een jointje rook, is ook ongewenst. Laat het oordelen maar aan de rechter over, in een rechtszaal.

Mijn vraag nu (bovenstaande is louter informatief om de situatie wat te schetsen):

Omdat dit grapje mij al flink over de 2000 EUR heeft gekost zoek ik een andere weg om terug met de auto te mogen rijden.
Ik heb een job gevonden in het buitenland (binnen de EU) en ga dan ook naar daar verhuizen tegen januari.
Nu weet ik dat met de invoering van het EU rijbewijs het 'rijbewijstoerisme' is ingedijkt door het koppelen van de EU databases, doch ik had nog geen 'EU rijbewijs' toen mijn exemplaar werd ingetrokken.
Nu vroeg ik mij af of IPMT mijn enige 'hoop' is om ooit in Europa nog met de auto te mogen rijden? Voor hetzelfde geld zeggen ze de volgende keer ook "neen" of "hier, ge moogt 18 maanden rondrijden maar dan terugkomen en opnieuw betalen".
Kan ik naar een ander EU land verhuizen (wat ik ga doen, sowieso), mij daar laten registreren als inwoner, en opnieuw mijn rijexamens afleggen en zodoende een rijbewijs krijgen?
Ik ben niet snel van plan nog terug te keren naar België, laat staan erin te rijden (en anders heeft de partner ook een rijbewijs), dus dat is al geen obstakel.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 01 dec 2014 22:28

Mooi verhaal.

Maar je krijgt je rijbewijs niet meer terug omdat je geen negatieve cannabis / drug test kan afleggen ...
Rij-ongeschikt wegens voortdurend druggebruik / drugverslaving.
Mooi zo.

Blijkbaar was het nog maar een voorlopig rijbewijs , als je geen "EU rijbewijs" had ?
Daarvan gaat niets internationaal.
Ook van de "vervallen" (nog steeds) niet.
Je kan daar dus een rijbewijs halen.

Bedenk wel dat je verval van het recht om een motorvoertuig te besturen, van kracht blijft in België ...

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 01 dec 2014 22:34

Bekijk best op voorhand welke straffen er in die EU landen of niet EU landen staan op de door u gepleegde feiten.
Kan ook leerzaam zijn.
Als u elke maal positief scoort ...

Reclame

Profke
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 02 dec 2014 09:38

Mooi verhaal.

Maar je krijgt je rijbewijs niet meer terug omdat je geen negatieve cannabis / drug test kan afleggen ...
Rij-ongeschikt wegens voortdurend druggebruik / drugverslaving.
Mooi zo.

Blijkbaar was het nog maar een voorlopig rijbewijs , als je geen "EU rijbewijs" had ?
Daarvan gaat niets internationaal.
Ook van de "vervallen" (nog steeds) niet.
Je kan daar dus een rijbewijs halen.
Ik krijg mijn rijbewijs niet terug van de heren dokters bij IPMT omdat ik inderdaad af en toe mijn joint rook. Hun argument ter plaatse was dat het tot 4 dagen (goed gek, 2 dagen is genoeg) in het speeksel bleef zitten en ik dus hetzelfde zou voorhebben bij een volgende controle en dus wettelijk gezien die 4 dagen ook niet met de auto zou mogen rijden. Iemand die coke snuift mag na 3 uur de baan al terug op volgens die redenering....
En dit terwijl ze wel degelijk een juridisch onderscheid maken tussen "positieve speekseltest" en "onder invloed zijn"!

Ik had een volwaardig rijbewijs, maar nog het roze papiertje, gehaald in 2009, en niet het bankkaart-formaat. Dat bedoel ik met "EU rijbewijs". Dat roze papiertje is wel "model Europese Gemeenschap", maar is dat hetzelfde?

En zoals al gezegd, geen interesse om terug te komen. Sommigen kunnen dan misschien opperen dat de sociale zekerheid hier beter is, volgens mij gaat dat niet lang duren met het gezelschap dat nu in brussel zetelt.

@Franciscus: Ik ga niet naar het buitenland omdat ik daar wel mag wat ik hier niet mag.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 02 dec 2014 10:04

Als u zo graag uw rijbewijs terugwil, lijkt me het opgeven van cannabis de beste en goedkoopste oplossing.

KrisP
Berichten: 145

#6 , 02 dec 2014 10:10

Wat bedoelt u met het juridisch verschil positieve speekseltest en onder invloed zijn?
Louter op basis van een positieve speekseltest gaat u niet veroordeeld worden. Dat is op basis van het bloedonderzoek.
Boedoelt u met onder invloed misschien staat van dronkenschap?

Profke
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 02 dec 2014 11:34

Zoals ook in de OP stond, ben ik veroordeeld tot een boete, rijverbod, en herstelonderzoek wegens tenlastelegging A: het afleggen van een positieve speekseltest met het oog op het besturen van een voertuig op de openbare weg... enz. Zal het deze avond thuis eens juist opzoeken wat het was, kan zijn dat er iets instond van bloedproef, die was ook positief (20.9ng/ml) en dan ben ik inderdaad strafbaar. Maar dan:

Tenlastelegging B, het onder invloed zijn van een bepaalde stof met het oog op het besturen van een voertuig... enz, werd niet bewezen geacht en ben voor die tenlastelegging ook niet veroordeeld.

@Meebo: Ik ga niet speciaal terugkomen door de week om opnieuw zo'n onderzoek te laten doen, en dan een week erna nog eens om mijn rijbewijs aan te vragen en de week daarna nog eens om het af te halen. Trouwens, wat houdt hun tegen om de volgende keer te zeggen: "Onze aanpak werkt precies, kom over 18 maanden nog maar eens terug en laat maar zien dat ge dan nog clean zijt". Hoppa, nog eens betalen en 2 weken kwijt zijn. En ik zie niet in waarom ze daarna niet opnieuw maar 18 maanden geven. Zo kunnen ze mij blijven aan het lijntje houden. Daarbij is uw post geen reply op mijn vraag, laat zo'n comments maar achterwege.

Profke
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 02 dec 2014 14:39

Ga u ergens een topic openen om te kappen op druggebruikers maar doe het niet hier. U heeft geen idee wie ik ben, wat voor persoon ik ben en of mijn druggebruik al dan niet een probleem vormt, en u kan al helemaal niet met zekerheid zeggen of dat gezelschap in Brussel het inderdaad beter zou doen. En ik kwam hier dan ook niet klagen over de huidige regering of hun beleid, daar gaat de discussie zelfs helemaal niet over. Daarvoor kom ik ook niet naar hier, daarvoor ga ik nog wel eens een rechtszaal binnen. Mijn motivatie om naar het buitenland te verhuizen is zowel professioneel als persoonlijk, en het heeft niets met mijn rijbewijs of cannabisgebruik te maken. Zoals in OP ook al vermeld.

U bent niet verplicht te antwoorden in dit topic als het u niet aanstaat. Helemaal niet. Klik het dan gewoon weg en negeer het. Niemand heeft een boodschap aan posts als "stop dan met cannabis"/"ge zult rap terugkomen als ge ziet hoe goed het hier is"/... en ik heb geen behoefte om dit topic te laten veranderen in een pro-/contra-regering topic. Daarvoor kan u ook op andere plaatsen terecht. Niet hier. Als ge die discussies wilt voeren opent ge u maar een eigen topic ergens, er zijn internetfora genoeg. En ge kunt altijd een blog beginnen.

Ik zoek gewoon een volwassen antwoord op mijn vraag. De rest van de hele zaak is van weinig tot geen belang en hoef ik geen input over als deze mij niet vooruit helpt. Net zoals niemand zich hier te bemoeien heeft met wat ik in mijn prive doe of laat.

Voor zij die wel on-topic en 'objectief' bleven/blijven in hun antwoorden, uw moeite en hulp wordt fel gewaardeerd.
Laatst gewijzigd door Profke op 02 dec 2014 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 02 dec 2014 14:46

Om op je vraag te antwoorden.

Voor zover ik weet, kan je

- mits je daar officieel woont
- voldoet aan de voorwaarden tot verkrijging
- slaagt in de jou opgelegde examens

in het buitenland inderdaad een rijbewijs behalen.

Maar opgelet: ook al behaal je daar je rijbewijs, in ons land mag je nog steeds niet rijden als je vervallen verklaard bent uit het recht een motorvoertuig te besturen. Dus als je ooit naar hier komt (bvb enkele dagen, om familie te bezoeken), dan zal je van chauffeur moeten wisselen voordat je België binnenrijdt.....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Profke
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 02 dec 2014 15:07

@Lohabra: Kijk, hiermee ben ik (deels) geholpen.

Uiteraard, moet je aan de voorwaarden voldoen. En die zijn voor zover ik weet ook geen probleem. (inschrijven als inwoner, voldoen aan leeftijdsvereisten, fysiek in staat zijn te rijden, ...)
En de examens zijn ook vanzelfsprekend dat die opnieuw zullen moeten worden gedaan.
Ik ga er gewoon ook van uit dat ik het hele proces zal moeten doorlopen om een geldig rijbewijs te krijgen.

Er rest mij gewoon nog 1 detail dat ik graag te weten zou komen: Nu de rijbewijs-databases in de EU aan elkaar gekoppeld worden voor het EU rijbewijs (bankkaart formaat), is het rijbewijstoerisme ingedijkt volgens de bevoegde instanties. Mijn rijbewijs is indertijd uitgegeven voor die EU-rijbewijzen werden ingevoerd en is dus nog het oude formaat. Ben ik in dit geval ook nog in staat een nieuw rijbewijs te halen in mijn toekomstige thuisland?
Of denk ik hier te hard door?

Omtrent het niet mogen rijden in Belgie: geen probleem, kan ik mee leven. Wist ik ook al. Had ook niets anders verwacht maar op dit moment is het een offer dat ik graag maak als dit wil zeggen dat ik niet meer afhankelijk ben van herstelonderzoeken.
De zaak is ondertussen ook al verjaard en mijn strafblad is mooi leeg.

Bedankt, lohabra. Kreeg hier al een verkeerde indruk van de gebruikers hier.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 02 dec 2014 15:49

Ik krijg mijn rijbewijs niet terug van de heren dokters bij IPMT omdat ik inderdaad af en toe mijn joint rook.
En zolang je dat blijft doen, kunnen ze dat detecteren in je bloed of urine, eventueel zelfs speeksel.
En slaag je niet voor je herstelonderzoek ...
En dit terwijl ze wel degelijk een juridisch onderscheid maken tussen "positieve speekseltest" en "onder invloed zijn"!
Beide zijn verboden, onderscheid of niet ...
Ik had een volwaardig rijbewijs, maar nog het roze papiertje, gehaald in 2009, en niet het bankkaart-formaat. Dat bedoel ik met "EU rijbewijs". Dat roze papiertje is wel "model Europese Gemeenschap", maar is dat hetzelfde?
Dat is dus een rijbewijs "europees model"

De "bankkaart" is daar een recente variant op.


De uitwisseling van rijverboden (of verval) staat nog niet op punt in de EU ... je kan er voorlopig maar je voordeel mee doen.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#12 , 02 dec 2014 19:33

Er is volgens mij een zeer eenvoudig antwoord op uw vraag, met name het volgende.

Wanneer u door een Belgisch rechter wordt veroordeeld, heeft dit vonnis hoe dan ook slechts territoriale werking in België.

Een Belgisch rechter kan je dus nooit veroordelen tot een verbod om een voertuig te besturen in het buitenland.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 02 dec 2014 20:46

Er is volgens mij een zeer eenvoudig antwoord op uw vraag, met name het volgende.

Wanneer u door een Belgisch rechter wordt veroordeeld, heeft dit vonnis hoe dan ook slechts territoriale werking in België.

Een Belgisch rechter kan je dus nooit veroordelen tot een verbod om een voertuig te besturen in het buitenland.
Maar : iemand die in België blijft wonen zal in het buitenland géén rijbewijsplichtige motorvoertuigen mogen besturen.

Iemand die in België blijft wonen en hier zijn rijbewijs niet terug krijgt, is immers géén houder van het vereiste rijbewijs om dat motorvoertuig te mogen besturen. En als inwoner van ons land, voldoet hij in het buitenland dan evenmin aan de voorwaarden om in het buitenland een rijbewijs te kunnen behalen. :wink:

(maar in geval topicstarter naar het buitenland verhuist, is dat niet aan de orde voor hem)
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 03 dec 2014 10:50

[quote="Profke Nu de rijbewijs-databases in de EU aan elkaar gekoppeld worden voor het EU rijbewijs (bankkaart formaat), is het rijbewijstoerisme ingedijkt volgens de bevoegde instanties. Mijn rijbewijs is indertijd uitgegeven voor die EU-rijbewijzen werden ingevoerd en is dus nog het oude formaat. Ben ik in dit geval ook nog in staat een nieuw rijbewijs te halen in mijn toekomstige thuisland?
Of denk ik hier te hard door?

.[/quote]
De rijbewijsdsatabank hangt niet af of uw rijbewijs nog van roos papier is of een plastiek kaart, maar ja, na het roken van een jointje zie je waarschijnlijk het verschil niet meer. :lol:

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 06 dec 2014 00:54

Wanneer u door een Belgisch rechter wordt veroordeeld, heeft dit vonnis hoe dan ook slechts territoriale werking in België.

Een Belgisch rechter kan je dus nooit veroordelen tot een verbod om een voertuig te besturen in het buitenland.
Maar in het buitenland mag je een voertuig enkel besturen op basis van een EU of internationaal rijbewijs, waarbij dat laatste vergezeld moet zijn van het nationale / EU rijbewijs wegens het internationale verdrag over het wegverkeer .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”