lawaaihinder vrachtwagen

mijnwerker
Topic Starter
Berichten: 17

lawaaihinder vrachtwagen

#1 , 30 nov 2014 17:59

Sinds vorige week parkeert mijn gebuur zijn vrachtwagen (trekker) voor mijn huis.Er is zoveel plaats maar de vrachtwagen staat opzettelijk voor mijn raam.
Deze man is niet aanspreekbaar want hij is licht ontvlambaar!
De politie is reeds tweemaal gebeld, ze hebben ook al de nodige vaststellingen gedaan.
Maar daar blijft het ook bij...Iedere morgen om 0500 uur start hij en rijd bij mij binnen om zijn vrachtwagen te draaien met het nodige lawaai.
Is dit te verhelpen,kam iemand me raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12843

#2 , 30 nov 2014 18:17

Mag hij daar staan? Wat heeft de politie juist in de pv gezet?

Op zich maakt een vrachtwagen wel lawaai natuurlijk, daar gaat noch u, noch de politie iets aan veranderen..

eylis
Berichten: 8842

#3 , 30 nov 2014 19:25

Ik dacht dat zware vrachtwagens niet eens in een woonwijk geparkeerd mogen staan. Elke dag foto maken met een krant erbij. Maar bovendien. Draait hij zich op uw oprit binnen uw perceel? Dat mag u gerust verhinderen. Hang een ketting voor de perceelsgrens.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 30 nov 2014 20:02

Ik dacht dat zware vrachtwagens niet eens in een woonwijk geparkeerd mogen staan.
Je bedoelt wss, dat indien die vrachtwagen een MTM heeft van méér dan 7,5 ton hij in de bebouwde kom niet langer dan 8 opeenvolgende uren mag parkeren.

Dus ofwel staat de buurman er langer dan 8 uren, en is hij daarmee in overtreding. Ofwel parkeert hij er niet langer dan 8 opeenvolgende uren, en is hij niet in regel met zijn dagelijkse rusttijd. (En ik vermoed het eerste).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

mijnwerker
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 30 nov 2014 21:25

De plaats waar hij staat is een bouwgrond,Ik weet niet of hij dat mag van de eigenaarDe vrachtwagen is een Volvo FH12,ik weet niet wat die weegt.

De politie is komen vaststellen. Dus gewoon langzaam voorbijgereden en gekeken.Hij staat hier iedere avond minstens 9 uren en in het weekend van
vrijdagnamiddag tot maandagmorgen.
Het is verboden zich tussen 22u en 07u schuldig te maken aan nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord, zoals bepaald in artikel 561,1 van het Strafwetboek.
In Genk mag je geen vrachtwagen in de wijk zetten maar in de buurtgemeenten blijkbaar wel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 nov 2014 21:32

Het is verboden zich tussen 22u en 07u schuldig te maken aan nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord

Maar het starten van een wagen is bij mijn weten nog geen verstoring van de nachtrust, ook al maakt dit veel rumoer s'morgens vroeg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mijnwerker
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 30 nov 2014 22:35

Dit is niet alleen starten van de vrachtwagen maar opzettelijk bewust lawaai maken,er is plaats genoeg om te parkeren waar hij niemand stoort.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 30 nov 2014 22:41

De plaats waar hij staat is een bouwgrond,Ik weet niet of hij dat mag van de eigenaarDe vrachtwagen is een Volvo FH12,ik weet niet wat die weegt.
Wat hij daadwerkelijk weegt, speelt geen rol. Het gaat om de MTM. En de MTM van een Volvo F12 zit quasi zeker ruim boven de 7,5 ton.
De politie is komen vaststellen. Dus gewoon langzaam voorbijgereden en gekeken.Hij staat hier iedere avond minstens 9 uren en in het weekend van
vrijdagnamiddag tot maandagmorgen.
Hij komt dus zijn dagelijkse en wekelijkse rust nemen, en is daardoor in overtreding omdat hij in de bbk langer dan 8 opeenvolgende uren parkeert. Kostprijs iets van een 55 euro per vaststelling, denk ik.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

mijnwerker
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 30 nov 2014 23:00

Bedankt voor jullie reacties, dan zal ik weer de politie moeten bellen veronderstel ik.

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 30 nov 2014 23:20

Bij gemeente of kadaster eens nagaan wie eigenaar is van die grond.
Ligt daar een betegeld trottoir?
Dan is het rijden over trottoir misschien ook nog te weerhouden.
Het laten draaien gedurende enige tijd van de motor is wel een reden om overlast te weerhouden.

Langs de andere kant als hij op privaat grond staat geparkeerd is hij mogelijk niet strafbaar als hij echter over het trottoir draait ..... of hij heeft geen toelating van de eigenaar om op die grond te komen...

Ik geef maar aan hoor.

lohabra
Berichten: 1015

#11 , 30 nov 2014 23:48

Het laten draaien gedurende enige tijd van de motor is wel een reden om overlast te weerhouden.
Kan zijn om de voorraadketels van de remmen van voldoende luchtdruk te voorzien, hetgeen noodzakelijk is om te kunnen vertrekken.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

leeuwke1969
Berichten: 311

#12 , 01 dec 2014 07:48

Is het geen 24u dat vrachtwagens mogen geparkeerd staan in een bebouwde kom ? Mijn man staat af en toe met zijn trekker bij ons in de straat en de wijkagent noch politie heeft mijn man hierover al aangesproken. Nu ja, de buren hebben ook nog niet geklaagd ;-)

Ik spreek over 24uur omdat de oostblokchauffeurs met trekker en oplegger onze wijk ook al hebben gevonden en ook langer dan 8u parkeren en zij niet worden weggestuurd.

Wat betreft lawaai... een vrachtwagen moet op druk komen en dat maakt lawaai, maar in de winter maken auto's die stationair staan te draaien om op temperatuur te komen ook het nodige lawaai en daar word ik ook van wakker......

Maar ik vind wel dat hij zijn trekker voor zijn eigen deur moet parkeren en niemand anders ermee moet belasten...

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 01 dec 2014 09:14

Is het geen 24u dat vrachtwagens mogen geparkeerd staan in een bebouwde kom ? Mijn man staat af en toe met zijn trekker bij ons in de straat en de wijkagent noch politie heeft mijn man hierover al aangesproken. Nu ja, de buren hebben ook nog niet geklaagd ;-)
Neen, slechts 8 uur ! Ook als uw buren nog niet geklaagd hebben.

7.5. BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.

Ik spreek over 24uur omdat de oostblokchauffeurs met trekker en oplegger onze wijk ook al hebben gevonden en ook langer dan 8u parkeren


Mag dus niet. De wegcode spreekt over maximaal 8 uur !
en zij niet worden weggestuurd.
Euh, en dan ? Moest ik hier een boompje opzetten over overtredingen die ik dagelijks zie gebeuren, zonder dat ze beteugeld worden ....
Maar ik vind wel dat hij zijn trekker voor zijn eigen deur moet parkeren en niemand anders ermee moet belasten...
Wat telt, is de wegcode. Niet wat u of ik ervan vinden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

LeenW
Berichten: 12843

#14 , 01 dec 2014 09:42

Maar als hij op privéterrein staat, is die 8 uur toch niet van toepassing? En of hij van de eigenaar toestemming heeft daar te staan of niet, daar heeft mijnwerker geen zaken mee. Ik vermoed dan ook dat de politie na de vaststellingen geen pv heeft opgemaakt en het dossier heeft geklasseerd, of is er nog iets van gekomen?

mijnwerker
Topic Starter
Berichten: 17

#15 , 01 dec 2014 11:10

Deze morgen was het weer prijs,vrachtwagen vertrekt om 0500 uur,het probleem is dat je daarvan wakker ligt en niet meer kan slapen.
Ik ben zelf 9 jaren trucker geweest en heb nooit iemand lastig gevallen.
Het gaat niet alleen over de overlast maar ook staat de trekker pal voor mijn livingvenster zodat het groene en de natuur waarom
ik hier ben komen wonen opeens verdwenen zijn.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”