Begeleider voor rijbewijs na intrekking door politie.

puif
Topic Starter
Berichten: 2

Begeleider voor rijbewijs na intrekking door politie.

#1 , 27 nov 2014 13:05

Ik zou graag begeleider worden voor het behalen van de praktische proef van het rijexamen van mijn dochter. Drie jaar geleden ben ik echter tegengehouden door de politie en is mijn rijbewijs ingetrokken na alcoholintoxicatie. Bij de uitspraak van de politierechter is mijn rijbewijs echter niet meer langer ingetrokken en moest ik enkel een geldelijke boete betalen. Mag ik mij opgeven als begeleider van mijn dochter?
Alvast bedankt voor jullie bijdragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 27 nov 2014 13:32

Van wanneer dateert het vonnis?

En werd daarin melding gemaakt van een rijverbod (al dan niet gedekt door de periode van onmiddellijk intrekking)?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#3 , 27 nov 2014 13:56

3° De begeleider :
a) moet beantwoorden aan de in artikel 3, § 1, bedoelde voorwaarden om een rijbewijs te verkrijgen;
b) moet op de datum van de afgifte van het voorlopige <rijbewijs> geldig voor de (categorie B+E, [1 C1, C1+E, C of C+E]1 de leeftijd van 24 jaar hebben bereikt en op de datum van de afgifte van het voorlopige rijbewijs geldig voor de categorie [1 D1, D1+E, D of D+E]1 de leeftijd van 27 jaar; <KB 2006-07-10/30, art. 14, 6°, 014; Inwerkingtreding : 01-09-2006>
c) moet sedert ten minste zes jaar houder zijn van, en tevens bij zich hebben, een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om het voertuig te besturen aan boord waarvan hij de kandidaat vergezelt. De bestuurder die overeenkomstig artikel 44, § 5 of artikel 45, enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag niet als begeleider bij de scholing optreden;
d) mag niet vervallen zijn of mag gedurende de laatste drie jaar niet vervallen geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen en moet voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die eventueel krachtens artikel 38 van de wet werden opgelegd;
(art. 6 K.B. 23.03.1998)
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

Reclame

puif
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 27 nov 2014 14:31

Er werd inderdaad gesproken over een reeds uitgevoerd rijverbod. En het arrest is nog niet vervallen. Niet dus vrees ik... :-(

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 nov 2014 15:53

Ik zou graag begeleider worden voor het behalen van de praktische proef van het rijexamen van mijn dochter. Drie jaar geleden ben ik echter tegengehouden door de politie en is mijn rijbewijs ingetrokken na alcoholintoxicatie.
Dat is een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs, een tijdelijke beveiligingsmaatregel, en heeft hier niets mee te zien ...
Bij de uitspraak van de politierechter is mijn rijbewijs echter niet meer langer ingetrokken en moest ik enkel een geldelijke boete betalen.
Als je van de rechter geen "verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig" als straf opgelegd kreeg, is er geen enkel probleem.

Mag ik mij opgeven als begeleider van mijn dochter?
Als het bij een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs bleef, is dat dus geen probleem.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 27 nov 2014 19:02

Of was dat een OIRB voor een periode van 15 dagen?
U spreekt van arrest dus is er al een vonnis geweest en is er beroep aangetekend?
Een rijverbod voor 3 uur /6 uur ..; daar zal u een minnelijke schikking voor krijgen bij mijn weten.
Pas vanaf een bepaald volume alcohol wordt het parket ingeschakeld en is het OIRB

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 28 nov 2014 10:42

Twee zaken zijn van belang.

1. Van wanneer dateert het vonnis?
2. Werd in het vonnis een rijverbod opgelegd? Opgelet: als uw rijbewijs onmiddellijk 15 dagen werd ingetrokken en de rechter legde u een rijverbod op van 15 dagen, dan dient u uw rijbewijs niet opnieuw in te leveren, maar u werd wel veroordeeld tot een rijverbod en mag niemand begeleiden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”