Foutparkeren fietspad/voetpad: politie verplicht optreden?

michel-
Topic Starter
Berichten: 13

Foutparkeren fietspad/voetpad: politie verplicht optreden?

#1 , 24 nov 2014 09:46

Even een korte vraag m.b.t. het foutparkeren op fietspaden, voetpaden en/of verhoogde trotoirs. Het valt hier n.l. dagelijks voor dat wagens gedurende lange tijd onreglementair parkeren op zowel het voet- als het fietspad. Is de politie wettelijk verplicht om een boete uit te schrijven en/of te laten takelen indien een wagen onreglementair op een voet- of fietspad geparkeerd staat? Fietsers en voetgangers worden door deze foutparkeerders duidelijk gehinderd. De helft van de tijd komt de politie zelfs niet eens opdagen als wij hier een (telefonische) melding van maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 nov 2014 11:09

Zullen waarschijnlijk op dat ogenblik meer dringender zaken te doen hebben. Omdat fietsers ook constant de verkeersregels aan hun laars lappen is dat parkeren op fietspaden geen prioriteit meer.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 24 nov 2014 11:57

Zullen waarschijnlijk op dat ogenblik meer dringender zaken te doen hebben. Omdat fietsers ook constant de verkeersregels aan hun laars lappen is dat parkeren op fietspaden geen prioriteit meer.
De laatste tijd ben je wel ferm aan het ontsporen.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 nov 2014 12:28

Denk je. Deze morgen nog aan een fietsoversteekplaats voorzien van een bord B1 (voorrang verlenen) en geschilderde drakentanden op de grond. Een fietser met bakfiets waarin 2 kleine kinderen steekt op amper 2 meter voor mijn wagen de weg over, waardoor ik plots alles moet dichtgooien, of er was een aanrijding. toen ik dan toeterde om het hierop te wijzen, begon hij ook nog naar mij te roepen en te tieren. Daarbij zag ik dat hij dan ook nog zonder licht reed. Ik riep hem toe dat hij zijn kinderen een zeer goede verkeersopvoeding aan het geven was, waarop ik zijn middenvinger mocht verwelkomen.
Een dergelijk voorval doet een mens zo reageren, zeker als diezelfde fietsers dan nog durven reclameren al er al eens een auto op een fietspad staat. :evil:

michel-
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 24 nov 2014 13:03

Dag mava105, kunnen we het bij mijn vraag om inlichtingen houden a.u.b.? Ik apprecieer uw persoonlijke mening, maar ik zou graag willen weten wat de wet hierover voorschrijft. Dank.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 24 nov 2014 13:06

Dat vind ik een nogal veralgemenende uitspraak. Hier in Lier zijn er ook nog fietsers die volle gas door de voetgangerstunnel gaan, maar de overgrote meerderheid stap braaf af.

Omgekeerd vind ik wel dat als een agent zo'n wagen geparkeerd ziet, hij een boete mag geven. Ik kan wel begrijpen dat ze niet elke keer langskomen wegens andere prioriteiten, maar als ze er zijn en ze stellen het vast, opschrijven maar.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 24 nov 2014 17:41

Strikt wettelijk gezien moet de politie optreden. Echter hebben ze een andere opdracht kan deze voorgaan.
Vaak spreekt men van een 'discretionaire bevoegdheid' van de politieambtenaar in kwestie, om iemand al dan niet voor een bepaalde overtreding te verbaliseren.
Concreet, moest de politie voor elke overtreding een boete geven, dan komen ze niet verder dan 5 straten van het politiehuis.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 24 nov 2014 17:44

Is de politie wettelijk verplicht om een boete uit te schrijven en/of te laten takelen indien een wagen onreglementair op een voet- of fietspad geparkeerd staat?
Neen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#9 , 25 nov 2014 18:21

Weeral wordt er van alles geroepen en niets onderbouwd, we zullen onze expertise nog maar eens op papier drukken.

De politie is NIET verplicht om een boete uit te schrijven. Dit kan gebeuren maar een politieambtenaar kan zich in bepaalde gevallen beroepen op appreciatierecht.

Een politieambtenaar die zijn job serieus neemt, gaat op zo'n plaatsen ook niet zomaar iedere auto opschrijven. Zoiets werkt toch niet langdurig?
Constant hier boetes voor schrijven zal dit voor een bepaalde periode in de hand houden, wanneer er een week niet op geschreven wordt ontspoort het opnieuw.

In veel van deze gevallen kan je je beter afvragen waarom die mensen fout geparkeerd staan. Is de straat wel breed genoeg? Zijn er alternatieven?

De wereld is meer dan zwart-wit mensen.

BloodNight
Berichten: 621

#10 , 26 nov 2014 00:01

"Weeral wordt er van alles geroepen en niets onderbouwd, we zullen onze expertise nog maar eens op papier drukken."


Kan u mij enige wettelijke basis geven voor "appreciatierecht".

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 26 nov 2014 00:39

Drie posts hierboven spreekt u zelf van 'discretionaire bevoegdheid' of te 'appreciatierecht' en nu vraagt u een onderbouwing.
Mag ik daaruit besluiten dat u uw eigen posts niet voldoende onderbouwd vind?

Laat ons duidelijk zijn, het appreciatierecht of de discretionaire bevoegdheid bestaat puur wettelijk niet.
Wel is hier reeds heel wat literatuur over verschenen.

Als politieambtenaar mag u niet seponeren. Wat dus in principe zou moeten gebeuren is dat u proces-verbaal opstelt en in dit proces-verbaal vermeld
dat het niet opportuun is om betrokkene te vervolgen. Efficiënt? Neen. In deze context is appreciatierecht tussen de regels door in het leven geroepen.

BloodNight
Berichten: 621

#12 , 26 nov 2014 10:01

Zoals ik in mijn eerdere post zei. Strikt wettelijk gezien moet hij/zij optreden. Maar dat is niet werkbaar.
Tenzij ik mijn eigen post zo fout lees/heb opgesteld.
Als u schrijft "neen" dan bent u strikt wettelijk fout. Er zijn idd al verschillende artikel die commentaar hebben op het "appreciatierecht".
U spreekt uzelf tegen.
U zegt dat er niet dient geverbaliseerd dient te worden en haalt "appreciatierecht" boven waarvoor u geen wettelijke basis voor geeft en kan geven. Ze bestaat namelijk niet.
Om dan te zeggen dat mensen hun post dienen te onderbouwen.
"ma soit" wie ben ik. TS heeft verschillende antwoorden gekregen. Nu moet hij zelf beslissen wat hij ermee gaat doen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 26 nov 2014 19:30

Bij mijn weten bestaat er evenmin een verbalistatie-plicht ...
Als die wel bestaat, zou ik ze zéér graag terugvinden in de wetgeving .


Net zo min als een appreciatierecht bestaat voor politie ambtenaren
(appreciatierecht komt toe aan de rechter IIRC ?)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 nov 2014 13:39

Als er een verbalisatie-PLICHT zou bestaan, zou een politie-agent geen enkele waarschuwing meer mogen uitdelen, maar sowieso een boete MOETEN uitschrijven. Voor gelijk welke overtreding. Het aantal boetes zou nogal de hoogte ingaan, denk ik. En het aantal verontwaardigde posts hier op juridischforum.be ook, waarschijnlijk. ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38601

#15 , 28 nov 2014 13:58

Stel dat in een grote stad er 600 inspecteurs per dag werken en drie overtredingen per dag opstellen dan zijn dat er 670000 PER jaar.
En daarbij nog alle vaststellingen via camera.
Stel dat ze acht per dag vaststellen dan wordt dat 1 752 000 op jaarbasis.
Nu als dat alleen over verkeersovertredingen zou gaan kan men er - en ik spreek dan nog enkel per dag makkelijk 50 vaststellen.
Dan worden dat er 30 000 per DAG en 10 950 000 per jaar... geen enkel parket kan dat aan.
Nu protesteert men al omdat vb fietsers worden beboet bij een aktie omdat ze voorbij een rood verkeerslicht rijden op een kruispunt en spreekt men er schande van.
Raar, enkele maanden daarna stond in de krant alweer een zwaar ongeval waarbij een fietser zwaar werd gewond ... ging over hetzelfde kruispunt en over vermoedelijk dezelfde overtreding.

Als men aan een aantal scholen gaat staan bij begin en einde ... kan men enkele tientallen ouders opschrijven wegens dubbel parkeren, vier richtingaanwijzers, tegen rijrichting, aan een fig verboden parkeren, op het zebrapad, op trottoir enz enz. En dan heb ik het nog niet over de fietsers.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”