Meerdere processen verbaal opgesteld bij alcoholintoxicatie

liam01
Topic Starter
Berichten: 2

Meerdere processen verbaal opgesteld bij alcoholintoxicatie

#1 , 19 nov 2014 05:07

Beste,

Eind mei van dit jaar ben ik door de politie aan een alcoholcontrole onderworpen geweest, deze was positief (louter ter info 0,68 mg/l). Ik moet mee naar het politiekantoor om er de gebruikelijke procedure te ondergaan (opstellen pv, verklaring, wat bekwaamheidsoefeningen). Alles wordt correct afgehandeld en ik onderteken mijn pv en vraag een kopie thuis toegestuurd te krijgen.

De week erna vraagt een verre kennis die werkt in de magistratuur mijn pv nummer op om dit eens te bekijken, aangezien ik mijn pv nog niet in de bus had gekregen ben ik het nummer gaan opvragen in het politiekantoor. Wat blijkt, er werden tot mijn verbazing 2 pv's opgesteld...
Later die week krijg ik mijn pv in de bus met alle bijlages en kopietjes maar ik zie maar één pv nummer.

Ik heb mij hieromtrent nog niet ingelicht, ik heb één pv ondertekend en er ook maar één ontvangen. Mijn vraag is wat dit zou kunnen betekenen - als gevolg zou kunnen hebben? Ik heb naast mijn alcoholintoxicatie geen andere verkeersovertredingen begaan en was nog perfect bij geest op het politiebureau en herinner me 100 % maar eenmaal mijn krabbel gezet te hebben.

Ik heb geen nieuws meer gekregen van deze verre kennis, vandaar het feit dat ik hier mijn vraag stel.

Hiernaast heb ik ook nog twee vragen. Deze feiten dateren van half mei maar ik heb nog steeds geen dagvaarding ontvangen, is het normaal dat dit zolang duurt? De feiten zijn gepleegd in het arrondissement Kortrijk moest dit enig verschil uitmaken.
Mijn laatste vraag gaat over gerechtsbijstand, dit is inbegrepen in mijn autoverzekering maar vooraleer ik hier beroep op doe, had ik graag geweten of dit enige invloed zou kunnen hebben op mijn bonus malus gezien ik geen schade aan derden heb berokkend.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 19 nov 2014 07:27

Het feit dat uw "verre kennis" het pv inkijkt en hiervan u maar ook iets zegt is strafbaar!
Dit is een zware fout en kan ook ontslag betekenen, en met reden!

Ik zou maar niets zeggen van een tweede pv!
Je zal een uitnodiging krijgen om naar de politierechtbank te gaan en zal daar wel horen wat u ten lasten wordt gelegd.
Een verhoor inzake alcoholintoxicatie is enkel voor dat feit. Voor andere overtredingen dient er geen verhoor te gebeuren.
Kan gaan van "kletkop" banden, problemen met de keuring tot gevaarlijk rijgedrag. Keuze genoeg.
Spijt betuigen en braaf betalen. Misschien in de toekomst geen alcohol drinken als u met de auto gaat rijden. Kwestie dat er geen kinderen tussen de wielen belanden.
Mvg

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 19 nov 2014 09:28

Het is mogelijk dat een navolgend pv werd opgesteld voor een andere overtreding. De vraag is hoe men uw alcoholintoxicatie heeft vastgesteld? Was dit naar aanleiding van een wodca-actie, een ongeval of een overtreding. Zo is het mogelijk dat de politie u bijvoorbeeld een volle witte lijn zag overschrijden en naar aanleiding daarvan besloot u aan een alcoholcontrole te onderwerpen.

Dat u de dagvaarding nog niet hebt ontvangen, is volkomen normaal. Gewoonlijk komt een zaak ten vroegste een jaar na de feiten voor de rechtbank. Bovendien bedraagt de verjaringstermijn voor de strafvordering wegens alcoholintoxicatie- 3 jaar, zodat men nog alle tijd heeft om u tijdig te dagvaarden.

Wanneer u beroep doet op de polis rechtsbijstand bij uw WAM-verzekering, heeft dit geen invloed op uw premie (bonus-malus).
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

liam01
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 19 nov 2014 21:12

Goede avond,

Ik wist niet dat een advocaat een pv niet mag inkijken, misschien is het daarom dat ik er niks van heb terug gehoord. Ik ben gewoon aan de kant gehaald voor een controle van mijn papieren (waarvan alles in orde was) en de agent nam een alcoholgeur waar.
Jullie zijn alvast bedankt voor jullie reacties, ik ben totaal niet van plan het vonnis te betwisten, ik was 100% in fout en het zal zich geen 2de maal voordoen.
Ik zal dan binnenkort eens bellen naar mijn verzekeraar als dit geen invloed heeft op mijn premie.

Mvg

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 19 nov 2014 21:25

Kan een tweede PV zijn voor openbare dronkenschap en daarvan krijgt u ook geen copie of afschrift.
Hebt u de nummers alleen de eerste delen dus als vb AN.37.LB waarbij code 37 zedenfeiten aangeeft ... ( televisieserie)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”