retributie op vervangwagen

eeckhautcarine
Topic Starter
Berichten: 1

retributie op vervangwagen

#1 , 18 nov 2014 16:24

Beste,

Op 14 november breng ik mijn persoonlijk voertuig naar de garage voor onderhoud en krijg een vervangwagen ter beschikking voor die dag.

De Gemeente Knokke-Heist waar ik woon is opgedeeld in rode, oranje en groene zone..., ik woon in de oranje zone en betaal:
- 1 euro per dag te tijdens weekends, op feestdagen en op schoolvakanties
- op andere dagen kan ik mijn auto gratis parkeren in de oranje en groene zone omdat ik in het bezit ben van een bewonerskaart wat wil zeggen dat ik vaste bewoner ben in mijn gemeente. Ik betaal jaarlijks 30 euro voor de bewonerskaart

Op 14 november parkeer ik de vervangwagen voor mijn huisdeur (oranje zone) en krijg voor die dag een retributie...

Op 16 november breng ik het parkeerbedrijf op de hoogte dat ik vermoedelijk onterecht een retributie heb ontvangen en bezorg hen een kopie van de retributie en de factuur van garage die beiden spreken op 14 november. De vervangwagen was maar voor enkele uren in mijn bezit....

Op 18 november ontvang ik van het parkeerbedrijf het volgende:

Geachte,
Wij hebben uw klacht betreffende het parkeren te KNOKKE in goede orde ontvangen en hebben er de nodige aandacht aan besteed.
Bij nader en grondig onderzoek van deze klacht kunnen wij tot onze spijt geen gegronde en wettelijke reden aanhalen die tot annulatie van uw retributiebon zou kunnen leiden volgens het retributiereglement van de Stad/Gemeente.
U stond geparkeerd in een betalende zone (Eerste Geniestraat) waar u mits het nemen van een geldig parkeerticket kon parkeren.
Wanneer u met een vervangwagen rijdt dient u de parkeerkaart tijdelijk te laten aanpassen op nummerplaat van de vervangwagen. Indien u niet in de mogelijkheid bent om dit te laten aanpassen dient u zich in regel te stellen met het retributiereglement.
Op moment van de vaststelling beschikte u niet over een parkeerbewijs. Deze retributie werd rechtsgeldig uitgeschreven.
Daarom zijn wij verplicht U te vragen deze retributiebon per kerende te voldoen op het rekeningnummer BE19 7340 3412 4912 en met de uitdrukkelijke vermelding van het bonnummer in de mededeling.



Voor zover ik de redenering van het parkeerbedrijf volg dien ik als vaste bewoner, zelf al rijd ik met een vervangwagen in de zone waar ik woon 1,50 euro per uur betalen en in de groene zone 5 euro per dag...

Ik begrijp niet goed wat ze bedoelen dat ik niet beschikte over een parkeerbewijs? Welk bewijs?.... het bewijs dat ik vaste bewoner ben wordt jaarlijks op 1 januari vervangen door een sticker dat op de vooruit wordt gekleefd van elk persoonlijk voertuig ... (ik heb geen reservesticker om te kunnen voorleggen in een vervangwagen)

Toen ik de parkeerwachter aansprak over het mogelijke misverstand vertelde de man me, dat er in cassatie een uitspraak zou zijn geweest ivm het parkeren van vervangwagens in betaalzones. Weet iemand over welke uitspraak dit gaat?


Thanks
Carine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 18 nov 2014 16:40

Waarom is de retributie onterecht? Uw bewonerskaart telt toch alleen als deze op het voertuig plakt?

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 18 nov 2014 17:58

Ze leggen toch zelf uit dat u een vervangwagen kan laten registeren ...wat is dan het probleem?
U had dat moeten doen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 nov 2014 23:23

Bewonerskaarten gelden normaal enkel voor het voertuig waarvoor ze uitgegeven zijn, en dat is dus NIET de vervangwagen ...

Hier doen ze er niet moeilijk over als je een briefje "vervangwagen" bij je parkeerkaart legt.
In Knokke blijkbaar wel ...
Lees er het lokale retributie reglement eens op na, staat er waarschijnlijk zo in.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 nov 2014 11:05

als je een briefje "vervangwagen" bij je parkeerkaart legt.
.
Maar die lag er blijkbaar niet: dus GEEN briefje, en ook GEEN parkeerkaart. Wat wil je dan dat parkeerwachter doet?

artemis
Berichten: 3294

#6 , 19 nov 2014 19:27

Bewonerskaarten gelden normaal enkel voor het voertuig waarvoor ze uitgegeven zijn, en dat is dus NIET de vervangwagen ...

Hier doen ze er niet moeilijk over als je een briefje "vervangwagen" bij je parkeerkaart legt.
In Knokke blijkbaar wel ...
Lees er het lokale retributie reglement eens op na, staat er waarschijnlijk zo in.
In de stad Antwerpen krijg je heel makkelijk een tijdelijke bewonerskaart als je een auto huurt (bv door inwoners zonder eigen wagen) dus voor een vervangwagen zal dat even makkelijk zijn. Is gewoon een kwestie van even met de benodigde papieren langs het loket te gaan alvorens ergens openbaar te parkeren en net zoals de gemeente Knokke heeft geantwoord.
Hoe kan een parkeerbedrijf dat anders weten?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”