Laatste verwitting is ook eerste brief, druk is hoog!

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

Laatste verwitting is ook eerste brief, druk is hoog!

#1 , 17 nov 2014 23:15

Hallo,

in mei 2011 ben ik betrokken geraakt in een ongeluk, waar ik in fout was, ik had de voorrang van rechts niet gerespecteerd.
De rechtszaak kwam voor maar ik heb hier nooit iets over gehoord omdat dat via mijn verzekering liep. Ik heb ook nooit een boete gekregen hiervan. Dit is overigens mijn eerste (en enige...) keer dat ik een uitspraak krijg van de rechtbank dus ik heb er nog geen ervaring mee. Eerlijk gezegd wist ik ook niet in mijn naïviteit dat ik nog een boete ging krijgen aangezien het ook mijn eerste ongeval is in mijn onrecht.

Begin 2012 ben ik verhuisd naar een nieuwe woning.

2 weken geleden kreeg ik nu van de deurwaarder een 'laatste verwittiging' met een aanmaning voor betekening-bevel en beslag. De uitspraak zou gebeurd zijn in mei 2014.

De boete bestaat uit
137 geldboete
118 gerechtskosten
14 inlichtingen rijksregister
14 inningsrecht
21 aanmaningskosten


Ik viel een beetje uit de lucht, op zich heb ik geen probleem om de boete te betalen, wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten, maar wel ivm de extra kosten die er nog bijkomen van in totaal 49 EUR, en het feit dat ik een deurwaarder met loonsbeslag etc. krijg zonder ooit één brief hierover gekregen te hebben.

Ik heb contact opgenomen met de deurwaarder en met de dienst penale boeten. Die laatste kon mij enkel vertellen dat ik het met de deurwaarder moest regelen. De deurwaarder gaf telefonisch aan dat ik dit moest aankaarten met dienst penale boeten aangezien zij verantwoordelijk zijn om het naar het juiste adres op te sturen, ook al ben ik verhuisd, en dat ze uitstel gingen geven.

Nu stuur ik vanavond een mail zoals telefonisch besproken:
"Geachte,

Zoals telefonisch besproken gaan we eerst de dienst penale boeten contacteren, aangezien we nooit eerder enige communicatie hebben ontvangen omtrent deze boete door onze verhuis.

Bedankt om zoals besproken hiermee rekening te houden, gezien de werkingssnelheid van de dienst penale boeten, en de termijn van 15 dagen te verlengen."

De deurwaarder antwoordt hierop direct (ik vraag me trouwens af waarom een deurwaarder nog werkt om half elf):

"Ik kan u geen uitstel verlenen zodat deze schuld ten laatste tegen 28/11/2014 moet geregeld zijn, nadien

zal het vonnis worden betekend met alle kosten die dit met zich meebrengt."

"Huidig schrijven wordt U gericht onder voorbehoud van alle rechten, o.m. onder voorbehoud van akkoord van

mijn opdrachtgever, en zonder enige nadelige erkentenis."

nu vraag ik mij af:
- betekenen van het vonnis: welke extra kosten komen er dan nog bij?? ik dacht dat het vonnis nu wel rond zou zijn
- is het normaal dat de dienst penale boeten 2 jaar na datum direct een deurwaarder inschakelt zonder de moeite te doen de brief naar het juist adres te sturen? Ze moeten toch iets gemerkt hebben als hun eerste brieven (vermoedelijk ook aangetekend?) nooit toekwamen?
- Hoe moet ik dit aanpakken? Ik ben akkoord met de boete maar al die extra kosten omdat zij de brief niet naar het juiste adres hebben gestuurd? Hoe voorkom ik nog extra kosten als ik het begin te betwisten?


Alvast bedankt voor jullie snelle reactie, ik vind het wat tegen de borst stuiten dat ze jaren niets laten horen en dan mij met het mes op de keel onder druk zetten om snel snel iets te betalen waar ik het fijne niet van weet.

En misschien een laatste, mogelijk domme, vraag:
Op 'de rechtbank' zie ik drugsdealers, mensen die politie agenten hebben aangevallen, etc. verschijnen die er vanaf komen met 'voorwaardelijke' straffen, een minimale geldstraf, of een 'werkstraf'. Dat steekt soms een beetje.

Kan ik zelf ook een 'werkstraf' vragen? Ik zou liever wat onkruid gaan uittrekken of zo ipv mijn zuurverdiende centen aan deurwaarders uit te geven. Het is ook mijn eerste aanraking met het gerecht.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2014 08:13

heeft je verzekering een advocaat ingeschakeld om je te verdedigen? heb je correspondentie van de verzekering gekregen?

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 18 nov 2014 10:31

Ik heb nooit iets gehoordvan de verzekering dat isnet zo vervelend...ondertussen heb ik ook een andere verzekering.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 18 nov 2014 10:59

Wat staat er in het vonnis dat zal u nu wel hebben gekregen van de DW?
Was het vonnis bij verstek --- kan u nog verzet aantekenen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 nov 2014 11:02

had je rechtsbijstand?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 18 nov 2014 12:42

Wanneer werd het vonnis betekend? Na de betekening heeft u immers nog 15 dagen om verzet in te stellen. Een en ander kan dus dringend zijn.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#7 , 18 nov 2014 12:56

De uitspraak was op 15 mei 2012 meer weet ik niet want het origineel heb ik nog steeds niet ontvangen.

Ik wil verzet aantekenen maar loop ik dan geen gevaar op extra kosten?

Ik heb rechtsbijstand nu maar is een andere nummerplaat etc. dus ik weet niet of zij mij hiermee kunnen helpen?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 18 nov 2014 13:12

Is dat dezelfde rechtsbijstand als bij uw eerste voertuig?
Hebt uw van de GDW al het vonnis gekregen?
Het is die dag die telt om uw verzet aan te tekenen.
Tot WAT bent u juist veroordeeld?
Tot wat u hebt opgeschreven of stond er nog wat bij en wat was dat?

LeenW
Berichten: 12818

#9 , 18 nov 2014 13:29

Vanaf dat er een deurwaarder bij betrokken is, zou ik toch eerst betalen en achteraf rechtzetting vragen voor de fouten. Per extra brief of werk dat de deurwaarder voor u moet doen, komen er een hoop kosten bij.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 18 nov 2014 13:33

GDW heeft u toch documenten gegeven ... een ervan zal het vonnis zijn

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 18 nov 2014 16:09

Na een dergelijk ongevel blijf je toch contact onderhouden met uw verzekering om de stand van zaken te kennen.
De zaak zo maar volledig zijn beloop laten is geen goede houding, zoals je nu wel zal ondervonden hebben.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#12 , 18 nov 2014 16:55

Ik heb dit antwoord gekregen vd deurwaarder:

Ik verwijs naar uw verzoek tot meer informatie m.b.t. het vonnis/arrest waarbij U werd veroordeeld.

De aanmaning die U mocht ontvangen vermeldt reeds de alle informatie waarover ik beschik.

U kunt schriftelijk en tegen betaling een afschrift van het vonnis/arrest aanvragen aan de griffie met vermelding van volgend vonnisnummer of arrestnummer :
Pol/2012xxxx

Indien u niet betaalt zoals in de aanmaning staat (< 15d), zal het vonnis/arrest u worden betekend door de gerechtsdeurwaarder (afgegeven of achtergelaten in de brievenbus) en zal ik genoodzaakt zijn de gerechtelijke procedure verder te zetten waarbij alle kosten ten uwe laste vallen.

De betekening van het vonnis/arrest zal echter hoge kosten met zich meebrengen die ook ten uwe laste komen zodat u beter betaalt om dit te vermijden.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 18 nov 2014 18:37

Dus morgenvroeg eerste werk om 09 uur naar politierechtbank/2012 12xxxx en afschrift vragen van voniis.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#14 , 18 nov 2014 21:10

morgen zal niet lukken om half negen heb ik een meeting maar volgende week zou ik daar wel kunnen geraken om 9u. Leve de flexibele uren :?

Ik zal de raad hier ter harte nemen en de boete alvast betalen om verdere problemen te vermijden, daarna kan ik dan nog altijd het bedrag betwisten?

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 18 nov 2014 22:52

Twee weken geleden .... u hebt na ontvangst van de betekening door GDW 15 dagen om verzet aan te tekenen.
Volgende week zijn we voorbij die periode als ik goed kan rekenen.
Mogelijk is morgen uw laatste kans.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”