honden meenemen in auto

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

honden meenemen in auto

#1 , 16 nov 2014 15:27

Ik heb 2 honden (spaniel en retriever) die blijkbaar zeer graag meerijden met de wagen. Maar ik heb geen idee of hiervoor wettelijke voorschriften bestaan zoals igv vervoer van personen (dragen gordel). Het plaatsen van een bench in de koffer of achterbank is niet mogelijk. Ik zou, qua veiligheid, eventueel wel een net kunnen plaatsen tussen voor- en achterzetels. Maar is dit wettelijk verplicht? Of bestaan er andere voorschriften m.b.t. het meenemen van honden in de wagen? Ik weet toch liefst vooraf wat de wettelijke vereisten/voorschriften zijn vooraleer ik mijn honden meeneem in de wagen. Alvast hartelijk dank voor mogelijke info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 nov 2014 16:28

Ik dacht dat honden die vervoerd worden in de personenruimte van een wagen, ook een gordel aan moeten.
http://www.polfed-fedpol.be/pub/inforev ... -radar.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#3 , 16 nov 2014 17:18

Hartelijk bedankt, Mava! Ik had geen idee! Als ik het goed begrijp zou het mij dus een boete kunnen kosten als ik hen geen 'harnas' aandoe?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 16 nov 2014 17:26

+ uw verzekering die zich mogelijk wegens niet gedragen als een goede huisvader tegen u kan keren.

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#5 , 16 nov 2014 18:10

THX Franciscus!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 nov 2014 00:50

Ik dacht dat honden die vervoerd worden in de personenruimte van een wagen, ook een gordel aan moeten.
http://www.polfed-fedpol.be/pub/inforev ... -radar.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is zever in pakjes.
Uiteraard afkomstig van de grootste bron van des-informatie inzake verkeer ...

Hond = lading
Zolang de hond de bestuurder niet hindert of in gevaar brengt bij normale wegomstandigheden, is er geen enkel wettelijk probleem , en geen enkele wettelijke verplichting de hond / lading vast te gespen .

Veel van die harnassen / kliksystemen bleken overigens niet veilig bij tests.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /220-art45" onclick="window.open(this.href);return false;


Is het aangeraden de hond vast te leggen ?
Ja, beter nog is 'm te vervoeren in een fysiek afgescheiden deel van het voertuig (vastgemaakte bench, scheidingshek,

Is dat verplicht ?
Neen ...

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 18 nov 2014 10:34

[quote="InazumaJa, beter nog is 'm te vervoeren in een fysiek afgescheiden deel van het voertuig (vastgemaakte bench, scheidingshek,

...[/quote]
Beter leren lezen. Het plaatsen van een bench is niet mogelijk in de wagen van TS.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 18 nov 2014 10:38

[quote="InazumaHond = lading
Zolang de hond de bestuurder niet hindert of in gevaar brengt bij normale wegomstandigheden, is er geen enkel wettelijk probleem ...[/quote]
En jij gaat dus aan die hond vragen de bestuurder niet te hinderen tijdens de rit, en braaf te blijven zitten op zijn plaats? En wat doe je bij een botsing? Alle lossen voorwerpen (Dus ook de hond) kunnen dan naar voor worden geslingerd en de personen vooraan ernstig verwonden

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 18 nov 2014 11:20

En jij gaat dus aan die hond vragen de bestuurder niet te hinderen tijdens de rit, en braaf te blijven zitten op zijn plaats?
Is een feitenkwestie.
Hangt van hond tot hond af.

En wat doe je bij een botsing?
Is niet echt een "normale wegomstandigheid "...
Alle lossen voorwerpen (Dus ook de hond) kunnen dan naar voor worden geslingerd en de personen vooraan ernstig verwonden
Tuurlijk.

Is lading dan verboden ?
Die bak bier , bloembak, grasmachine, ... vaak zwaarder dan een hond. En harder.
Achterbank plat en laden maar ... ineens verboden :?:

Zijn passagiers verboden zonder gordels achterin in voertuigen zonder gordels (achterin) ?
Die wegen 10-20 keer méér dan een hondje ...

Er is buiten art 45 geen enkele wettelijke beperking inzake lading en ladingszekering in personenvoertuigen bij particulier gebruik .


Je moet het onderscheid leren maken tussen denken wat "goed zou zijn" (da's voor politics.be) en wat de wetgeving stelt (Jur Forum).

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 18 nov 2014 12:26

[
En wat doe je bij een botsing?
Is niet echt een "normale wegomstandigheid "...
En dus moeten passagiers ook geen gordel meer aandoen, want je bent immers niet zinnens om te botsen. Ridicuul als argument

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 18 nov 2014 12:28

[
Is lading dan verboden ?
Die bak bier , bloembak, grasmachine, ... vaak zwaarder dan een hond. En harder.
Achterbank plat en laden maar ... ineens verboden :?:

).
Lading moet altijd gezekerd zijn ook de bak bier en zo verder. Als hierdoor de verwondingen verergend zijn kan de verzekering u nog weigeren om volledige vergoeding uit te betalen. In Duitsland zou een dergelijk houding u 40 € boete kunnen kosten

Kingfisher
Berichten: 483

#12 , 18 nov 2014 13:57

Politierechtbank Brugge, 20 februari 2007. Wie zegt dat rechters geen gevoel voor humor hebben? Vonnis in pdf in artikel http://dominiek.be/2007/03/19/t-is-van-den-hond/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#13 , 18 nov 2014 20:20

THX Kingfisher!!!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 18 nov 2014 23:29

Lading moet altijd gezekerd zijn ook de bak bier en zo verder.
En waar staat dat volgens jou in de wegcode :?:


Een ongeval hoort niet tot normale omstandigheden.
Je lading mag onder normale rijomstandigheden geen aanleiding zijn tot een ongeval of de bestuurder/passagiers / anderen in gevaar brengen.

Wat er bij een ongeval mee gebeurt of kan gebeuren, leidt niet tot een verbod om wat te vervoeren, of een verplichting om dat te zekeren - ook al is het aan te raden.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 18 nov 2014 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 18 nov 2014 23:33

45.4. Al wat dient om de lading vast te maken of te beschutten moet in goede staat zijn en correct worden gebruikt.
Elk onderdeel dat de lading omsluit, zoals een ketting, een dekzeil, een net, enz. moet de lading nauw omsluiten.
45.5. De bestuurder van het voertuig moet de nodige maatregelen nemen om te voorkomen dat de lading, alsmede al wat dient om de lading vast te maken of te beschutten, door lawaai de bestuurder zou hinderen, het publiek ongemak aandoen of de dieren doen schrikken.

En gezien hond lading is.... 8_)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”