Mogelijke boete zonder staandehouding?

stephan94
Topic Starter
Berichten: 2

Mogelijke boete zonder staandehouding?

#1 , 09 nov 2014 07:34

Dag iedereen,

Een week terug was ik 's avonds op een ringweg (max 90km/u) en daagde een andere auto mij uit aan de verkeerslichten. Ik ben hier licht op ingegaan, en versnelde zodra het licht op groen sprong tot 100 à 110km/u. Hierna remde ik af en voegde me rechts achter de andere bestuurder, wetende dat het niet wijs was om hier nog verder op in te gaan. Aan de volgende rode lichten stond hij weliswaar opnieuw naast mij, weeral uitdagend. Hier ging ik echter niet op in, en toen gebeurde er iets bizar.

Tijdens het wachten op het groene licht reed een politiewagen links mij voorbij met enkel zwaailichten op. Hij reed door het rood over het kruispunt met een vrij lage snelheid en reed verder met zwaailichten. Waarschijnlijk was hij onderweg naar een opdracht.

Nu weet ik niet of de agenten die domme daad (vooral langs de andere bestuurder zijn kant) hebben kunnen waarnemen, maar is het mogelijk dat ik alsnog een bekeuring mag verwachten (dmv nummerplaat noteren)? Of moeten ze me staande houden om deze te mogen schrijven?

Ik ben in het bezit van een voorlopig rijbewijs B (20u rijschool, 'mag dus alleen rijden) en mijn eigen wagen.

Alvast bedankt!

edit: Voor sommigen zal dit topic nogal vrij idioot klinken, omdat het een nogal dwaze beslissing was om zelfs nog maar een minimum aan aandacht te schenken aan de uitdagende bestuurder. Toch wil ik hierbij vermelden dat deze flater enkel risicovol was voor mij en de andere bestuurder; er was werkelijk niemand op die weg op dat uur van de dag. Verwijten zijn dus zeker welkom, maar niet nodig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 nov 2014 10:27

Ze mogen uw nummerplaat opschrijven wanneer en hoe ze maar willen. Ze mogen dat zelfs doen zonder witte handschoenen aan te hebben, en ze moeten niet met 2 zijn. Ze moeten u ook niet aan de kant zetten.
Hopelijk kom je stilaan tot de jaren van verstand, en laat u niet meer uitdagen op de weg. Kan soms duur, tot zeer duur uitvallen.

stephan94
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 nov 2014 10:54

Ze mogen uw nummerplaat opschrijven wanneer en hoe ze maar willen. Ze mogen dat doen zonder witte handschoenen aan te hebben, of zelfs in zwembroek. Ze moeten u ook niet aan de kant zetten.
Hopelijk kom je stilaan tot de jaren van verstand, en laat u niet meer uitdagen op de weg. Kan soms duur, tot zeer duur uitvallen.
Bedankt voor dat even te verduidelijken, nu rest mij natuurlijk de vraag of ze het effectief waargenomen hebben. Na hoeveel dagen krijg je normaal een pv in de bus?

Dat het niet verstandig was besef ik maar al te goed.

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 09 nov 2014 14:02

Gezien dat u nog een beginnende bestuurder bent, zal het eerder dagvaarding worden. Politierechtbank dus.

GB2702
Berichten: 232

#5 , 09 nov 2014 15:28

als ze de persoon niet staande gehouden hebben zullen ze dit waarschijnlijk niet weten (zelfs al hangt de "blauw-witte" L tegen de achterruit) of de nummerplaat moest inschreven zijn op de TS zijn naam. Anders zal het gewoon een minnelijke schikking worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”