Geparkeerde wagen met oude nummerplaat

Ddreamer
Topic Starter
Berichten: 21

Geparkeerde wagen met oude nummerplaat

#1 , 07 nov 2014 10:14

Is het verboden om (in afwachting van de nieuwe Europese nummerplaat) uw oude nummerplaat voorlopig aan je nieuwe 2dehandse wagen te bevestigen?
Er werd niet met de wagen gereden, maar stond 3 dagen geparkeerd op de openbare weg met de oude nrplaat.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
spurnd
Berichten: 95

#2 , 07 nov 2014 11:57

zover ik weet moet de nieuwe 2de hands wagen ingeschreven zijn bij de DIV. en zover ik weet kan dat ook niet met een oude nummerplaat. Bovendien moet ook de nieuwe wagen verzekerd zijn voor hij de openbare weg op mag. Dus nee, ik denk niet dat dat mag..

Ddreamer
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 07 nov 2014 12:06

Maar hij kwam de openbare weg niet op, ze hadden hem zo afgeleverd en aangezien we niet beschikken over een garage en ik 30w zwanger en daardoor voor het huis sta (heb dikwijls veel mee van het werk enzo), konden we niet anders dan ze daar laten parkeren. Sinds de wagen daar geparkeerd stond en we die nrplaat daar aangehangen hadden (omdat we dachten dat een wagen niet zonder nrplaat op een openbare parkeerplaats mag staan) werd de auto niet meer verplaatst. Tot we uiteraard de nieuwe nrplaten in bezit hadden.
Ik zie eigenlijk niet in wat we daarmee verkeerd doen.

Reclame

spurnd
Berichten: 95

#4 , 07 nov 2014 12:10

De wagen mag nergens anders staan behalve op prive-terrein zolang die niet ingeschreven/verzekerd is. Of je ermee rijd of niet, maakt niet uit. En je mag natuurlijk niet zomaar een nummerplaat op een wagen hangen, gewoon omdat er 1 aan moet hangen. Het moet de juiste nummerplaat zijn zoals dat bij de DIV en verzekering bekend is.

Nota: ik ben geen expert of advocaat, maar ongetwijfeld zal een expert hier nog wel een juist antwoord op geven...

Ddreamer
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 07 nov 2014 12:24

Oei :( Dan hebben we een probleem... :(

LeenW
Berichten: 12843

#6 , 07 nov 2014 13:45

Ik denk het wel, zie ook: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=44152" onclick="window.open(this.href);return false;

En ongeldige/vervallen nummerplaat = valse nummerplaat?

Wuyts1991
Berichten: 399

#7 , 07 nov 2014 14:53

Wanneer u een voertuig op de openbare weg hebt staan moet het voertuig:

- Ingeschreven zijn
- Verzekerd zijn
- Gekeurd zijn

Aangezien u de oude plaat erop hebt hangen veronderstel ik dat geen van deze 3 voorwaarden in orde zijn.
Wanneer uw nummerplaat bij controle nagekeken wordt kan uw voertuig in beslag genomen worden wegens vermoeden niet verzekerd.
Verwacht u maar aan een serieuze rekening, en dan spreek ik niet over 100 euro.

Ddreamer
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 07 nov 2014 15:09

Zou dit een zware boete kunnen worden?

Ddreamer
Topic Starter
Berichten: 21

#9 , 07 nov 2014 15:11

Deze was wel gekeurd.
Verzekerd en ingeschreven, daar was onze makelaar volop mee bezig...

LeenW
Berichten: 12843

#10 , 07 nov 2014 15:16

Zou dit een zware boete kunnen worden?
Vanuit het andere topic, volgens Inazuma (en die heeft het meestal juist)


Voor niet-verzekering is dat :

Artikel 22

§1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.


OPM :
uitgesproken boete x 6 (opdeciemen
+ bijdrage slachtofferend (150 euro)
+ gerechtskosten

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 07 nov 2014 19:24

Wanneer een voertuig van titularis verandert, dan mocht dit voertuig ter keuring aangeboden worden met zijn laatst afgeleverde kentekenbewijs of met een commerciële plaat. Voortaan mag dit voertuig ook aangeboden worden met een andere kentekenplaat, op voorwaarde dat de houder ervan ook als houder vermeld wordt op de aanvraag voor de nieuwe kentekenplaat en het bijbehorende inschrijvingsbewijs. Bij de kentekenplaat hoort ook steeds het kentekenbewijs of inschrijvingsbewijs.
http://wegcode.be/actueel/2051-kleine-a ... -keuringen" onclick="window.open(this.href);return false;

Om er mee naar de keuring te gaan, moet het voertuig uiteraard op de openbare weg komen ...

Is de houder van de nummerplaat ook de houder die het nieuwe voertuig inschrijft ?

Heb je een "groen formulier" van de verzekering dat het voertuig dekt voor die datum ?


Heb je een PV gekregen, en wat staat daar op ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”