zoon leren rijden met twee auto's

croos
Topic Starter
Berichten: 231

zoon leren rijden met twee auto's

#1 , 07 nov 2014 08:07

dag iedereen,
onze zoon heeft zijn theoretisch rijbewijs gehaald en wenst te leren rijden met begeleider.
Ik en mijn echtgenote hebben een rijbewijs voor automaat.
Onze zoon wenst uiteindelijk een gewoon rijbewijs te behalen.

Is het volgende mogelijk?
Dat ik hem leer rijden met mijn wagen = automaat (mijn rijbewijs voor automaat) en dat hij ook leert rijden met mijn gebuur = geschakelde auto (heeft gewoon rijbewijs)
Uiteindelijk zal hij dan zijn examens doen met de geschakelde auto van de gebuur.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 nov 2014 16:44

Dacht dat een rijbewijs een rijbewijs was, wat ook het type van schakeling is.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 07 nov 2014 16:52

Er is ook geen specifiek rijbewijs voor benzinewagen, dieselwagen, electrische wagen, ....
Tenzij TS met zo een overdekte brommer rijdt waarvoor geen autorijbewijs nodig is....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 07 nov 2014 17:09

Dacht dat een rijbewijs een rijbewijs was, wat ook het type van schakeling is.
Dat was zo maar dat is nu niet meer. Sedert een aantal jaren krijg je een rijbewijs B automaat als je je examen aflegt met een automaat.

Je kan perfect twee begeleiders hebben en ik denk niet dat het een bezwaar is als begeleider A een automaat heeft en begeleider B een manuele transmissie. Het is waarmee je het examen aflegt en slaagt dat zal tellen.

Kan nu geen link plaatsen vanop de iPad maar heb net gegoogeld op 'rijbewijs automaat' en vond meteen de hele wetgeving hierrond op de site van VAB.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 07 nov 2014 18:02

Klopt, als je examen aflegt met wagen met automaat, mag je niet met een wagen rijden met handmatige versnellingsbak. Omgekeerd wel.

Ook moeten de begeleiders (max 2) op het voorlopig rijbewijs vermeld staan. Met welke wagens je oefent speelt geen rol.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2014 19:11

Ook moeten de begeleiders (max 2) op het voorlopig rijbewijs vermeld staan.


.
Dit is ook al verleden tijd !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 nov 2014 19:37

Ook moeten de begeleiders (max 2) op het voorlopig rijbewijs vermeld staan.


.
Dit is ook al verleden tijd !!
Nee, da's terug ingevoerd voor voorlopig rijbewijs B (36 maanden) :!:

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 nov 2014 19:39

Is het volgende mogelijk?
Dat ik hem leer rijden met mijn wagen = automaat (mijn rijbewijs voor automaat) en dat hij ook leert rijden met mijn gebuur = geschakelde auto (heeft gewoon rijbewijs)
Uiteindelijk zal hij dan zijn examens doen met de geschakelde auto van de gebuur.
Kan perfect.

Wel doorgeven aan verzekering (ook de behulpzame gebuur) dat hij met die auto leert rijden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 07 nov 2014 19:41

Dat was zo maar dat is nu niet meer. Sedert een aantal jaren krijg je een rijbewijs B automaat als je je examen aflegt met een automaat.
Maakt niet uit voor voorlopig rijbewijs.
Toch niet voor de kandidaat ...

Maar de begeleider met een rijbewijs dat enkel een automaat toelaat, kan uiteraard ook enkel iemand met een automaat leren rijden ...

Croos doet dat juist ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”